لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

ذخایر نفت ایران «بیش از ١٧٥ میلیارد بشکه» اعلام شد


معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت ایران در گزارشی درباره آخرین وضعیت نفت و گاز ایران گفته که ذخایر نفت کشور بیش از ۱۷۵ میلیارد بشکه است.

این گزارش، آمارها را نه با آمارهای سال گذشته یا دولت احمدی نژاد، بلکه بیشتر با آمارهای دوران پیش از انقلاب مقایسه کرده است.

به گزارش خبرگزاری شانا، وزارت نفت ایران در گزارش روز چهارشنبه ۱۴ بهمن خود گفته است که ذخایر نفت قابل استحصال کشف شده در دوران پیش از پیروزی انقلاب حدود ٨٧ میلیارد بشکه بوده و افزوده است که «پس از پیروزی انقلاب، ٨٨,٤ میلیارد بشکه به حجم این ذخایر کشف شده افزوده و مجموع این ذخایر تا پایان سال ٩٣ به ١٧٥.٤ میلیارد بشکه بالغ شده است».

در این گزارش آمده است: «تا ابتدای سال ٩٣ نیز ذخایر نفت قابل استحصال کشور بالغ بر ١٧٢,٣١ میلیارد بشکه بوده است».

بر اساس آخرین گزارش شرکت بریتیش پترولیوم که تابستان امسال منتشر شد، حجم ذخایر نفت قابل برداشت ایران در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۱۵۸ میلیارد بشکه برآورد شده است که نسبت به گزارش‌های قبل تغییر چندانی نکرده است.

این گزارش می افزاید که تا پیش از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، میزان گاز باقیمانده قابل استحصال ١٤ تریلیون مترمکعب بوده که این رقم با افزایش اکتشافات به ۳۳.۵ تریلیون مترمکعب رسیده است.

گزارش شرکت بریتیش پترولیوم، ذخایر گازی ایران در سال ۲۰۱۴ را ۳۴ تریلیون متر مکعب برآورد کرده است.

تولید ٤٤ میلیارد بشکه نفت پس از انقلاب

این گزارش می افزاید که از ابتدای تولید نفت تا پیروزی انقلاب (حدود ۷۰ سال) در مجموع ۲۸ میلیارد بشکه نفت تولید شده است؛ در حالی که از پیروزی انقلاب تا پایان سال ۹۳ بیش از ۴۴ میلیارد بشکه نفت در کشور تولید شده است.

این گزارش در ادامه می افزاید: «صادرات ۱۵۹ میلیارد متر مکعب گاز، بیش از ۵۵۷ میلیون مترمکعب ظرفیت سازی برای پالایش گاز طبیعی در هر روز و گازرسانی به حدود ٢٢.٥ میلیون خانوار، از دستاوردهای صنعت گاز ایران به شمار می آید که از ابتدا تا پایان سال ٩٣ حاصل شده است».

این گزارش مشخص نکرده که چه میزان از گاز صادراتی در دوران پس از انقلاب انجام شده است، اما بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، ایران از سال ۱۳۵۷ تا سال ۹۲ کمتر از ۷۰ میلیارد متر مکعب صادرات گاز داشته است.

ایران از سال ۹۲ تاکنون نیز سالانه کمتر از ۱۰ میلیارد متر مکعب صادرات گاز داشته است که روی هم رفته حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب بوده است.

از طرفی بر اساس گزارش شرکت ملی تولید و پخش فرآورده‌های نفتی، ایران در سال گذشته عملا روزانه ۴۷۲ میلیون متر مکعب مصرف گاز فرآوری شده داشته است که نسبت به سال ۹۲ رشدی ۱۲ درصدی را تجربه کرده است.

XS
SM
MD
LG