لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

معاون وزیر ارشاد: میزان واقعی تیراژ روزنامه‌های ایران ۹۰۰ هزار نسخه است


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ایران «میزان واقعی» تیراژ روزنامه‌ها را ۹۰۰ هزار نسخه اعلام کرد و گفت که از این تعداد تنها ۵۰۰ هزار نسخه به فروش می‌رسد.

به گزارش سایت «خبر آنلاین»، حسین انتظامی روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت در دیدار با تعدادی از خبرنگاران در استان ایلام «میزان واقعی» تیراژ روزنامه‌ها را ۹۰۰ هزار نسخه اعلام کرد.

به گفته آقای انتظامی، از این میزان تنها ۵۰۰ هزار نسخه به فروش می‌رسد و نصف تیراژ از دکه‌های روزنامه فروشی به دفاتر نشریات بازگردانده می‌شود.

بر اساس این گزارش، یکی از روزنامه‌نگاران ایلامی که نام او ذکر نشده در این جلسه با اشاره به آمار اعلام شده از سوی آقای انتظامی گفته است که «متاسفانه این میزان افرادی که روزنامه می‌خوانند از تعداد بازدید کانال‌های تلگرامی کمتر است».

آقای انتظامی در سال ۹۲ نیز گفته بود که ﺗﯿﺮاژ روزﻧﺎﻣﻪ‌ھﺎی کشور ﮐﻤﺘﺮ از ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﻮن و دوﯾﺴﺖ ھﺰار ﻧﺴﺨﻪ است.

وی در آن زمان اعلام کرده بود که ۵۸۰۰ ﻧﺸﺮﯾﻪ در اﯾﺮان ﻣﺠﻮز اﻧﺘﺸﺎر دارند اما برخی از روزنامه‌ها را از نظر حرفه‌ای نمی‌توان روزنامه نامید.

نشریات ایران میزان دقیق تیراژ خود را اعلام نمی‌کنند. در دولت محمد خاتمی و دوره تصدی عطاء‌الله مهاجرانی در وزارت ارشاد طرح‌هایی برای اعلام تیراژ مطبوعات از سوی وزارت ارشاد اعلام شد اما این طرح‌ها در نهایت به نتیجه نرسید.

برخی از تحلیلگران دلیل اعلام نشدن تیراژ واقعی نشریات در ایران را دریافت آگهی و یارانه بیشتر و همچنین تلاش برای القای داشتن مخاطب بیشتر اعلام می‌کنند.

در همین حال روزنامه‌هایی مانند همشهری، ایران و جام جم که گفته می‌شود به نسبت دیگر روزنامه‌ها تیراژ بیشتری دارند، وابسته به دولت و یا دیگر نهادها هستند و از امکانات دولتی استفاده می‌کنند.

اعلام نشدن تیراژ مطبوعات ایران در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، در برخی از کشورهای دنیا شعبه‌های فدراسیون بین‌المللی نظارت بر تیراژ مطبوعات آمار واقعی تیراژ نشریات را اعلام می‌کنند.

پس از پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ تعداد زیادی روزنامه و نشریه جدید منتشر شد و تیراژ مطبوعات افزایش یافت.

در اردیبهشت سال ۷۹ اما تقریبا همه نشریاتی که پس از دوم خرداد ۷۶ منتشر شده بودند،از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی توقیف شدند.

بر اساس گزارش‌ها، پس از آن تیراژ نشریات به شدت کاهش یافت. آمار دقیقی از تیراژ مطبوعات در آن دوره نیز در دست نیست اما برخی گزارش‌ها حکایت از چندین برابر بودن تیراژ مطبوعات در آن سال‌ها نسبت به دوره اخیر دارد.

از جمله محمد سلطانی‌فر مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ای وزارت ارشاد پیش از این گفته بود که شمارگان روزنامه‌ها و مجلات در سال‌های اخیر بشدت افت کرده و از چهار تا پنج میلیون نسخه به حدود یک میلیون نسخه رسیده است.

با این حال به گفته برخی از تحلیلگران تیراژ مطبوعات در آن دوره نیز ده‌ها برابر کمتر از کشورهای پیشرفته بوده است.

علاوه بر سانسور شدید رسانه‌ها در ایران،برخی از تحلیل گران مواردی چون اقبال مردم به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی،نبود سیستم توزیع مناسب، گرانی روزنامه‌ها در مقایسه با درآمد مردم و پایین بودن سرانه مطالعه را از جمله دلایل بالا نبودن تیراژ نشریاتدر ایران ذکر کرده اند.

XS
SM
MD
LG