لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

فعالیت کشتیرانی ایران «اواسط سال ۲۰۱۷ به حالت عادی باز می‌گردد»


مدیرعامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ششم آبان گفت امیدوار است تا اواسط سال ۲۰۱۷ این سازمان حجم فعالیت‌هایی را که در دوران تحریم‌های بین‌الملی از دست داده بود احیا کند.

تحریم‌های بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای تیرماه پارسال بین ایران و قدرت‌های جهانی دی ماه گذشته لغو شدند.

محمد سعیدی مدیرعامل سازمان کشتیرانی ایران در حاشیه کنفرانس مجمع دریانوردی دانمارک به خبرگزاری رویترز گفت: «از آن زمان مشکلات گام به گام حل شده و بسیاری از محدودیت‌ها و سختگتیری‌ها رفع شده‌اند. به نظرم تا اواسط ۲۰۱۷ همه چیز به حالت عادی بازخواهد گشت».

او اظهار امیدواری کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر محدودیت‌ها در مورد معامله با دلار نیز رفع شود.

آقای سعیدی افزود: «این یکی از تعهدات آمریکا طبق توافقی است که ژانویه گذشته امضا شد. این یکی از تعهدات قطعی آمریکاست».

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند براساس سایر تحریم‌های دولت آمریکا هنوز هم بانک‌های آن کشور حق معامله مستقیم با ایران را ندارند. بانک‌های اروپایی نیز به خاطر ممنوعیت استفاده از دلار و بازار مالی آمریکا برای معامله با ایران محدودیت دارند.

تحت تاثیر کاهش تجارت جهانی و اشباع حمل‌ونقل دریایی با ورود کشتی‌های بیشتر، اکنون حمل و نقل دریایی بازار بدی دارد ولی آقای سعیدی می‌گوید در نتیجه لغو تحریم‌های بین‌المللی خطوط کشتیرانی ایران با ۱۵۶ کشتی فعالیت خود را گسترش خواهد داد.

او افزود: «با چند مرکز کشتی‌سازی در حال مذاکره هستیم و امیدواریم طی ماه‌های آینده به نتیجه برسیم».

رکود در صنعت کشتیرانی باعث شده که یکی از شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل دریایی، شرکت کره‌ای هانجین، فعالیت خود را تعطیل کند و تحت تاثیر آن انتقال محموله‌هایی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار متوقف شده است.

آقای سعیدی گفت توقف فعالیت این شرکت کره جنوبی برای خطوط کشتیرانی ایران بازار خوبی فراهم کرده و «اکنون مشتریان شرکت هانجین برای انتقال محموله‌های خود از کره جنوبی و چین به سمت ایران به ما مراجعه می‌کنند».

خبرگزاری رویترز می‌افزاید طبق پیش‌بینی محمد سعیدی، تجارت بین ایران و اروپا در سال آینده به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.

به گفته او، «جمهوری اسلامی ایران صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را افزایش خواهد داد و در مقابل ماشین آلات سنگین، تجهیزات نیروگاه و فناوری‌های جدید از کشورهای اروپایی وارد خواهد کرد».

در مجموع ارزیابی او این است که در سال‌های آینده بازار حمل‌ونقل دریایی دشوار ولی مثبت خواهد بود.

او افزود: «ما با چالش‌هایی روبرو هستیم. اشباع صنعت حمل‌ونقل دریایی با کشتی‌های زیاد یکی از این چالش‌هاست. بهای نازل و حجم کم محموله هم چالش دیگری است. ولی در مجموع من خوشبین هستم».

او حاضر نشد در مورد احتمال خرید سهام شرکت کره‌ای هانجین از سوی سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کند و افزود طرح ادغام دو شرکت حمل‌ونقل دریایی بزرگ «هاپاگ لوید» و «یو‌ای‌اس‌سی» به فشارهای فعلی در کاستن از حجم حمل‌ونقل دریایی موجود در منطقه خلیج فارس نخواهد افزود.

«آن‌ها قابلیت‌های خود را دارند و ما هم قابلیت و امکانات خود را داریم. این مسئله برای ما چالشی بوجود نمی‌آورد».

سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال مذاکره با بانک‌های آسیایی برای سرمایه‌گذاری و استقراض است ولی از پیشنهادات بانک‌های اروپایی نیز استقبال خواهد کرد.

آقای سعیدی گفت: «قبل از اجرای تحریم‌ها رابطه ما با بانک‌های اروپایی خیلی خوب بود و آن‌ها در طرحهای متعدد سرمایه گذاری کردند. ولی پس از تحریم هیچ خبری از آن‌ها نیست».

XS
SM
MD
LG