لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

جدال لفظی تهران و ریاض درباره سرنوشت سفیر سابق ایران در لبنان


غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان
غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان

در حالی که شبکه خبری العربیه به نقل از منابع عربستان سعودی اعلام کرده که غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، وارد این کشور نشده، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که وی با گذرنامه عادی عازم سفر حج شده است.

مقامات سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه ایران اعلام کرده‌اند که غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، روز دوم مهر در جریان حادثه «رمی جمرات» در منا مفقود شده است.

با این حال شبکه العربیه به نقل از منابع عربستانی اعلام کرده که نام آقای رکن آبادی در مبادی ورودی عربستان سعودی «ثبت نشده است و در فهرست حجاج ایرانی نیست».

به گفته این شبکه، سفیر سابق ایران در لبنان اگر هم وارد عربستان شده باشد، به روش «نامشخصی» وارد شده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ششم مهر این گزارش و گزارش‌های مشابه را «شتابزده» خواند و گفت که آقای رکن آبادی با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده و اطلاعات «دقیق» پاسپورت همه حجاج ایرانی از جمله وی در اختیار مراجع رسمی دولت عربستان سعودی است.

گزارش رادیویی رضا جمالی درباره آخرین تحولات مربوط به حادثه منا در عربستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:28 0:00
لینک مستقیم

بر اساس قانون گذرنامه، سفیران سابق ایران نیز می‌توانند از گذرنامه سیاسی استفاده کنند.

به گفته خانم افخم، پاسپورت عادی آقای غضنفر رکن آبادی «مهمور به مهر روادید حج است» و «طبق اطلاعات واصله در اختیار» مقامات عربستان سعودی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، خانم افخم تاکید کرد که «خبرسازی‌ها» در این باره «نادرست و ناشی از اغراض و اهداف دیگر» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمید محمدی معاون سازمان حج و زیارت ایران نیز در واکنش به گزارش شبکه العربیه گفت که «تمام اسناد و مدارک حضور غضنفر رکن‌آبادی در کشور عربستان و تشرف وی به حج موجود است».

به گفته مقامات سازمان حج و زیارت ایران، پس از گذشت چند روز از حادثه «رمی جمرات» در منا همچنان ۲۹۸ زائر ایرانی مفقود هستند.

مقامات جمهوری اسلامی، دولت عربستان سعودی را متهم می‌کنند که با سازمان حج زیارت ایران برای شناسایی کشته شدگان و پیگیری وضعیت مفقودان حادثه منا «همکاری نمی‌کند».

در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی علیه مدیریت عربستان سعودی در برگزاری مراسم حج، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان روز شنبه در نیویورک، ایران را «به سوء استفاده سیاسی» از این حادثه متهم کرده و گفته بود که بهتر است ایرانی‌ها منتظر روشن شدن نتایج تحقیقات باشند.

XS
SM
MD
LG