لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

محاکمه ده روزه ۱۸۹ تن از دراويش گنابادی «بدون حضور وکیل»


وب سايت «مجذوبان نور»، پایگاه خبری دراويش گنابادی گزارش داده که محاکمه ۱۸۹ نفر از دراويش گنابادی از روز پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ماه شروع شده و تا ۲۴ ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

اين تعداد از دراويش در حالی محاکمه می‌شوند که تاکنون برای عده‌ای از آنها احضاريه فرستاده نشده و بعضی از آنها از داشتن وکيل محرومند.

به گزارش وب سايت «مجذوبان نور»، وکالت ۱۷ وکيل از سوی قاضی دادگاه پذيرفته نشده و اين ۱۸۹ درويش تنها دو وکيل دارند.

درباره پرونده اين دراويش با فرهاد نوری، از مسوولان وب سايت «مجذوبان نور» گفت و گو کرده ایم.

رادیو فردا: چرا تعداد دراويشی که محاکمه می‌شوند تا اين حد زياد است و چرا اين افراد محاکمه می‌شوند؟

فرهاد نوری: سال ۸۶ که حسينيه بروجرد توسط لباس شخصی ها و متحجرين تخريب شد، يک سری دراويش – يعنی ۱۸۲ تن از دراويش هم بعد از اين اقدام بازداشت شدند.

اوايل سال ۹۰ يک بار اين ۱۸۲ نفر به صورت دسته جمعی به سه اتهام بازداشت شدند. اتهامات اين افراد اخلال در نظم عمومی، توهين به رهبری و ايجاد ضرب و شتم اعلام شد.

تعداد زيادی از آنها در ارديبهشت ماه سال گذشته از دو اتهام ذکر شده تبرئه شدند ولی کماکان اتهام اخلال در نظم عمومی باقی ماند.

حالا يک عده ای از اين لباس شخصی ها و بسيجی هايی که به حسينيه بروجرد حمله کرده بودند به عنوان شاکی خصوصی از اين دراويش شکايت کرده اند که اين اتهام ضرب و جرح در کنار اتهام اخلال در نظم عمومی برای اين دراويش کماکان به قوت خود باقی مانده است.

از روز ۱۴ ارديبهشت ماه تا روز ۲۴ ارديبهشت ماه هر روز تقريبا بين ده تا ۱۵ نفر ازاين دراويش محاکمه خواهند شد.

سايت مجذوبان نور گزارش داده که برای تعدادی از دراويشی که قرار است محاکمه شوند احضاريه دادگاه فرستاده نشده است. مشخص است تعداد کسانی که احضاريه نگرفته اند چند نفرند و اينکه چرا احضاريه برای اين افراد ارسال نشده است؟

به اين دليل که اينها هم از جنبه خبری و هم از اين بابت که نمی خواهند همگی دراويش با هم محاکمه شوند، اينها را به صورت گروه های ده يا ۱۵ نفره دسته بندی و محاکمه می کنند. معمولا هم يک روز يا دو روز قبل از روز محاکمه برايشان احضاريه ارسال می کنند. فکر نمی کنم دليل خاص ديگری داشته باشد. فقط از آن جايی که شهر بروجرد يک شهر کوچکی است و اينها نمی خواهند اين مسائل زياد بزرگ جلوه کند.

آقای نوری، تعدادی از وکلای دراويش گنابادی خودشان هم در زندان به سر می برند. کسانی که قرار است محاکمه شوند خودشان اجازه داشتن وکيل دارند؟

از آن تعدادی که الان در زندان هستند يک سری از همين دراويش موکلان آنها بوده اند ولی چون الان بازداشت داشتند طبيعتا نمی توانند ديگر به پرونده موکلان شان رسيدگی کنند.

ولی چهار نفر از وکلای دراويش پيگير اين پرونده بوده اند ولی ۱۷ تن از وکلای ديگر که جزو خود دراويش هم نيستند آمده بودند و وکالت عده ای از دراويش را بر عهده گرفته بودند ولی متاسفانه قاضی دادگاه به دلايلی با همکاری اين وکلا با دراويش موافقت نکرده است.

اخيرا فشارها بر دراويش نعمت اللهی گنابادی شدت زيادی به خود گرفته است. دليل اين فشارها را چه می دانيد؟

فشارهای وارده بر دراويش گنابايد بيشتر جنبه سياسی دارد تا اعتقادی. مسئله مهم اين است که جمهوری اسلامی با هر تفکری که عليه خودش تلقی می کند و فکر کند که ممکن است آن تفکر احیانا عليه جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهد، مخالفت و برخورد می کند.

اين در حالی است که دراويش نه قصد براندازی دارند و نه کار سياسی می کنند. کلا اعتقاد دراويش بر اين مبناست که سياست از دين جداست.
XS
SM
MD
LG