لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

ایران: انگلیس، جهان را به شر داعش مبتلا کرده است


سخنگوی وزارت خارجه ایران با رد اتهام دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی از تروریسم حمایت می‌کند متقابلا انگلیس را به حمایت از گروه دولت اسلامی (داعش سابق) متهم کرد.

مرضیه افخم روز پنجشنبه در واکنش به سخنان کامرون در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «باعث تاسف است دولتی که با حمایت‌هایش از تروریست‌‌ها، منطقه و جهان را به شر داعش مبتلا کرده، به خود اجازه می‌دهد درباره کشوری که در مبارزه با تروریسم پیشقدم بوده، قضاوت نابجا کند».

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین سخنان نخست‌وزیر بریتانیا را «نشان دهنده تداوم دیدگاه خود محورانه» دولت این کشور دانست و سیاست‌های لندن را منشاء بسیاری از مشکلات منطقه خاورمیانه خواند.

دیوید کامرون روز چهارشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده بود.

با این حال نخست وزیر بریتانیا افزود که رهبران ایران می‌توانند در مبارزه با گروه دولت اسلامی و برقراری ثبات و امنیت در عراق و سوریه کمک کنند.

آقای کامرون همچنین گفت: اگر ایران چینین تصمیمی بگیرد غرب از آن استقبال خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که ایران باید برنامه هسته‌ای و رفتار با مردم خودش را تغییر دهد.

سخنان نخست وزیر بریتانیا پس از دیدار تاریخی وی و حسن روحانی رییس جمهوری ایران ایراد شد که نخستین دیدار سران دو کشور پس از ۳۶ سال بود.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌و‌گو با شبکه خبر ایران گفت که این ملاقات در جو خوبی برگزار شد هر چند که وجود اختلاف نظر بین طرفین را تایید کرد:

«ما درباره موضوع هسته‌ای و نحوه برخورد با افراط گرایی اختلاف نظر داریم که کاملا طبیعی است».

آقای عراقچی همچنین از سخنان نحست وزیر بریتانیا در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار تاسف کرد و گفت: این رفتار از طرف انگلیس قابل قبول نیست.

وی همچنین از سخنان کامرون درباره «مسایل داخلی ایران» انتقاد کرد و گفت دولت انگلیس خود به خاطر سیاست‌هایش در منطقه و حمایت‌های یک جانبه از اسراییل تحت اتهام است.

عراقچی افزود که پاسخ لازم به سخنان کامرون داده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG