لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

محمدجواد ظریف: ایران در صورت شکست برجام گزینه‌های دیگری دارد


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.

وزیر امور خارجه ایران در پی پیروزی دونالد ترامپ که وعده داده توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را لغو خواهد کرد گفت تهران از تمام طرف‌ها می‌خواهد به توافق هسته‌ای بین‌المللی وفادار بمانند ولی در غیر این صورت ایران گزینه‌های دیگری دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد جواد ظریف که در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، به سر می‌برد روز پنجشنبه ۲۰ آبان گفت: «البته گزینه‌های ایران محدود نیست ولی امید و آرزوی ما و ترجیح ما اجرای کامل مفاد توافق هسته‌ای است که توافق صرفا دو جانبه‌ای نیست که یک طرف بتواند آن را لغو کند».

برای دولت باراک اوباما که به زودی دوره کار آن به پایان خواهد رسید، توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی که تیرماه پارسال امضا شد مناسب‌ترین راه برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران و سوء ظن به تلاش‌های تهران برای تولید سلاح هسته‌ای بود. در مقابل، تحریم‌هایی که به خاطر برنامه‌ هسته‌ای ایران وضع شده بود از دی ماه پارسال لغو شد.

دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی خود این توافق را «فاجعه» و «بدترین توافقی که تاکنون امضا شده است» توصیف کرده و گفته است که به یک «هالوکاست اتمی» منجر خواهد شد.

طبق این توافق ایران موظف شد در مقابل لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه آن کشور سانتریفوژهای فعال برای غنی‌سازی اورانیوم را تا دو سوم کاهش دهد، میزان تولید اورانیوم غنی‌شده را در حد بسیار کمتری از اورانیوم با غلظت بالا برای تولید سلاح‌های هسته‌ای نگه دارد و بازرسی کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نحوه اجرای تعهدات خود را بپذیرد.

آقای ظریف روز پنجشنبه پس از دیدار با ماریوسلاو لاچک وزیر خارجه اسلواکی در یک کنفرانس خبری در براتیسلاوا گفت: «ترجیح اصلی ما به عنوان یکی از طرف‌های این توافق که کاملا به آن متعهد بوده و همه تعهدات خود را عملی کرده، این است که تمامی طرف‌های دخیل در توافق و جامعه بین‌المللی به اجرای این توافق پایبند بمانند».

در پاسخ به این سئوال که اگر دولت دونالد ترامپ توافق هسته‌ای را فسخ کند آیا ایران غنی‌سازی اورانیم را از سر خواهد گرفت، آقای ظریف گفت: «اگر دولت آمریکا به غلط تصميم بگیرد تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای را اجرا نکند ما گزینه‌های دیگری خواهیم داشت».

و در پاسخ به این سئوال که آیا او با وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ نیز روابط کاری خوبی مثل جان کری خواهد داشت وزیر خارجه ایران گفت چنین مناسباتی ضروری نیست.

او افزود: «ما با آمریکا مذاکرات هسته‌ای طولانی داشتیم. در حال حاضر انتظار ندارم که مذاکرات طولانی دیگری لازم باشد. قطعا در مورد مسئله هسته‌ای چنین ضرورتی وجود ندارد و بعید می‌دانم مورد دیگری پیش بیاید که به خاطر آن لازم باشد با وزیر خارجه آینده آمریکا هر کسی که باشد سطح مشابهی از تماس در گذشته را داشته باشم».

برخی از منابع در روزهای اخیر از نیوت گینگریچ رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا، به عنوان نامزدهای احتمالی مقام وزارت خارجه در دولت دونالد ترامپ نام برده‌اند. هر دو نامزد معتقدند که توافق هسته‌ای با ایران باید مورد بازبینی قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG