لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

قیمت نفت ایران در آخرین ماه سال ۲۰۱۶ «بیش از ۲۱ درصد افزایش یافت»


ایران در ماه دسامبر ۲۰۱۶ تولید روزانه خود را به رقم سه میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه رسانده است.
ایران در ماه دسامبر ۲۰۱۶ تولید روزانه خود را به رقم سه میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه رسانده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه منتشر شد، می‌گوید که تولید نفت ایران در ماه دسامبر مقدار اندکی افزایش نشان می‌دهد، اما قیمت نفت آن بیش از ۲۱ درصد نسبت به ماه نوامبر افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی اوپک منتشر شده است، ایران در ماه دسامبر ۲۰۱۶ تولید روزانه خود را ۹۵۰۰ بشکه افزایش داده و به رقم سه میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه رسانده است. این رقم حدود ۸۸۲ هزار بشکه بیشتر از متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۵ است.

قیمت نفت سنگین ایران در ماه دسامبر به ۵۱ دلار و ۴۱ سنت رسیده است که حدود ۱۰ دلار بیشتر از ماه نوامبر است.

کشورهای عضو اوپک ۳۰ نوامبر توافق کردند که تولید خود را حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش داده و به رقم ۳۲.۵ میلیون بشکه برسانند، تصمیمی که قیمت‌ جهانی نفت را به شدت افزایش داد.

با وجود افزایش قیمت نفت ایران در ماه دسامبر، این رقم به طور متوسط در سال گذشته میلادی ۳۹ دلار بوده است که نسبت به متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۱۵ بیش از ۹ دلار کاهش نشان می‌دهد. علت عمده کاهش، سقوط قیمت نفت در ابتدای سال گذشته به زیر سی دلار بود.

اخیرا بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفت که پیش‌بینی می‌شود درآمدهای نفتی ایران در سال جاری خورشیدی به ۴۱ میلیارد دلار برسد.

بر اساس برآورد اوپک، درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. هنوز گزارش سالانه اوپک درباره درآمد نفتی اعضای این سازمان برای سال ۲۰۱۶ منتشر نشده است، اما با توجه به افزایش چشمگیر تولید و صادرات نفت ایران، انتظار می‌رود که درآمدهای نفتی ایران به رغم کاهش قیمت نفت در این سال افزایش قابل توجهی داشته باشد.

اوپک می‌نویسد که اعضای این سازمان تولید نفت خود در ماه دسامبر را روزانه حدود ۲۲۰ هزار بشکه کاهش داده و به حدود ۳۳ میلیون بشکه رساندند. تولید نفت عربستان، ونزوئلا و نیجریه کاهش زیادی داشته اما لیبی و عراق افزایش تولید داشته‌اند.

قرار است در نیمه اول سال ۲۰۱۷ این رقم به طور متوسط از سقف ۳۲.۵ میلیون بشکه تجاوز نکند.

اوپک می‌نویسد که نیاز جهانی به نفت این سازمان در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۳۲.۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG