لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

سپاه پاسداران از یک «شناور تندرو بالگردبر» رونمایی کرد


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور اعلام کرد از یک شناور تندرو بالگردبر» رونمایی کرده است که به گفته آن، «بر توان بازدارندگی ایران می‌افزاید و بر دستگاه محاسباتی دشمن به ویژه آمریکا اثر می‌گذارد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا و تلویزیون دولتی ایران، سپاه پاسداران گفته است که این شناور قادر به حمل یکصدنفر نیز هست.

اعلام این خبر پس از انتشار یک سلسله گزارش‌ها در هفته‌های گذشته مبنی بر رویارویی قایق‌های تندرو ایرانی با ناوشکن‌ها و کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس صورت می‌گیرد.

تلویزیون ایران تصاویر شناوری را پخش کرده است که به گفته علی فدوی، فرمانده دریایی سپاه پاسداران، ۵۵ متر طول، ۱۴ متر عرض و ۱۳ متر ارتفاع دارد و برد دریانوردی آن نیز ۱۰ هزار کیلومتر است.

سرعت این شناور ۲۸ گره دریایی اعلام شده است.

لینک مستقیم

آقای فدوی افزوده است این شناور به نام «سردار شهید محمد ناظری» نامگذاری شده و «بزرگترین شناور آلومینیومی با بدنه پیشرفته و فناوری روز دنیاست».

روی این شناور جمله‌ای از آیت‌الله علی خامنه‌ای نقش بسته که در آن رهبر ایران گفته است: «آمریکا برود خلیج خوک‌ها، خلیج فارس خانه ماست».

این اظهارنظر بخشی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در اردیبهشت امسال است که با اشاره به شکست حمله ۱۵۰۰ کوبایی مورد حمایت سیا به «خلیج خوکها» در سال ۱۹۶۱ از حضور ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس انتقاد کرده بود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در مراسم رونمایی از این «شناور تندرو»، حضور آمریکا در خلیج فارس را «عامل نا امنی و شرارت» دانسته و گفته است: «آمریکایی‌ها می‌گویند که تنش بین ما و نیروی دریایی سپاه زیاد شده است و ما به دنبال ارتباط مستقیم با آنها هستیم اما جواب ما این است که وجود شما عامل ناامنی و شرارت است. اگر ما روزی وارد خلیج مکزیک شدیم ارتباط مستقیم برقرار می‌کنیم».

علی رزمجو، فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در بوشهر هم گفته است: «این شناور بر توان بازدارندگی ایران می‌افزاید و بر دستگاه محاسباتی دشمن به ویژه آمریکا اثر می‌گذارد».

نیروی دریایی سپاه پاسداران و ناوهای آمریکایی تاریخچه‌ای از رویارویی مستقیم با یکدیگر در خلیج فارس دارند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، هفته گذشته اعلام کرد هفت قایق تندرو سپاه پاسداران برای یک کشتی جنگی ایالات متحده در خلیج فارس ایجاد مزاحمت کردند و این کشتی ناچار شد برای برخورد نکردن با یکی از این قایق‌ها مسیرش را تغییر دهد.

این حادثه روز یکشنبه ۱۴ شهریور رخ داد و به گفته پنتاگون، یکی از قایق‌های سپاه به ۹۰ متری این کشتی جنگی نیز نزدیک شد.

در هفته‌های قبل نیز، قایق‌های تندرو سپاه بارها برای ناوهای آمریکایی ایجاد مزاحمت کرده بودند که در یک مورد، شناور «یو‌اس‌اس اسکوال» به آب‌های اطراف یکی از این قایق‌ها شلیک کرد که باعث فرار آن از صحنه شد.

دی ماه پارسال نیز نیروی دریایی سپاه موقتا ۱۰ ملوان آمریکایی را بازداشت کرد که گفته می شود شناورهای آنها اشتباهی وارد آب‌های ایران شده بودند.

ژنرال جوزف وتل، رییس مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز ۹ شهریور تحرکات اخیر قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه را «تحریک‌آمیز» خوانده و گفته این اقدامات می‌تواند نتایج وخیمی به دنبال داشته باشد.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری، روز ۱۹ شهریور تهدید کرد در صورت پیروزی در انتخابات، قایق‌های تندور ایرانی که برای ناوشکن‌های آمریکایی در آب‌های خلیج فارس مزاحمت ایجاد کنند، هدف قرار خواهند گرفت.

این رویدادها در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی روز سه شنبه گفته که «بحث‌ها درباره برخورد نظامی در خلیج فارس، فضاسازی است. مرزداران غیور ما همیشه درباره برخورد با هر متجاوزی آماده‌اند».

XS
SM
MD
LG