لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

اعتراض سهامداران در تالار بورس تهران به «خشونت» کشیده شد


گزارش‌ها حاکی است که به دنبال اعتراض سهامداران به افت شاخص بورس و قیمت سهام، این اعتراضات به «خشونت» کشیده شده است.

خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه اول بهمن گزارش داد که مدیران بورس در پی درخواست برخی سهامداران در تالار شیشه‌ای سوالات مطروحه از سوی سهامداران را پاسخ دادند.

این گزارش می‌گوید که حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار، با حضور در جمع سرمایه گذاران حاضر گفت که کاهش جهانی قیمت نفت و سقوط آن به کمتر از ۵۰ دلار و کسری بودجه موجب بروز مشکلاتی برای بازار سهام شده است.

قالیباف به سهامدارانی که در سالن اجتماعات شرکت بورس حضور داشتند، «اطمینان خاطر» داد که وضعیت بازار سرمایه «بهبود» خواهد یافت.
قالیباف اصل گفت، اینکه ارزش سهام شما بالا رود یا کاهش یابد، تابع عرضه و تقاضاست.

اعتراضات سهامداران به افت شاخص سهام در بورس تهران که از دی ماه سال گذشته آغاز شده است، در حالی است که طی یکسال گذشته بر اساس آمارهایی که در سایت رسمی بورس تهران منتشر شده است، شاخص بورس از بالای ۸۹ هزار واحد به ۶۵ هزار واحد افت کرده است. هفته گذشته این رقم ۶۶ هزار واحد بود.

شاخص بورس دوباره روز چهارشنبه بیش از ۳۷۰ واحد افت کرد. این در حالی است که قیمت سهام نیز حدود چهل درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری ایلنا نیز طی گزارشی نوشت که «بازار بورس به التهاب کشیده شد».

بر اساس این گزارش، «هر روز این شاخص پایین می‌آید مضاف بر اینکه نحوه بودجه نویسی دولت و عدم تعامل مجلس با دولت در هنگام بررسی بودجه در آینده، بازار را به این نتیجه رسانده که احتمال آشفتگی پولی در سال آینده محتمل است».

خبرگزاری ایلنا می‌نویسد که قالیباف اصل در پاسخ به این سوال که چرا اعتماد در بازار سرمایه از بین رفته است، گفته که «صف‌های خرید و فروشی که این روز‌ها در بازار سرمایه می‌بینیم، ساختگی است».

خبرگزاری‌های ایران در گزارش‌های رسمی خود به «خشونت» در بازار بورس تهران اشاره نکرده‌اند، ولی سایت «سحام‌نیوز» وابسته به مخالفان، می‌نویسد: «دراین تجمع که به خشونت نیز کشیده شد، شیشه‌های تالار بورس تهران شکست و تعدادی از وسایل اداری داخل این تالار دچار خسارت‌ شد».

بنابر این گزارش، صبح چهارشنبه نیروی انتظامی و یگان‌های ضد شورش با تجهیزات کامل نبرد شهری، در خیابان‌های اطراف تالار بورس تهران استقرار یافته بودند.

در همین زمینه پایگاه خبری «بورس نیوز» که اخبار بازار سهام بورس را پوشش می‌دهد، روز چهارشنبه با اشاره به اعتراضات سهامداران نوشت: برخی از سهامداران بر این اعتقاد هستند که در آمار بورس «دستکاری» می‌شود.

این گزارش می‌گوید: «به اعتقاد آن‌ها در شرایطی که قیمت سهام به طور میانگین حدود ۴۰ درصد افت کرده، چرا شاخص چندان کاهش نیافته است. به طوری که اعتقاد این سهامدار بر شاخص سازی و دستکاری در روند معاملات بود».

XS
SM
MD
LG