لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

معاون روحانی: مجلس تاکنون ۱۵۵۸ سوال از وزیران مطرح کرده است


از راست: حمید رسایی، روح‌الله حسینیان و کوچک‌زاده، اعضای جبهه پایداری. این جبهه بیشترین نقش را در طرح سوال از وزیران داشته‌ است.
از راست: حمید رسایی، روح‌الله حسینیان و کوچک‌زاده، اعضای جبهه پایداری. این جبهه بیشترین نقش را در طرح سوال از وزیران داشته‌ است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران خبر داد که نمایندگان مجلس تاکنون هزار و ۵۵۸ سئوال از وزرای دولت حسن روحانی مطرح کرده‌اند و ۲۴ سئوال به صحن علنی مجلس «آمده» است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مجید انصاری روز چهارشنبه ۲۲ بهمن گفت که تاکنون ۱۰ وزیر دولت یازدهم از مجلس «کارت زرد» گرفته‌اند.

تاکنون وزرای کشور، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، صنعت و معدن، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و اقتصاد از مجلس ایران کارت زرد گرفته‌اند.

این در حالی است که نمایندگان مجلس به وزیران آموزش و پرورش، صنعت و معدن، و اقتصاد دو بار کارت زرد داده‌اند.

آیین‌نامه مجلس ایران بیان می‌کند که اگر تعداد کارت‌های زرد هر وزیری به عدد سه برسد، راه برای استیضاح او باز می‌شود.

حسین مظفر، معاون نظارت مجلس شورای اسلامی روز ۲۶ آبان اعلام کرده بود که نمایندگان قوه مقننه در سه‌ماهه دوم سال جاری ۸۸۷ بار به وزیران و ۱۳۱ مرتبه به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، تذکر داده‌اند.

به گفته آقای مظفر، در این مدت بیش از ۳۰۰ سئوال از اعضای هیات وزیران پرسیده شده‌ است.

رییس جمهوری ایران نهم دی ماه پارسال در اعتراض به تعداد بالای وزرای فراخوانده‌اش به مجلس گفته بود: «اگر از وظایف سئوال کنید روی چشم‌مان، می‌آییم... اما چرا از اختیارات اعضای هیات دولت می‌پرسید؟»

آقای انصاری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «گاهی شاهد فراز و فرودهایی در زمینه رابطه مجلس و دولت بوده‌ایم و برخی افراد محدود با رفتارهای افراطی به دنبال خدشه دارکردن این ارتباط دو سویه هستند».

وی در عین حال گفت که با گذشت زمان ارتباط بین دولت و مجلس بهتر شده و اکنون فضایی «آرام و منطقی» بین این دو قوه حاکم است.

مجلس ایران در جلسه ۲۹ مرداد خود، رضا فرجی دانا، وزیر علوم حسن روحانی را استیضاح و برکنار کرد. نمایندگان مجلس پس از آن به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی و محمود نیلی احمدآبادی گزینه‌های آقای روحانی برای تصدی وزارت علوم رای ندادند.

مجلس همچنین در ابتدای کار دولت آقای روحانی نیز به محمد علی نجفی، مسعود سلطانی فر و جعفر میلی منفرد گزینه‌های معرفی شده برای تصدی وزارت خانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، و علوم رای نداده بود.

تعدادی از نمایندگان مجلس در هفته‌های گذشته از اقدامات تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران از جمله پیاده روی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با جان کری همراه آمریکایی‌اش انتقاد کرده‌اند.

از ابتدای شروع مذاکرات هسته‌ای ایران در دولت آقای روحانی، نیز تعدادی از نمایندگان مجلس ایران بویژه اعضای جبهه پایداری، انتقادات شدیدی از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح کرده‌اند، از جمله ۲۳ تیرماه شرکت‌کنندگان در همایش «خط قرمز» با ادبیات شدیدی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران حمله کردند.

پیش از آن نیز سیزدهم اردیبهشت ماه همایش مشابهی با عنوان «دلواپسیم» با حضور تعدادی از نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس برگزار شد.

رییس جمهوری ایران روز ۲۰ مرداد در جمع سفیران جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با انتقاد شدید از «تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی» افرادی که به گفته وی از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی هراس دارند، آن‌ها را «بزدل سیاسی» خوانده بود.

این سخنان واکنش شدید بسیاری از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG