لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

ایران خواستار پرداخت سه میلیون و ۶۰۰ هزار دلار توسط «مرسک» شد


شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک روز پنجشنبه بر آزادی کشتی توقیف شده این شرکت توسط ایران و تمامی خدمه آن تاکید کرد. اما سفارت ایران در دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشتی زمانی آزاد خواهد شد که مسئله بدهی‌های معوقه حل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشتی باربری «مرسک تیگریز» که با پرچم جزایر مارشال در حرکت بود روز هشتم اردیبهشت توسط شناورهای گشت دریایی سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شد.

نیروهای ایرانی برای متوقف کردن کشتی به سوی آن تیر اخطار شلیک کردند و این باعث شد که نیروی دریایی آمریکا شناور و هواپیماهای خود را برای بررسی وضعیت به آن نقطه اعزام کند.

شرکت کشتیرانی مرسک این کشتی را اجاره کرده و بر اساس اطلاعاتی که یک شرکت مدیریت کشتیرانی منتشر کرده است، مالکان این کشتی در حقیقت سرمایه‌گذاران خصوصی هستند که نام آن‌ها اعلام نشده است.

مسئولان شرکت مرسک روز چهارشنبه با مقامات اداره بنادر و کشتیرانی ایران ملاقات کردند و در این ملاقات تاکید شد که توقیف کشتی به یک اختلاف مالی مربوط می‌شود.

شرکت دانمارکی مرسک روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «با این همه ما هیچ مدرک کتبی و رسمی دریافت نکرده‌ایم که در آن قید شده باشد بین توقیف کشتی و محموله آن ارتباطی وجود دارد. ما تاکید می‌کنیم که کشتی و خدمه آن باید به سرعت آزاد شوند. خدمه آن کارمندان شرکت مرسک نیستند و کشتی نیز متعلق به شرکت ما نیست. در نتیجه کشتی مرسک تیگریز و خدمه آن به هیچ وجه به این موضوع مورد اختلاف ربطی ندارند».

مرسک که بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل دریایی کانتینربر در جهان است در بیانیه خود افزود که پس از صدور حکم یک دادگاه در ایران در ماه فوریه پذیرفت که به خاطر اختلاف مالی مربوط به حمل ۱۰ کانتینر به دوبی که به سال ۲۰۰۵ مربوط می‌شود، مبلغ ۱۶۳ هزار دلار به یک شرکت ایرانی پرداخت کند.

به گفته شرکت مرسک، ظاهرا شرکت ایرانی تقاضای تجدید نظر کرده و غرامت بیشتری را طلب می‌کند.

شرکت دانمارکی مرسک در ادامه بیانیه خود خاطر نشان می‌کند: «ما امروز یعنی ۳۰ آوریل با خبر شدیم که دادگاه تجدیدنظر در حکم خود شرکت ما را به پرداخت سه میلیون و ۶۰۰ هزار دلار موظف کرده است. با توجه به اینکه از جزییات این حکم قضایی با خبر نیستیم نمی‌توانیم در مورد خود حکم و یا گزینه‌های موجود برای واکنش به آن هیچ اظهار نظری بکنیم».

در همین حال، سفارت ایران در دانمارک با انتشار بیانیه‌ای گفته است: کشتی مرسک تیگریز متعلق به شرکت کشتیرانی مرسک است، در حریم دریایی ایران توقیف شده و سفارت دانمارک در تهران از جزییات این پرونده و تحولات آن با خبر شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه که تاریخ ۲۹ آوریل را دارد ولی روز پنجشنبه ۳۰ آوریل منتشر شده است گفته می‌شود: «طبیعی است که پس از پرداخت بدهی توسط شرکت کشتیرانی مرسک این کشتی آزاد شده و اجازه خواهد یافت که به سوی مقصد نهایی خود حرکت کند. حکومت ایران تاکید می‌کند که در این مورد هیچ موضوع و ملاحظه سیاسی و امنیتی دخالت ندارد».

این حادثه در مقطع حساسی از مناسبات ایران و آمریکا روی داده و ممکن است روی ادامه و نتیجه مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی برای رسیدن به توافق نهایی در مورد برنامه‌های هسته‌ای آن کشور تاثیر بگذارد. در عین حال با تداوم جنگ در یمن و تشدید تنش در روابط ایران و عربستان سعودی همزمان شده است.

کشتی توقیف شده مرسک تیگریز در حال حاضر در بندرعباس و در کنترل نیروهای انتظامی ایران است. این کشتی ۲۴ خدمه دارد که اکثر آن‌ها اهل کشورهای اروپای شرقی و آسیایی هستند و یک نفرشان شهروند بریتانیا است.

طی هفته گذشته علاوه بر این مورد، واحدهای گشت دریایی ایران یک کشتی باربری دیگر شرکت کشتیرانی مرسک را که با پرچم آمریکا در حرکت بود برای مدتی تعقیب کردند ولی به سوی آن تیری شلیک نشد.

وزارت دفاع آمریکا با انتشار این خبر در روز چهارشنبه گفت که این موارد نشان دهنده «الگوی رفتار دردسر آفرین» نیروهای ایران در تنگه هرمز است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه گفت: «ایران کشتیرانی بین‌المللی در آب‌های خلیج فارس را محترم می‌شمارد».

XS
SM
MD
LG