لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

ايران تمام ۴.۲ ميليارد دلار تعهد شده در توافق اوليه ژنو را دريافت کرد


محل مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی در سوئیس که توافق ژنو در آنجا حاصل شد.
محل مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی در سوئیس که توافق ژنو در آنجا حاصل شد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران روز شنبه، ۱۸ مرداد، تاييد کرد که آخرين قسط از دارايی‌های بلوکه شده ايران را در چارچوب توافق هسته‌ای ژنو دريافت کرده است.

بانک مرکزی ايران طی گزارشی که در سايت رسمی خود منتشر کرده است، تاييد کرده که قسط هشتم بدهی های سررسيد شده به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران واريز شده است.

اين گزارش می‌گويد که بر اساس توافق ايران و شش قدرت جهانی، مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار بابت بدهی‌های کشور هند در قالب قسط هشتم، از طريق بانک مرکزی امارات دريافت و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران منظور گرديد.

با احتساب واريز قسط هشتم، تمامی مبلغ ۴.۲ ميليارد دلار پول بلوکه شده ايران در قالب توافق ژنو، به حساب بانک مرکزی ايران واريز شده است.

بر اساس توافق ژنو که از ۳۰ دی پارسال اجرايی شد و ۲۹ تيرماه امسال به پايان رسيد، به ايران اجازه داده شد که به چهار ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار از دارايی‌های خارجی بلوکه شده خود دسترسی داشته باشد.

کشورهای ژاپن، کره جنوبی و هند تمامی هشت قسط پول نفت بلوکه شده ايران را پرداخت کرده‌اند.

ايران و شش قدرت جهانی ماه گذشته نيز توافق کردند که توافق شش ماهه هسته‌ای ژنو را تا آذر امسال تمديد شود و بر اساس آن، دوباره ايران به ۲.۸ ميليارد دلار از دارايی‌های خود در خارج دسترسی خواهد داشت.

دولت آمريکا پیشتر رقم دارايی‌های خارجی بلوکه شده ايران را ۱۰۰ ميليارد دلار عنوان کرده بود، اما تحت توافق ژنو، به ايران اجازه داده شد به ۴.۲ ميليارد دلار آن دسترسی پيدا کند.

XS
SM
MD
LG