لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

آژانس بين‎‌المللی انرژی از افت ۳۶ درصدی صادرات نفت ايران خبر داد


پایانه صادراتی نفت خام ایران در خارک.
پایانه صادراتی نفت خام ایران در خارک.
آژانس بين‌المللی انرژی در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود که روز پنج شنبه، ۲۰ تير ماه، منتشر شد، می‌گويد که صادرات نفت ايران در ماه گذشته ميلادی نسبت به ماه قبل از آن تا ۳۶ درصد کاهش يافته است.

اين گزارش می‌افزايد که ايران در ماه مه روزانه یک ميليون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت صادر کرده بود، اما اين رقم در ماه ژوئن به ۸۰۰ هزار بشکه کاهش يافته است.

البته، آژانس در گزارش ماه قبل خود که ۱۲ خرداد منتشر شد، صادرات نفت ايران در ماه مه را يک ميليون و ۳۹۰ هزار بشکه عنوان کرده بود.

چين که در ماه مه واردات نفت از ايران را تا دو برابر نسبت به ماه آوريل افزايش داده و به رقم ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسانده بود، طی ماه ژوئن اين رقم را به ۳۹۰ هزار بشکه کاهش داده است.

آژانس بين‌المللی انرژی، نهادی معتبر که به کشورهای مصرف کننده انرژی مشاوره می‌دهد، در گزارش جديد خود می‌افزايد که افزايش دو برابری واردات بزرگترين مشتری نفتی ايران، چين، از اين کشور در ماه مه به خاطر تاخير در دريافت مقداری از نفتی بود که در ماه آوريل خريده بود و افت چشمگير دوباره واردات نفت چين از ايران در ماه ژوئن نيز به خاطر تاخير در دريافت برخی محموله‌های نفتی از ايران طی اين ماه بوده است.

بر اساس اين گزارش، ژاپن نيز در ماه گذشته واردات نفت از ايران را بيش از ۵۰ درصد کاهش داده و حتی کمتر از صد هزار بشکه در روز نفت از ايران وارد کرده است. ژاپن در ماه مه روزانه ۲۴۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده بود.

آژانس می‌گويد که توليد نفت ايران در ماه ژوئن نسبت به ماه می روزانه ۲۰ هزار بشکه افزايش يافته و به ۲٫۷ ميليون بشکه در روز رسيده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نيز در آخرين گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه، ۱۹ تير ماه، منتشر شد، بر اساس ارزيابی مرکز تحقيقات اين سازمان، توليد نفت ايران در ماه گذشته را دو ميليون و ۶۶۹ هزار بشکه در روز عنوان کرده بود.

آژانس در بخش ديگری از گزارش خود پيش‌بينی کرده است که به رغم کاهش توليد نفت ليبی و ناآرامی‌های مصر، توليد جهانی نفت در سال آينده تا ۱٫۳ ميليون بشکه افزايش خواهد داشت. آژانس می‌گويد افزايش توليد سالانه جهانی از ۲۰ سال قبل تا اين حجم بی‌سابقه خواهد بود.

البته آژانس می‌گويد که اين افزايش از طرف کشورهای غير عضو اوپک خواهد بود و نياز بازارهای جهانی به نفت اوپک افزايش نخواهد يافت. بيشترين سهم افزايش توليد نفت خام، برای آمريکا خواهد بود.

انتظار می‌رود که آمريکا در سال آينده به خاطر تکنولوژی توليد نفت از سنگ‌های شيل، توليد خود را ۵۳۰ هزار بشکه در روز افزايش دهد.

اين گزارش می‌گويد که توليد نفت اوپک در ماه گذشته ۳۰ ميليون و ۶۱۰ هزار بشکه بوده که نسبت به ماه مه روزانه تا ۳۷۰ هزار بشکه کاهش يافته است.

بر اساس ارزيابی آژانس بين‌المللی انرژی، افزايش تقاضای سالانه نفت برای سال جاری نسبت به ۲۰۱۲ حدود ۹۳۹ هزار بشکه در روز خواهد بود. تقاضای جهانی برای نفت خام در سال ۲۰۱۴ نيز نسبت به سال جاری حدود يک ميليون و ۲۱۰ هزار بشکه افزايش خواهد داشت.

البته اوپک در گزارش روز چهارشنبه خود، افزايش تقاضای جهانی برای نفت در سال آينده را حدود يک ميليون بشکه در روز پيش‌بينی کرده بود.
XS
SM
MD
LG