لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

نیروی انتظامی ایران: کشته شدن تعدادی از کولبران در سال ۹۴ «دروغی بیش نیست»


سخنگوی نیروی انتظامی گزارش‌ها درباره کشته شدن تعدادی از کولبران در مرزهای غربی ایران را «دروغ» خواند و «رسانه‌های خارجی» را متهم کرد که «با معرفی قاچاقچیان با عنوان مجعول کولبر»، سعی دارند زمینه را «برای ورود سلاح و مواد منفجره و موادمخدر» به ایران فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید منتظرالمهدی روز دوشنبه سوم آبان اعلام کرد که گزارش‌ها درباره کشته شدن تعدادی از کولبران در سال ۹۴ «دروغی بیش نیست» و تلاش‌ها برای «ساماندهی» کولبران «در مسیر‌ها و چارچوب‌های قانونی نشان از توجه نظام به محرومین... دارد».

آقای منتظر المهدی درعین حال تاکید کرد نیروی انتظامی «نسبت به ورود مخفیانه و غیرقانونی هر فرد» از مرزهای ایران «برخوردی قاطعانه خواهد داشت».

وی «رسانه‌های خارجی» را متهم کرد که «با معرفی قاچاقچیان با عنوان مجعول کولبر»، سعی در «تضعیف حریم مرزهای ایران و فراهم‌سازی زمینه» برای ورود افرادی به ایران را دارند که «با مقاصد گوناگون فارغ از ترویج اقتصاد غیر رسمی و سودهای کلان تلاش برای ورود سلاح و موادمنفجره و موادمخدر دارند».

کولبران، افراد محلی در مناطق مرزی استان‌های غربی ایران مانند کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه هستند که اجناسی را بر پشت خود و به صورت «غیرقانونی» به ایران حمل می‌کنند.

این افراد در برخی موارد اجناس سنگین چون تلویزیون یا لاستیک خودرو‌ها را بر روی اسب به خاک ایران وارد می‌کنند.

سالانه گزارش‌های مختلفی درباره کشته و زخمی شدن کولبران بر اثر شلیک گلوله ماموران نیروی انتظامی منتشر می‌شود و بر پایه گزارش آژانس خبری موکریان، طی پنج ماه نخست امسال ۵۳ کولبر در مناطق مرزی ایران و عراق کشته و یا زخمی شده‌اند.

همچنین به گفته آژانس خبری کردپا، در سال گذشته ۲۹ کولبر کشته و ۲۹ تن دیگر زخمی شدند.

گروه‌های حقوق بشری، تیراندازی مستقیم و بدون هشدار به کولبران را غیرانسانی توصیف کرده و از این گونه اقدامات مأموران جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده‌اند.

در ماه‌های گذشته همچنین فیلم‌ها و تصاویری درباره کشته شدن دست جمعی اسب‌ها و قاطرهای کولبران توسط مامورین نیروی انتظامی منتشر شده بود.

در همین حال در شهریور ماه تعدادی از نمایندگان استان کردستان در مجلس به این اقدام نیروی انتظامی اعتراض کرده بودند.

XS
SM
MD
LG