لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

نجفی: ایران درباره نحوه کاهش ذخیره اورانیوم‌اش هنوز تصمیم نگرفته است


رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که تهران هنوز درباره چگونگی کاهش ذخایر اورانیوم خود یا ارسال آن به روسیه یا کشورهای دیگر تصمیم نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رضا نجفی روز پنجشنبه ۱۹ شهریور گفت که یکی از راه‌های کاهش این ذخایر، ارسال آن به روسیه یا کشورهای دیگر و راه دیگر رقیق یا اکسید کردن آن است.

بر اساس توافق اتمی وین ایران متعهد شده است که ذخایر اورانیوم خود را تنها در حد ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۶۷. ۳ درصد حفظ کرده و بقیه را به خریدار بین‌المللی بفروشد یا رقیق کند.

پیش از آن نیز بر اساس توافق ژنو، ایران قرار بود ذخایر اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین خود را به کمی بیش از ۷. ۶ تن محدود کند و باقیمانده را به شکلی تغییر دهد که کار‌شناسان آن را بی‌خطر بدانند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خردادماه اعلام کرد که ایران در چارچوب توافق ژنو، ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد خود را تا بیش از ۸۰ درصد کاهش داده و به ۳۸ کیلوگرم و ۴۰ گرم رسانده است.

درخواست ایران برای لغو قطعنامه‌های پشین شورای حکام

نماینده ایران درآژانس روز پنج شنبه همچنین در نشست شورای حکام، قطعنامه‌های پیشین این شورا درباره برنامه اتمی ایران را «توجیه ناپذیر و سیاسی» خواند و خواستار لغو آن‌ها شد.

آقای نجفی تاکید کرد که پس از صدور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌های شورای حکام درباره برنامه اتمی ایران «دیگر از اعتبار برخوردار نیستند».

شورای امنیت سازمان ملل روز ۲۹ تیر، و شش روز پس از اعلام رسمی توافق در وین به اتفاق آراء قطعنامه ۲۲۳۱ را به تصویب رساند و توافق هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی را تایید کرد.

بر اساس این قطعنامه، در ازای برچیده شدن تحریم‌ها، ایران فعالیت‌های اتمی خود را محدود خواهد کرد.

از اسفند ۸۴، هشتم مارس ۲۰۰۶، که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل فرستاد، این شورا ذیل «منشور هفتم» سازمان ملل شش قطعنامه علیه ایران صادر کرده بود.

در همین حال شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در قطعنامه‌های خود بار‌ها از برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی کرده بود.

«ایران هیچ غفلتی در افشای اطلاعات نخواهد پذیرفت»

نماینده ایران در آژانس در بخش دیگری از سخنانش، «اصل محرمانگی» را «یکی از عناصر مهم» توافق اخیر ایران و آژانس با عنوان «نقشه راه» خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی «هیچ‌گونه غفلتی» در افشای اطلاعات طبقه بندی شده را نخواهد پذیرفت.

به گفته آقای نجفی، درخواست تعدادی از اعضای شورای حکام برای دریافت چنین اطلاعاتی «با رویه استاندارد آژانس مغایرت دارد».

بر اساس سندی با عنوان «نقشه راه» که روز ۲۳ تیر به امضای علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، و یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، رسید، تهران اسناد لازم برای حل ابهام‌ها درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی خود را در اختیار آژانس قرار داد.

پیش از این برخی از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی خواستار دسترسی به «نقشه راه» شده بودند اما یوکیو آمانو تاکید کرده که این توافق محرمانه است.

یک روز پیش از گفته‌های آقای نجفی، آژانس اعلام کرد که اطلاعات ارائه شده از سوی ایران در ارتباط با گذشته برنامه هسته‌ایش، «ابهام‌هایی» دارد که تهران باید درباره آن‌ها شفاف‌سازی کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای نجفی در جمع خبرنگاران و در واکنش به این گزارش اعلام کرد: «بر اساس مطلبی که در گزارش آژانس آمده این موضوع درباره یک ساختمانی است که به آژانس ارتباطی ندارد زیرا ساخت و ساز‌ها در یک سایت نظامی مانند پارچین امری طبیعی است».

آژانس روز پنجشنبه پنجم شهریور در یک گزارش محرمانه اعلام کرده بود که در یکی از نقاط پارچین، آژانس از طریق تصاویر ماهواره‌ای شاهد حضور خودرو‌ها، تجهیزات و احتمالا وسایل ساخت‌وساز است.

آقای نجفی پیش از این این گزارش آژانس بین‌المللی را «مضحک» خوانده بود.

XS
SM
MD
LG