لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

ایران: سلاح به عراق می‌فرستیم، نیروی نظامی نه


امیر عبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
امیر عبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

معاون وزارت امور خارجه ایران که به مسکو سفر کرده است می‌گوید در صورتی که حکومت عراق درخواست کند سلاح به این کشور خواهیم فرستاد ولی برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به عراق نداریم.

امیر عبداللهیان روز سه شنبه، ۱۰ تیر ماه، در یک نشست خبری گفت: «کمک‌هایی که تا الان به عراق کرده‌ایم در زمینه رایزنی به این کشور برای مبارزه با تروریسم بوده و هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به عراق نداریم.»

به گفته این مقام ایرانی، عراق «دارای نیروی مردمی قوی است و تاکنون از ایران درخواست سلاح نکرده است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، با این حال وی تصریح کرد که در صورت درخواست بغداد، «در چارچوب قراردادهای بین المللی سلاح لازم به این کشور برای مبارزه با تروریسم خواهیم داد».

جمهوری اسلامی ایران که از دولت شیعه نوری المالکی در عراق حمایت می‌کند بار‌ها از سوی آمریکا و کشورهای منطقه متهم به دخالت نظامی در امور عراق، اعزام نیرو و سلاح برای شبه نظامیان شیعه و ارتش این کشور شده است.

اواخر خردادماه، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع امنیتی آمریکایی خبر داد که ایران «دو گردان از نیروهای سپاه» را «برای حمایت از بغداد و شهرهای کربلا و نجف، از مرزهای غربی به خاک عراق گسیل کرده است».

روزنامه نیویورک تایمز نیز چهارم تیر ماه به نقل از یک مقام آمریکایی خبر داد که ایران هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی را بر فراز عراق به پرواز در آورده، ده‌ها تن تجهیزات نظامی و سایر کمک‌ها را به این کشور ارسال و یک تیم جاسوسی نیز برای جمع آوری اطلاعات از عراق به این کشور اعزام کرده است.

این روزنامه همچنین از دو بار سفر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به عراق برای انجام هماهنگی در مورد نحوه برخورد با شورشیان دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش خبر داد.

جمهوری اسلامی ایران و سفیر بغداد در تهران حضور قاسم سلیمانی در عراق را تکذیب کرده‌اند.

گروه دولت اسلامی عراق و شام در هفته‌های گذشته با پیشروی سریع در مناطق مختلف شمال و شمال غربی عراق موجبات نگرانی دولت این کشور، ایران و آمریکا را فراهم کرده است.

این در حالی است که امیر عبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران، روز سه شنبه انگشت اتهام درباره گروه داعش را به سوی آمریکا نشانه رفت و مدعی شد، «آنچه که در عراق اتفاق می‌افتد نتیجه مداخله خارجی و برنامه‌های آمریکا است».

وی گفت: «آمریکایی‌ها به دنبال آنند که عراق وضعیت اوکراین را بیابد تا بتوانند اهداف خود را که در سال‌های اخیر با شکست روبه رو شده بازتعریف کنند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوم تیر ماه حمایت «پایدار و قوی» کشورش از عراق را در زمینه مقابله با شورشیان افراطی سنی اعلام کرد ولی گفت: یکپارچگی تنها زمانی به عراق باز می‌گردد که رهبران این کشور گام‌های لازم را برای متحد کردن مردم بردارند.

عراق علاوه بر پیشروی نیروهای داعش در مناطق مختلف این کشور، با یک بحران سیاسی بر سر راه تشکیل دولت روبرو است. نخستین نشست پارلمان این کشور در روز سه شنبه برای انتخاب نخست وزیر، رییس پارلمان و رییس جمهوری به دلیل تحریم آن از سوی نمایندگان کرد و سنی از حد نصاب افتاد.

این نمایندگان خواستار تعیین فرد دیگری به جز نوری المالکی برای پست نخست‌وزیری عراق هستند.

XS
SM
MD
LG