لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

ایران: متخصصین ما بدون حضور بازرسان آژانس از پارچین نمونه‌برداری کردند


نمایی جدید از سایت نظامی پارچین که ایران می‌گوید متخصصان آن اخیرا از این محل برای آژانس نمونه‌برداری انجام داده‌اند.
نمایی جدید از سایت نظامی پارچین که ایران می‌گوید متخصصان آن اخیرا از این محل برای آژانس نمونه‌برداری انجام داده‌اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که متخصصین ایرانی از نقاط مشخص سایت پارچین چندین نمونه‌برداری انجام داده‌اند ولی این اقدام بدون حضور بازرسان آژانس بوده است.

بهروز کمالوندی روز دوشنبه ۳۰ شهریور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا به سفر هفته گذشته کار‌شناسان آژانس به ایران اشاره کرده و گفته است که آن‌ها در چارچوب «نقشه راه»، جلسات متعدد فنی و حقوقی برای بررسی سوالات و موضوعات باقی مانده برگزار کردند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران در اواسط ماه اوت، اسناد و نقشه‌های «قابل توجهی» را در ارتباط با برنامه گذشته و حال هسته‌ای خود ارائه کرده که در بررسی آن‌ها یکسری ابهام‌ها مشخص شده است. آژانس از ایران خواسته بود که درباره این ابهام‌ها توضیح دهد.

مهم‌ترین بخشی که آژانس روی آن تاکید دارد، بازرسی و نمونه برداری از سایت نظامی پارچین است که گمانه زنی می‌شود ایران در سال‌های گذشته آزمایش‌های نظامی- هسته‌ای با هدف سوار کردن کلاهک اتمی روی موشک‌های بالستیک در این محل انجام داده است.

بر اساس نقشه راه که روز ۲۳ تیرماه امسال میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس امضاء شد، قرار است ابهام‌های مربوط به گذشته برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شود.

آن گونه که سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به ایرنا گفته است، در چارچوب نقشه راه، «هفته گذشته چند نمونه‌برداری محیطی از نقاط مشخص در مجموعه پارچین صرفا از سوی متخصصین ایرانی و بدون حضور بازرسان آژانس و با رعایت آیین‌نامه‌ها و استانداردهای مربوطه انجام شد و در اختیار کار‌شناسان آژانس قرار داده شد».

وی به این آیین نامه‌ها و استانداردها اشاره‌ای نکرده است.

به رغم درخواست مکرر آژانس، ایران هنوز اجازه نداده است که بازرسان آن از سایت پارچین بازدید کنند. با این حال یوکیو آمانو مدیرکل آژانس روز یکشنبه ۲۹ شهریور از این سایت بازدید کرد که خبرگزاری ایرنا می‌گوید این بازید، «تشریفاتی» بوده است.

اظهارات روز دوشنبه بهروز کمالوندی تاییدی بر اظهارات برخی از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی است که در نشست‌های دو ماه گذشته کنگره فاش کردند، بر اساس بندی از قرارداد ایران و آژانس، نمونه‌برداری از سایت پارچین به عهده ایران است. ضمن اینکه بازرسان آمریکایی حق شرکت در بازرسی‌ها را ندارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز ۲۸ مردادماه گزارش مشابهی منتشر کرد و گفت به پیش‌نویس سندی دست یافته که نشان می‌دهد در توافقی محرمانه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران اجازه داده شده تا از کار‌شناسان خود، برای بازرسی از تاسیسات پارچین استفاده کند.

ایران و آمریکا گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس را رد کرده و نگرانی در این زمینه را بی‌مورد دانستند.

آژانس قرار است تا روز ۱۵ اکتبر تمام اطلاعات لازم درباره گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران و در چارچوب «نقشه راه» گردآوری کند و یوکیو آمانو روز ۱۵ دسامبر گزارش نهایی خود را به شورای حکام ارائه نماید. این گزارش می‌تواند راه را برای اجرایی کردن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا توافق وین هموار کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش، به نشست‌های کار‌شناسان ایران و آژانس اشاره کرده و گفته است: «روال این جلسات سازنده و مبتنی بر همکاری طرفین بود و قرار شد طی هفته‌های آتی همکاری‌ها ادامه یابد و طبق نقشه راه حداکثر تا ۱۵ اکتبر- ۲۳ مهرماه- به پایان برسد».

به گزارش ایرنا، نشست دو روزه کار‌شناسی ایران و آژانس چهارشنبه گذشته در تهران پایان یافت. این نشست با هدایت رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس و واریورانتا معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها انجام شد، و قرار شد هفته نخست مهر ماه ادامه یابد.

بر اساس توافق وین که روز ۲۳ تیر میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد، تهران باید بسیاری از فعالیت‌های هسته ایش را تعطیل کند و در مقابل، تحریم‌های بین المللی علیه آن لغو یا تعلیق خواهند شد.

XS
SM
MD
LG