لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

«منبع آگاه ایران» حضور نظامیان ایرانی در سوریه را «کذب محض» دانست


خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه ۱۰ مهر به نقل از «یک مقام عالی رتبه سیاسی» که نام او ذکر نشده است، گزارش‌ها درباره ورود نظامیان ایرانی به سوریه برای عملیات زمینی علیه مخالفان بشار اسد را تکذیب کرد و آن را «کذب محض» خواند.

در همین حال محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با اشاره به عملیات نظامی روسیه در سوریه پیش‌بینی کرد که این کشور «در عراق هم به نفع دولت این کشور وارد شود».

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی اختصاصی اعلام کرده بود که صد‌ها نظامی ایران ظرف ۱۰ روز گذشته وارد خاک سوریه شده‌اند تا در یک عملیات زمینی گسترده و با پشتیبانی هوایی روسیه علیه مخالفان بشار اسد شرکت کنند.

در‌‌ همان روز جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفته بود که نمی‌تواند گزارش‌های مربوط به حضور نظامیان ایرانی در سوریه برای انجام عملیات زمینی را تایید کند ولی چنین تحولی، یک «نمونه مهم و قابل اشاره» از تاثیر اقدام نظامی روسیه است که باعث بد‌تر شدن اوضاع خواهد شد.

روسیه از روز چهارشنبه حملات هوایی خود را به گروه‌های شبه نظامی مخالف رژیم دمشق در استان‌های حماه، حمص و ادلیب آغاز کرد که این اقدام، انتقاد آمریکا و متحدان غربی‌اش را برانگیخته است.

با این حال مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران از این اقدام روسیه حمایت کرده و آن را «گامی در راستای مبارزه علیه تروریسم و بحران ناشی از آن در منطقه» خوانده است.

در همین حال محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران روز جمعه درباره حضور نظامی روسیه و چین در سوریه گفت: «روسیه به طور جدی وارد شده است و احتمال دارد در عراق هم به نفع دولت این کشور وارد شود».

وی تاکید کرد که «چین در سوریه هنوز به صورت جدی حضور ندارد».

یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی و دستیار نظامی رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۷ شهریور تاکید کرده بود که ایران و روسیه با یکدیگر «هماهنگ» هستند و به همراه حزب‌الله لبنان به دولت سوریه «مشاوره نظامی می‌دهند».

روسیه و ایران دو متحد اصلی نظام بشار اسد در سوریه هستند.

در همین حال خبرگزاری روسی «ریانووستی» روز ۱۸ شهریور خبر داده بود که ایران و یونان اجازه استفاده از حریم هوایی خود را برای ارسال کمک‌های روسیه به سوریه صادر کرده‌اند.

روزنامه لبنانی السفیر، نزدیک به حزب‌الله لبنان، روز ۲۴ شهریور گفته بود که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، «در راستای تلاش‌های روسیه و ایران برای همکاری مشترک در سوریه» برای دومین بار طی یک ماه گذشته به مسکو سفر کرده است.

سفر پیشین قاسم سلیمانی به روسیه با انتقادهای آمریکا مواجه شد، اما ایران و روسیه گزارش‌ها درباره این سفر را رد کردند.

XS
SM
MD
LG