لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

ایران: با تحریم نفت اتفاقات زیادی در بازار جهانی روی می دهد


يک روز پس از توافق اوليه در اتحاديه اروپا برای تحريم نفتی ايران، يک مقام وزارت نفت جمهوری اسلامی می گويد که در شرايط فعلی تحريم نفت ايران به طور رسمی نبوده و در صورت اعمال این تحریم، اتفاقات بسیاری در بازار جهانی رخ می دهد.

محسن قمصری، مدير امور بين الملل وزارت نفت ايران به خبرنگاران در تهران گفته که ايران هيچگونه ارزان فروشی و نسيه فروشی نفت خام را در دستور کار خود قرار نداده و «در حال حاضر با وجود تحريم ها، تقاضا برای خريد نفت ايران در بازار جهانی بالا است.»

به گفته اين مقام وزارت نفت جمهوری اسلامی، «در شرايط فعلی، ايران نفت خام خود را در بازارهای مختلف حتی گرانتر از ساير کشورها عرضه می کند.»

آقای قمصری توضيح نداده است که چرا نفت ايران گرانتر از ساير کشورها به فروش می رسد ولی اظهار عقيده کرده که «وجود بحران اقتصادی و رکود اقتصادی در بسياری از کشورهای جهان باعث شده است که نفت در اين کشورها با قيمت های بالا معامله نشود.»

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرده است که «در صورت تحریم فروش نفت ایران، اتفاقات بسیاری در بازار جهانی رخ می دهد.»

ايران در حال حاضر حدود سه ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز توليد می کند که بيش دو ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه آن صادر می شود.

اوایل ماه گذشته ماه میلادی، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران تاکيد کرد که در صورت تحريم نفت و گاز ايران قيمت نفت به بالای ۲۵۰ دلار خواهد رسيد.

این در حالی که گزارش رسانه های خارجی حاکی است که برخی کشورها از جمله عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی اطمینان داده اند که در صورت کمبود ناشی از تحریم نفتی ایران، تولید خود را افزایش خواهند داد.

به دنبال پافشاری جمهوری اسلامی ايران بر برنامه هسته ای خود که نگرانی غرب را برانگيخته است سرمايه گذاری در صنعت نفت ايران از سوی آمريکا و کشورهای اروپايی تحريم شده است. اين وضعيت سبب شده تا توليد نفت ايران هر سال کاهش يابد.

احمد قلعه بانی، مدير عامل شرکت ملی نفت ايران، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که حدود ۲۰ هزار بشکه از توليد نفت ايران در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش يافته است.

وی افزوده است: «بر اساس برنامه پنجم توسعه ميزان توليد نفت کشور بايد به پنج ميليون و ۱۰۰ هزار بشکه و ميزان توليد گاز به يک ميليارد و ۴۵۰ ميليون متر مکعب برسد که اين اهداف در صورت تامين بودجه محقق خواهد شد.»

ايران در حال حاضر با مشکلات اساسی در زمينه جذب سرمايه گذاری خارجی روبرو است و به دليل تحريم های بين المللی، بسياری از شرکت های غربی خود را از پروژه های نفتی ايران کنار کشيده اند.

در ماه دسامبر سال گذشته، وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا تاکيد کردند که تحريم خريد نفت از ايران را در دستور کار خود قرار داده اند.

روز چهارشنبه، ۱۴ دی ماه، اعلام شد که توافق اوليه در اين زمينه به دست آمده است و ديپلمات های اروپايی می گويند که بحث و بررسی در مورد اينکه از چه زمانی اين تحريم ها به اجرا گذاشته شود، در جريان است.

ايران در حاضر حدود ۵.۸ درصد از نفت مورد نياز کشورهای اروپايی را تامين می کند و پس از روسيه، نروژ، ليبی و عربستان در رده پنجم صادرکننده نفت به اتحاديه اروپا است.

اسپانيا ۱۴.۶ درصد، يونان ۱۴ درصد و ايتاليا ۱۳.۱ درصد از نفت صادراتی ايران به اتحاديه اروپا را خريداری می کنند.

اتحاديه اروپا قرار است روز ۳۰ ژانويه تحريم نفت ايران را نهايی کند و يونان که از مخالفان اين اقدام بود در هفته جاری اعلام کرد که از مخالفت خود صرفنظر کرده و به جمع حاميان تحريم ايران خواهد پيوست.

ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا از اقدام اتحاديه اروپا در زمينه توافق اوليه برای تحريم واردات نفت از ايران استقبال کرده است.

اين تحريم ها پس از رسمی شدن تحريم بانک مرکزی و بخش مالی ايران از سوی دولت باراک اوباما جدی ترين ضربه به اقتصاد ايران خواهد بود.

رييس جمهوری آمريکا روز اول ژانويه لايحه ای را که کنگره اين کشور به تصويب رسانده بود امضا کرد که بر اساس آن، شرکت های خارجی را وادار می کند ميان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ايران يا بخش مالی آمريکا، يکی را انتخاب کنند.

به موجب اين قانون، بانک های مرکزی کشورهای ديگر در صورت معامله با بانک مرکزی ايران در ارتباط با انتقال درآمدهای نفتی ايران، شامل تحريم های مشابه خواهند شد.

امضای این لایحه، تلاطم های زیادی را در بازار ارز ایران بوجود آورد و با افزایش نرخ دلار به ۱۸۰۰ تومان، بالاترین نرخ برابری دلار در برابر ریال را در تاریخ اقتصاد ایران رقم زد.
XS
SM
MD
LG