لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

صادرات نفت ایران در ماه مه «۶۰ درصد افزایش خواهد یافت»


گزارش رسانه‌ها حاکی است که صادرات نفت ایران در ماه مه نسبت به همین ماه در سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش رویترز به نقل از یک منبع آگاه، فروش نفت به اروپا نیز در ماه جاری به حدود نصف حجم صادرات پیش از تحریم‌ها افزایش خواهد یافت.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت راهی بازارهای اروپا می‌کرد.

رویترز می‌نویسد وضعیت کنونی نشان می‌دهد ایران سریع‌تر از آن چیزی که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند سهم خود را در بازار پس خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، ایران در رقابت با عربستان قیمت فروش نفت خود را کاهش داده است. رویترز می‌نویسد که صادرات روزانه ۲.۳ میلیون بشکه ایران در ماه آوریل ۱۵ درصد بیش از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی بود.

صادرات نفت ایران در ماه مه ۲۰۱۵ که با تحریم‌های غرب مواجه بود حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز بود که این رقم امسال به ۲.۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. فروش نفت در ماه آوریل بالاترین میزان از ژانویه ۲۰۱۲ تاکنون بود.

رویترز می‌نویسد این افزایش نشان می‌دهد که ایران بر مشکل کمبود نفتکش که تهدیدی برای بازپس گیری سهم بازار نفتش پس از برداشتن تحریم‌ها در ماه ژانویه بود غلبه کرده است.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی این افزایش صادرات نفت ایران را بیش از هر زمان دیگری پیگیری می‌کند زیرا این کشور در حال رقابت منطقه‌ای با ایران است و بازار نفت یک میدان رقابت حیاتی است.

یان برمر، رییس موسسه مشاوره ریسک «اوراسیا گروپ» می‌گوید عربستان برای افزایش تولید نفت در ماه‌های آتی برنامه‌ریزی کرده است تا ایران را تحت فشار قرار دهد.

برمر روز چهارشنبه به رویترز گفت: «افزایش تولید، همچنین می‌تواند عواید فروش برنامه‌ریزی شده سهام شرکت نفت عربستان، آرامکو، را تقویت کرده و در به قدرت رسیدن شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، کمک کند».

او همچنین گفت صحبت ازافزایش یک میلون بشکه‌ای تولید نفت است. این چالش علیه ایران به معنی گسترش تلاش‌ها برای کار با دیگر کشورهای آسیایی است.

برمر می‌گوید این بدین معنی است که عربستان در بازار پالایشگاه‌های آسیایی سرمایه‌گذاری می‌کند، کاری که ایران به دلیل محدودیت منابع و همچنین تحریم‌های باقی مانده نمی‌تواند انجام دهد.

در همین حال، یک منبع آگاه اعلام کرد صادرات نفت ایران به سرعت در حال رسیدن به سطح پیش از تحریم‌هاست.

صادرات به آسیا در ماه آوریل ۱.۷ میلیون بشکه در روز بود که حدود ۳۳ درصد بیش از مقدار سال گذشته و بیشترین مقدار از سال ۲۰۱۱ تاکنون بود.

صادرات در ماه مه نیز ۱.۶ میلیون بشکه در روز برنامه‌ریزی شده است که تقریبا همان مقدار ماه پیش است.

صادرات به چین، که بزرگترین مشتری نفت ایران است، در آوریل تقریبا ۸۴۰ هزار بشکه در روز بود و قرار است در ماه مه بیش از ۶۲۰ هزار بشکه در روز باشد.

فروش نفت ایران به اروپا، شامل ترکیه، نیز به سرعت در حال افزایش است. صادرات در ماه آوریل بالغ بر ۴۸۷ هزار بشکه در روز بود و این ماه نیز ۴۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی می‌شود.

رویترز می‌نویسد که شرکت نفت توتال قرار است در ماه مه ۱۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کند که نسبت به ۲۴۰ هزار بشکه در روز در ماه آوریل کاهش نشان می‌دهد. این شرکت، به همراه شرکت اسپانیایی سپسا، کمی پس از رفع تحریم‌ها در ژانویه با شرکت ملی نفت ایران قرارداد امضا کردند.

فروش نفت به اسپانیا و یونان در ماه مه به ترتیب ۳۲ هزار بشکه در روز و ۶۵ هزار بشکه در روز خواهد بود.

XS
SM
MD
LG