لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

ایران از برنامه اعزام ناوگروه جنگی به اقیانوس اطلس عقب‌نشینی کرد


فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران روز یکشنبه، ۲۴ فروردین، اعلام کرد که برنامه ناوگروه بیست و نهم این نیرو تغییر کرده است و این ناوگروه به اقیانوس اطلس نمی‌رود.

افشین رضایی حداد، فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش ایران، روز ۱۹ بهمن ماه خبر داده بود که ایران قصد دارد برای نخستین بار ناوگان دریایی ارتش خود را به مرزهای دریایی آمریکا اعزام کند.‌‌ همان زمان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که از این بابت نگرانی ندارد چرا که بسیاری از کشورها در آب‌های بین‌المللی این اقیانوس حضور دارند.

دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، در سخنان روز یکشنبه خود که خبرگزاری فارس آن را نقل کرده، انصراف از اعزام ناوگروه این نیرو به اقیانوس اطلس را ناشی از «تغییر برنامه‌ها» عنوان کرده است.

وی گفته است: «تغییراتی در ماموریت ناوگروه بیست و نهم (شامل ناوشکن سبلان و ناو لجستیک خارک و دو فروند بالگرد) ایجاد شده و این ناوگروه در روزهای آینده به کشور برگشته و به اقیانوس اطلس نخواهد رفت».

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران دلیل خاصی برای تغییر برنامه این ناوگروه بیان نکرده ولی گفته است که «با توجه به شرایط و اوضاع منطقه، ممکن است ماموریت ناوگروه‌ها تغییر کند، به عنوان مثال اگر شدت حملات دزدان دریایی در خلیج عدن زیاد شود، تغییراتی در ماموریت ناوگروه‌ها داده می‌شود».

دریادار سیاری افزوده که اگر تغییری در برنامه ناوگروه سی‌ام که در آینده اعزام خواهد شد، صورت نگیرد این ناوگروه عازم اقیانوس اطلس خواهد شد.

ناوگروه سی‌ام آن گونه که وی تشریح کرده است، متشکل از ناوشکن الوند، ناو لجستیک بوشهر و یک فروند بالگرد خواهد بود.

ایالات متحده آمریکا و متحدان آن به طور منظم در خلیج فارس تمرین‌های دریایی انجام می‌دهند و هدف از آن را اطمینان از آزادی تردد دریایی از آبراهه هرمز عنوان می‌کنند. حدود ۴۰ درصد از صادرات نفت جهان از این آبراهه عبور می‌کند.

ایران که ۱۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی در خلیج فارس و دریای عمان دارد پیش‌تر تهدید کرده بود که در صورت حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ایش، تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG