لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

ایران نشریات علمی اسرائیل را در ردیف «نشریات غیر معتبر» قرار داد


جمهوری اسلامی ايران نشريات علمی اسرائيل را به خاطر آنچه که «همبستگی با ملت مظلوم فلسطين» ناميد، در رديف نشريات «غير معتبر» قرار داد.

مظفر شريفی، مديرکل دفتر سياستگذاری و برنامه ريزی امور پژوهشی وزارت علوم ايران، اين خبر را روز جمعه بيست و پنجم مرداد در مصاحبه با خبرگزاری «فارس» اعلام کرد.

اين مقام بلندپايه وزارت علوم ايران می‌گويد، در ليست «نشريات نامعتبر» که به دانشگاه‌های ايران ارسال شده است، «تعدادی از نشريات رژيم صهيونيستی نيز به عنوان نشريات نامعتبر قرار گرفتند، که اين امر برای همدردی با مردم مظلوم کشور فلسطين در نظر گرفته شده است».

تا کنون در جهان کمتر سابقه داشته است که علم و حتی نشريات علمی را با ديدگاه‌های سياسی يک حاکميت عليه کشوری ديگر بسنجند.

مراکز علمی و دانشگاهی اسرائيل در انتشار مقالات علمی و نشريات ويژه برای همتايان خود در جهان، در شمار برترين‌ها هستند. در سال‌های اخير شماری از برندگان جوايز نوبل علمی، دانشمندان زن و مرد اسرائيلی بودند که به نسبت جمعيت اندک اين کشور، از بسياری از کشورهای جهان بالاتر بوده است.

مفهوم سخنان مقام ارشد وزارت علوم ايران در «نامعتبر» دانستن نشريات علمی اسرائيل اين است که اين انتشارات نه به خاطر آنکه از نظر آکادميک در سطح پايين بوده يا غير معتبر هستند، بلکه به گفته صريح او، تنها «به خاطر همدردی ايران با ملت فلسطين» است که «غير معتبر» تشخيص داده می‌شوند.

مظفر شريفی می‌گويد وزارت علوم ليست تازه‌ای برای تشخيص نشريات معتبر و نامعتبر در اختيار دانشگاه‌های ايران قرار می‌دهد، اما در عین حال تاييد کرده که اين وزارتخانه بيشترين تلاش خود را متوجه «تشخيص نشريات نامعتبر» کرده است.

وی می‌گويد: «هنوز ليستی از نشريات معتبر نداريم و در حال حاضر تمام تمرکز ما روی شناسايی نشريات نامعتبر است».

اين مقام ارشد وزارت علوم ايران افزوده است: «تعداد نشريات نامعتبر به ۲۵۱ مورد رسيده و در اين ليست، تعدادی از نشريات رژيم صهيونيستی نيز قرار گرفته اند که اين امر برای همدردی با مردم مظلوم کشور فلسطين در نظر گرفته شده است».

به گزارش «فارس»، شريفی با اشاره به «ممنوعيت چاپ مقالات علمی ايرانی در نشريات نامعتبر» افزود: «نشر مقالات علمی ايرانی در نشريات نامعتبر ممنوعيت دارد؛ محقق ممکن است مقاله اش را در اين نشريات چاپ کند اما در امتيازدهی و ارتقای سالانه، امتيازی برای او در نظر گرفته نمی‌شود».

حسن روحانی در دو ماهی که از انتخاب او به مقام رياست جمهوری می‌گذرد، از ذکر نام اسرائيل و «رژيم صهيونيستی» خودداری کرده است تا به گفته بسياری از ناظران، عامدانه از سياست‌هايی که محمود احمدی نژاد عليه اسرائيل در پيش گرفت، دوری کرده باشد و بتواند دستکم موجب جلوگيری از گسترش تحريم‌های فلج کننده عليه ايران شود.
XS
SM
MD
LG