لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

واکنش‌ها در ایران به پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره آمریکا


در حالی‌ که معاون دفتر سیاسی ریاست جمهوری ایران «شکست» باراک اوباما در «تعامل همه جانبه با ایران» را از جمله دلایل پیروزی جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا عنوان کرده، وزیر ارتباطات دولت روحانی، نتیجه این انتخابات را در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ «بی‌تاثیر» دانسته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمید ابوطالبی معاون دفتر سیاسی ریاست جمهوری ایران روز چهارشنبه ۱۴ آبان با اشاره به نتایج این انتخابات در توئیتر خود نوشت که «موفقیت‌های اوباما در حوزه اقتصاد، نتوانست برای او پیروزی سیاسی به ارمغان آورد».

آقای ابوطالبی «سه بحران آمریکا» را که به گفته او آقای اوباما در آن‌ها موفق نبوده است، شامل «انحصار تعاملات با ایران به موضوع هسته‌ای، عدم موفقیت آمریکا در سرکوبی داعش و بی‌تفاوتی استراتژیک آمریکا در موضوع اوکراین» دانسته است.

وی نوشت: «این یعنی شکست در تعامل همه جانبه با ایران، عدم توانایی در ایجاد ائتلاف و مماشات با عربستان در تجهیز داعش و موفقیت روسیه در شکست استراتژیک غرب در اوکراین».

آقای ابوطالبی با بیان اینکه اکنون برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، هر دو حزب آمریکا به ایران احتیاج دارند، افزود: «به خصوص جمهوریخواهان که می‌کوشند در سیاست خارجی تحول ایجاد کنند».

سخنان آقای ابوطالبی در حالی بیان می‌شود که پس از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای روز سه‌شنبه ۱۳ آبان، احتمال می‌رود فشارهای این حزب بر باراک اوباما برای سختگیری بیشتر بر ایران افزایش یابد.

جمهوریخواهان در این انتخابات توانستند که اکثریت کرسی‌های کنگره -در دو مجلس نمایندگان و سنا- را از آن خود کنند. سنا تا پیش از این انتخابات در دست دمکرات‌های هوادار رییس‌جمهوری آمریکا بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز چهارشنبه ۱۴ آبان در پاسخ به سئوالی گفت: «انتخابات میان دوره‌ای آمریکا که نمایندگان آن از اول ژانویه می‌توانند وارد پارلمان شوند در مذاکرات که زمان آن سوم آذر مشخص شده است، تاثیری نخواهد داشت چون ارتباطی با آن دوره ندارد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمود واعظی اظهار داشت: «حتی اگر مذاکرات تمدید شود به نظر می‌رسد در آمریکا قوه مجریه از نفوذ بالایی برخوردار است و می‌تواند منویات خود را در روابط خارجی محقق کند».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز گفت که نتیجه انتخابات میاندوره‌ای آمریکا تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای با ایران نخواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید‌ حسین نقوی حسینی افزود: «مذاکرات چارچوب مشخصی دارد و طبق همین چارچوب ادامه پیدا خواهد کرد».

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، روز ۱۲ آبان گفته بود: «اگر در رسیدن به توافق نهایی شکست بخوریم، با توجه به اینکه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در پیش است، نهادهای ایالات متحده تصمیم‌های جدیدی در مورد تحریم‌ها علیه ایران اتخاذ خواهند کرد».

بر اساس توافق‌های قبلی ایران و شش قدرت جهانی، فرصت طرفین برای رسیدن به توافق جامع تا سوم آذر به پایان می‌رسد.

داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه، نیز درباره تاثیر انتخابات میان دوره‌ای آمریکا بر مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «اگر توافق حاصل شود، تنها تاثیری که نمایندگان کنگره می‌توانند بر مذاکرات داشته باشند درباره برداشتن تحریم‌هاست زیرا ایران معتقد است که تمامی تحریم‌ها باید به طور هم‌زمان برداشته شود اما آمریکایی‌ها معتقدند که برخی تحریم‌ها زمان‌بر است».

وی اضافه کرد: «اگر این مذاکرات بدون نتیجه باشد در این صورت طبیعی است که این کنگره با چنین رویکردی درصدد اعمال تحریم‌های بیشتر خواهد بود که برای آینده مذاکرات هسته‌ای بسیار نگران‌کننده است».

پس از آنکه دولت اوباما اعلام کرد ممکن است تنها رییس‌جمهور آمریکا در مورد برخی موارد از جمله تعلیق تحریم‌ها علیه ایران تصمیم بگیرد، گروهی از دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در کنگره نسبت به «دور زده شدن کنگره» ابراز نگرانی کرده بودند.

جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، روز سی‌ام مهر تاکید کرد که دولت اوباما قصد ندارد در مسیر دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای با ایران، کنگره آمریکا را «دور بزند».

XS
SM
MD
LG