لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

ايران از پیشرفت در ساخت پدافند موشکی جايگزين اس- ۳۰۰ خبر داد


نمایی از سیستم دفاع موشکی اس- ۳۰۰ روسیه
نمایی از سیستم دفاع موشکی اس- ۳۰۰ روسیه
يک فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی می گويد که ايران ساخت يک سامانه دفاعی داخلی را آغاز کرده که قرار است جايگزين سيستم پدافند موشکی اس- ۳۰۰ روسيه شود.

امير فرزاد اسماعيلی، فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبيا، روز دوشنبه، ۱۳ شهريورماه، در گفت و گو با خبرنگاران ايرانی گفت که ايران سامانه اس- ۲۰۰ را در «بخش کشف و موشکی» ارتقاء داده است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، وی در خصوص این سامانه پدافندی که روسيه حاضر نشد تا آن را به ايران بفروشد گفت: «بعد از اينکه روس ها سامانه اس- ۳۰۰ را در اختيار جمهوری اسلامی ايران نگذاشتند، متخصصان کشورمان ساخت سامانه ای شبيه اس- ۳۰۰ که قابليت آن به مراتب بيشتر از اين موشک است را با همکاری صنعت و دانشگاه آغاز کردند.»

وی از اين سامانه با نام «باور ۳۷۳» نام برد و دليل اين نامگذاری را سخنان رهبر جمهوری اسلامی عنوان کرد که گفته است: «کار را باور داشته باشيم» و «به همين دليل کلمه باور را از کلام ايشان گرفتيم و عدد ۳۷۳ را از صنعت گرفتيم و اين شد که باور- ۳۷۳ شکل گرفت.»

روسيه و ايران در سال ۲۰۰۵ قراردادی به ارزش ۸۰۰ ميليون دلار برای فروش سيستم پدافند موشکی اس ۳۰۰ به تهران امضاء کردند ولی به دنبال مخالفت آمريکا و اسرائيل، روسيه تحويل اين سیستم را بارها به تاخير انداخت و در ‌‌نهايت نیز روسیه پس از تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل از اجرای اين قرارداد سر باز زد.

روسيه ۱۵ مهرماه سال ۱۳۸۹ اعلام کرد که در ازای تعليق قرارداد با ايران، مبلغ ۱۶۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار پيش ‌پرداخت جمهوری اسلامی را پس خواهد داد. ولی ايران گفته است که اين کشور بايد خسارت عدم اجرای قرارداد را بپردازد و به همين منظور در اوايل سال ۱۳۹۰ شکايتی را به دادگاه کیفری بين المللی تسليم کرد.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، شهريورماه همين سال در مجلس حضور يافت و با اشاره به شکايت تهران از مسکو گفت که «روس ها فکر می کردند می توانند با تحويل ندادن اين موشک ها، مسائل خود را با آمريکا در ارتباط با سپر دفاعی، روابط هسته ای و تجاری حل کنند، اما چنين نشد.»

وی زمان رسيدگی به شکايت ايران را روز ۱۸ مهرماه سال ۱۳۹۰ اعلام کرد ولی از آن زمان تاکنون گزارشی درباره نتيجه رسيدگی به اين شکايت منتشر نشده است.

اقدام ايران واکنش روسيه را برانگيخت و روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو روز بيستم مردادماه نوشت که «اگر ايران شکايت خود برای عدم تحويل سامانه موشکی اس ۳۰۰ را پس نگيرد، مسکو در قبال برنامه هسته‌ای ايران موضع سخت‌گيرانه‌تری اتخاذ خواهد کرد.»

امير فرزاد اسماعيلی، فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبيا
امير فرزاد اسماعيلی، فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبيا
موشک‌ ضدهوايی اس - ۳۰۰ قادر است هواپيماها را در ارتفاع ۳۰ کيلومتری و در فاصله ۱۵۰ کيلومتری مورد هدف قرار دهد و قابليت رهگيری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد. دست‌يابی ايران به اين سامانه می‌توانست در معادلات مربوط به حمله هوايی احتمالی آمريکا يا اسرائيل به تاسيسات هسته‌ای ايران تغييرات مهمی ايجاد کند.

«۳۰ درصد از کار ساخت انجام شده است»

امير فرزاد اسماعيلی، فرمانده قرارگاه پدافند خاتم الانبيا، در مصاحبه روز دوشنبه خود گفته که هم اينک ۳۰ درصد از کار طراحی و ساخت سامانه موشکی باور- ۳۷۳ به اتمام رسيده است.

به گفته وی، ايران در سال گذشته برای ساخت اين سامانه در «پله اول» قرار داشت «اما امسال در پله ای قرار داريم که تهديدشناسی انجام شده و تمامی قطعات گلوگاهی به کمک صنعت و دانشگاه آماده شده است و کار برای ثبت اين سامانه پيشرفته همچنان ادامه دارد.»

اين فرمانده نظامی ايران سامانه های راداری در منطقه خاورميانه را «بسيار آسيب پذير» توصيف کرده و در عين حال گفته است: «هر سامانه ای که برای جمهوری اسلامی ايران تهديد محسوب شود يا کمکی به تهديد عليه ايران باشد، با تمام توان عليه اين تهديدات اقدام می کنيم.»

ايران در سال های اخير بر سر برنامه هسته ای خود با آمريکا و اسرائيل دچار تنش های زيادی شده و در ماه های اخير بحث حمله به تاسيسات هسته ای جمهوری اسلامی به منظور متوقف کردن برنامه اتمی تهران به صدر اخبار رسانه های جهان بازگشته است.

ايران تهديد کرده است که با هرگونه حمله خارجی مقابله خواهد کرد و برای نشان دادن آمادگی خود هر از چند گاهی رزمايش های مختلفی در کشور برگزار می کند.

امير فرزاد اسماعيلی روز دوشنبه در همين زمينه از برگزاری «رزمايش بزرگ و سراسری پدافند هوايی» در اوايل مهرماه خبر داده و گفته که در اين رزمايش، تمام يگان های پدافند هوايی شرکت خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG