لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

شرایط زندان قرچک، «غیربهداشتی، غیر انسانی و غیرقابل تحمل» است


الهام امین‌زاده، معاون حقوقی و شهیندخت مولارودی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران از زندان زنان قرچک ورامین در شهرری بازدید کرده‌اند.

وبسایت دولت ایران این گزارش را منتشر کرده است.

سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، نیز گزارش داده است که شهیندخت مولارودی، روز ۲۰ بهمن در بازدید از این زندان، با آتنا فَرقَدانی و حکیمه شکری دو زندانی سیاسی گفت‌وگو کرده است.

براساس این گزارش، آتنا فَرقَدانی و حکیمه شکری شرایط این زندان را «بسیار غیربهداشتی، غیر انسانی و غیرقابل تحمل توصیف» کردند.

پیش از این سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از وضعیت به گفته این وب سایت «اسفناک» زندان زنان در قرچک ورامین خبر داده بود.

این وب سایت در گزارشی نوشته بود: «زندان قرچک ورامین... در حقیقت سالنی بزرگ است با سقفی بلند که فاقد سلول است و در آن دو هزار زن بدون کمترین امکان بهداشتی در سرما و گرما زندگی می‌کنند».

در ماه‌های گذشته، آتنا فَرقَدانی، نگار حائری، حکیمه شکری، رؤیا صابری‌نژاد و بسمه جبوری از بند زنان سیاسی در زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شدند.

بر اساس گزارش‌ها، آتنا فَرقَدانی در اعتراض به «روند» انتقال زندانیان سیاسی زن از زندان اوین به زندان قرچک ورامین و همچنین «شرایط غیرانسانی» نگهداری همه زندانیان در این زندان از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذای‌ تر زده است.

به گزارش سحام نیوز، وی به خانم مولارودی گفته است که اگر به زندان اوین بازگردانده نشود «به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد حتی اگر منجر به مرگ وی شود».

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران پیش از این خبر داده بود که آتنا فَرقَدانی صبح روز ۲۰ دی ماه پس از اینکه خود را به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران معرفی کرد، با ضرب و شتم ماموران بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

وی پیش از این حدود یک ماه و نیم در بند دو الف زندان اوین زندانی بود و پس از آزادی با قرار وثیقه، در ویدئویی اینترنتی از «هتک حرمت» خود و دیگر زندانیان زن در این زندان و نیز از «نصب دوربین‌های مدار بسته در دستشویی‌ها و حمام‌های بند زنان زندان اوین» خبر داده بود.

به گزارش سحام نیوز، آتنا فَرقَدانی همچنین به معاون رییس جمهوری ایران گفته است: «امروز به خاطر بازدید شما از زندان، ظاهرسازی کرده‌اند و برای نخستین بار به زندانیان برای ناهار مرغ داده‌اند در حالی‌ که در برنامه غذایی زندان قرچک چیزی به نام گوشت و مرغ وجود ندارد».

وی خطاب به خانم مولارودی تاکید کرده است: «هم‌چنین به خاطر حضور شما تعداد زیادی از زندانیان را به واحد اشتغال فرستادند و در آن‌ جا به آن‌ها لباس‌های مناسب دادند که بپوشند تا در بازدید شما این‌جور به نظر بیاید که زندانیان زن از لباس مناسب و امکان‌ فعالیت‌هایی چون خیاطی، بافتنی و عروسک بافی برخوردارند اما این فقط برای همین امروز و همین چند ساعتی است که شما از این‌جا بازدید می‌کنید».

بر اساس این گزارش، حکیمه شکری و آتنا فرقدانی هم‌چنین گفته‌اند: «آب مصرفی این‌جا آنقدر شور است که اغلب زندانیان دچار بیماری‌های پوستی و چشمی شده‌اند، امکانات درمانی و دارویی بسیار محدود و در مواردی در حد صفر است».

به گفته سحام نیوز، حکیمه شکری همچنین گفته است که مسئولان زندان از درمان و رسیدگی به بیماری‌اش «خودداری» می‌کنند.

حکیمه شکری آذر ماه سال ۸۹ به همراه شماری دیگر از افرادی که برای شرکت در مراسم بزرگداشت امیرارشد تاجمیر، یکی از کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات ۸۸ در بهشت زهرا حضور یافته بودند، بازداشت و بعد از سه ماه به قید وثیقه آزاد شد.

خانم شکری در ‌‌نهایت به سه سال حبس محکوم شد و آبان سال ۹۱ خود را به زندان اوین معرفی کرد. بر اساس گزارش‌ها، وی در آذر ماه از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

XS
SM
MD
LG