لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

دولت ایران یارانه «چهار میلیون نفر» دیگر را حذف می‌کند


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران اعلام کرد که دولت برای اجرای مصوبه مجلس، یارانه حدود چهار میلیون نفر دیگر را حذف خواهد کرد.

علی ربیعی، مسکن، خودرو، درآمد و سفر را از جمله شاخص‌های مورد بررسی برای حذف یارانه این افراد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی شامگاه چهارشنبه ۲۰ مرداد در یک برنامه تلویزیونی خبر داد که دولت قصد دارد مصوبه مجلس برای حذف یارانه‌بگیران را اجرا کند و برای اجرای این مصوبه باید یارانه حدود شش میلیون نفر حذف شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که سال گذشته دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از فهرست یارانه‌بگیران حذف شدند که ۸۰ درصد شکایت نکردند و ۱۰ درصد از شکایت کنندگان نیز زمانی که به آنها اعلام شد چه اموالی در اختیار دارند، به اعتراض خود ادامه ندادند.

به گفته آقای ربیعی،۱۰ درصد هم اعلام کردند که اموال اعلام شده را دارند اما برخی از اعضای خانواده آنها بیمار سرطانی یا دانشجو و یا بیکار هستند.

مقامات دولت ایران پیش از این آمار متناقضی را درباره تعداد افراد حذف شده از فهرست یارانه بگیران اعلام کرده بودند.

از جمله، علی ربیعی پیش از این گفته بود که یارانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۹۴ قطع شده است.

سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اجرای مصوبه مجلس با حذف شش میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران در حالی است که مجلس ایران روز ۳۱ فروردین امسال و هنگام بررسی لایحه بودجه سال ۹۵، دولت را موظف کرده بود که یارانه «سه دهک پر درآمد جامعه» یعنی ۲۴ میلیون نفر، به استثنای خانواده‌هایی که پنج فرزند دارند، را حذف کند.

بر اساس مصوبه مجلس، یارانه تجار و صاحبان مشاغل آزاد، کارکنان نهادهای حکومتی از جمله دولت، شهرداری‌ها، مؤسسات عمومی، کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان که حقوق سالانه آنها بالای ۳۵ میلیون تومان است، قطع خواهد شد.

در همین حال آقای ربیعی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که مسکن، خودرو، درآمد و «حتی سفر» از جمله دارایی‌هایی است که با توجه به آنها درباره حذف یارانه افراد تصمیم‌گیری می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران گفت این وزارتخانه از طریق ۲۸ پایگاه به فعالیت‌های اقتصادی مردم دسترسی دارد اما به حسا‌ب‌های بانکی «سرک نکشیده» است.

وی مرحله آخر بررسی اموال افراد را «تحقیقات میدانی» ذکر کرد و در عین حال گفت که این وزارتخانه «تاکنون به این مرحله ورود نکرده است».

احمد میدری معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی پیش از این در سخنانی متفاوت با سخنان آقای ربیعی گفته بود که امسال یارانه «هیچ‌کس به‌علت شاخص‌هایی مانند دارایی آنان حذف نشده است».

پرداخت نقدی یارانه‌ها از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق ایران، آغاز شد و با وجود انتقادات فراوان مقام‌های دولت حسن روحانی از این اقدام، پرداخت آن همچنان ادامه دارد.

مقامات دولت حسن روحانی پیش از این بارها اعلام کرده‌اند که سالانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه‌ها می‌شود، در حالی که بودجه عمرانی کشور سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

روزنامه ایران نیز یکم اردیبهشت امسال در گزارشی اعلام کرده بود که از سال ۸۹ تا سال ۹۵ بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه به مردم پرداخت شده که این مبلغ پنج برابر درآمدهای اختصاصی پیش‌بینی شده دولت در سال ۹۵ است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پیش از این گفته بود که از سال ۸۹ به بعد در نتیجه «فشار هزینه پرداخت یارانه‌های نقدی بر منابع عمرانی» ۵۰۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG