لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

ادعای یک نماینده مجلس درباره شمار داوطلبان پیوستن به داعش از طریق خاک ایران


یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید سال گذشته ۴۳ هزار اتباع خارجی قصد داشتند با عبور «غیرمجاز» از مرز‌های ایران به گروه‌ «داعش» بپیوندند.

رسول خضری٬ نماینده سردشت و پیرانشهر، این خبر را روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «خانه ملت» بیان کرده است.

آقای خضری از عبور این افراد از مرز‌های ایران سخن گفته٬ اما درباره جزئیات و محل ورود آنها به داخل خاک ایران اشاره‌ای نکرده است.

این نماینده مجلس تنها اشاره کرده که سال ۱۳۹۵ در استان آذربایجان غربی ۴۳ هزار نفری که قصد {خروج از مرز و} پیوستن به گروه‌های «تروریستی» داشته‌اند٬ شناسایی شده‌اند.

وی این تعداد را در سال ۹۴ حدود «۷۰ هزار نفر» اعلام کرده است.

وی افزوده است: «ورود غیرقانونی اتباع بیگانه مخاطرات امنیتی، اقتصادی و سیاسی زیادی را برای کشور به همراه دارد» و «به صورت جدی نیاز است مراقبت از مرزها افزایش یابد».

آقای خضری افزوده است: «ورود این افراد به کشور و ملحق شدن به گروهک‌های تروریستی می‌تواند امنیت منطقه را به خطر» بیندازد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از وزارت کشور خواسته که «سیاست دقیق و روشنی را برای ساماندهی اتباع بیگانه و جلوگیری از تردد غیرقانونی» آنها داشته باشد.

آمار‌های این نماینده مجلس درباره ۴۳ هزار اتباع بیگانه‌ای که سال ۱۳۹۵ قصد داشتند از مرز آذربایجان غربی به گروه‌های «تروریستی» بپیوندند تاکنون از سوی مراجع رسمی تایید نشده است.

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ نیز حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران، از شناسایی و بازداشت «۱۰ عضو گروه داعش» در مرز‌های شرقی و غربی ایران طی چند ماه خبر داده بود.

آذرماه همان سال نیز کمال هادیانفر٬ رییس پلیس فتای ایران، از بازداشت ۵۳ نفر خبر داده بود که به گفته او، «حامی تفکر داعش» بوده و «عمده این افراد در استان‌های مرزی» ایران حضور داشتند.

۲۶ آبان‌ سال ۱۳۹۴ هم بهمن ریحانی٬ فرمانده سپاه «نبی اکرم» استان کرمانشاه گفته بود که «تیم‌های بسیاری» از گروه «حکومت اسلامی»، «از دو سال پیش تاکنون در این استان مشغول فعالیت بودند» که شناسایی و بازداشت شده‌اند.

از مرز مشترک ایران با پاکستان و افغانستان به عنوان یکی از مهمترین معبر‌های ورود طالبان و اعضای گروه «داعش» نام برده می‌شود.

از این معبر‌ها سالانه صد‌ها مهاجر افغان و پاکستانی برای ورود به ایران یا گذر از کشور به مقصد کشور‌های اروپایی به طور غیرقانونی عبور می‌کنند.

رسول خضری هم با انتقاد از وضعیت مرز‌های شرقی ایران گفته که «وزارت کشور باید با تشدید امنیت مرزها از تردد غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور جلوگیری کند».

اظهارات وی در حالی بیان شده که جمهوری اسلامی ایران خود به عنوان یکی از حامیان اصلی بشار اسد٬ علاوه بر نیروهای سپاه و بسیج٬ شماری از افغان‌ها و پاکستانی‌های ساکن ایران را در قالب به ترتیب «تیپ فاطمیون» و «لشکرهای زینبیون» برای جنگ به نفع بشار اسد به سوریه اعزام می‌کند.

شمار قابل توجهی از این افراد که بر اساس اخبار غیررسمی٬ در ازای دریافت وجه نقد و اجازه اقامت در ایران٬ حاضر به شرکت در جنگ داخلی سوریه هستند٬ در این کشور کشته شده‌اند و مراسم تشییع و خاکسپاری اجساد آنها در شهرهای مختلف ایران برگزار شده است.

محمد علی شهیدی٬ رییس بنیاد شهید، اواخر اسفند پارسال خبر داد که رهبر جمهوری اسلامی دستور داده به اتباع خارجی «مدافع حرم»٬ تابعیت ایرانی داده شود.

محمدعلی شهیدی در مصاحبه با جوان گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی در جلسه‌ای از او خواسته که موضوع اعطای تابعيت ایرانی به نیروهای لشکر «فاطمیون» را پیگیری کند.

رسول خضری در ادامه اظهاراتش٬ از حضور پنج میلیون افغان در ایران سخن به میان آورده که به گفته وی همگی آنها در حال حاضر «مشغول به کار» هستند.

به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس٬ «بسیاری از این تعداد افغان غیرمجاز بوده و اکثر آنها در مشاغل ساختمانی مشغول هستند».

این نماینده مجلس با انتقاد از مشغول به کار بودن پنج میلیون افغان در ایران گفته «چنانچه اتباع بیگانه ساماندهی شوند مشکلات بسیاری از جوانان کشور حل خواهد شد».

وی در عین حال اضافه کرده است: «هیچ گونه اراده‌ای برای اجرای قوانین منع به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور وجود ندارد و همچنان شاهد بکارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز از سوی کارفرمایان متخلف هستیم».

XS
SM
MD
LG