لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

هیات نظارت بر مطبوعات پروانه نشریه «یالثارات» را لغو کرد 


هیات نظارت بر مطبوعات روز دوشنبه ۱۴ دی پروانه هفته‌نامه «یالثارات» وابسته به تشکیلات انصارحزب‌الله را لغو امتیاز کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، لغو امتیاز این نشریه با توجه به تبصره ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات صورت گرفته است. این تبصره می‌گوید که موارد مندرج‌ در ماده‌ ۶ مستوجب‌ مجازات‌های‌ مقرر در ماده‌ (۶۹۸) قانون‌ مجازات‌ اسلامی‌ خواهد بود و در صورت‌ اصرار مستوجب‌ تشدید مجازات‌ و لغو پروانه‌ می‌باشد.

یکی از موارد مندرج در ماده ۶، ممنوعیت «افترا به‌ مقامات‌، نهاد‌ها، ارگان‌ها و هر یک‌ از افراد کشور و توهین‌ به‌ اشخاص‌ حقیقی‌ و حقوقی‌ که‌ حرمت‌ شرعی‌ دارند، اگرچه‌ از طریق‌ انتشار عکس‌ یا کاریکاتور باشد».

عبدالحمید محتشم، مدیرمسوول «یالثارات» درباره لغو مجوز این هفته‌نامه به خبرگزاری فارس گفته است: «هنوز حکمی به ما ابلاغ نشده است ولی خبر آن را شنیده‌ایم و بر اساس نظر متخصصین، تطبیق اتهام ما با تبصره ٢ ماده ۶ قانون مطبوعات ناروا است و ما با پیگیری‌های حقوقی سعی می‌کنیم که این حکم لغو شود».

وی به دولت حسن روحانی «توصیه» کرده است که از به گفته وی، «کم‌طاقتی» در مقابل منتقدان دست بر دارد.

پیشتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احتمال لغو پروانه این هفته‌نامه خبر داده بود. وی گفته بود به دلیل آن‌که یالثارات تاکنون سه بار با تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شده، این هیات می‌تواند دستور به لغو پروانه این هفته‌نامه دهد.

پرونده یالثارات به دلیل آنچه توهین به شهین‌دخت مولاوردی، معاون رییس جمهوری، خوانده شده هفته گذشته به هیات نظارت بر مطبوعات ارجاع شده بود.

این نشریه با انتقاد از سیاست‌های دولت حسین روحانی، خانم مولاوردی را «همپالگی» یک فعال حقوق زنان معرفی کرده بود. یالثارات این فعال حقوق زنان را با لفظ «فاحشه» مورد خطاب قرار داده بود.

معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده به مقاله این نشریه اعتراض کرده و گفته بود که در این مطلب «ضمن لیبرال خواندن رییس‌جمهوری به طرز شنیعی به اینجانب توهین کرده است تا این روز‌ها یادمان نرود مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان برای تعیین سرنوشت خود و کشورشان چه هزینه‌هایی به همراه دارد و زنان به استقبال چه مخاطرات و هزینه‌هایی می‌روند و بدین ترتیب زهرچشم حسابی گرفته است تا زنان یادشان نرود معاون رئیس‌جمهور هم که باشند از تیغ تیز تخریب‌ها در امان نیستند!»

نشریه «یالثارات» یکشنبه هفته قبل بار دیگر با انتشار‌ نوشته‌های پیشین خود، از معاون رییس جمهوری ایران خواسته بود چنانچه از رویکرد این نشریه ناراحت است به لندن برود.

این دومین نشریه در ایران است که از ابتدای هفته جاری از انتشار باز می‌ماند. روز شنبه ۱۲ دی ماه نیز، قوه قضاییه ایران اعلام کرد که روزنامه بهار از روز یکشنبه ۱۳دی ماه اجازه انتشار و توزیع ندارد.

اتهام این روزنامه نیز «تبلیغ علیه نظام و انتشار مطالبی که به اساس جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد می‌کند» عنوان شده است.

منصور قنواتی مدیر مسئول این روزنامه روز یکشنبه به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کرد و از سوی قاضی این شعبه تفهیم اتهام شد.

آقای قنواتی به خبرگزاری ایسنا گفت که دلیل توقیف بهار، انتشار گزارش «واهمه زوال قدرت» در شماره روز ۱۲ دی بوده است.

نویسنده این مقاله، علیرضا کفایی، در نوشته خود با اشاره به انتخابات اسفند امسال آورده بود: «هیاهوی اخیر بر سر ولایت فقیه و جایگاه رهبری و نظارت خبرگان و نظارت استصوابی شورای نگهبان و تفاسیری که ارائه می‌شود به مبانی فقهی و قانونی نظر ندارد بلکه پاره‌ای از افراد، واهمه زوال قدرت دارند و با خودحق‌پنداری افراطی، افراطیون را تهییج و تحریک می‌کنند و به مدد مریدان خود و برچسب زدن به دیگران به شیوه‌های غیراخلاقی سعی می‌کنند همچنان وبال ملک و ملت باشند و از زوال قدرت خود جلوگیری کنند. اینان نمی‌خواهند سدی بر نفوذ باشند بلکه می‌خواهند سدی بر زوال قدرت خود شوند که البته آنچه رخ خواهد داد بدون‌تردید برخلاف تصورشان زوال‌شان خواهد بود».

روزنامه بهار طی ۲۰ سال انتشار خود شش بار توقیف شده است.

XS
SM
MD
LG