لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

کاردارهای غيرمقيم ايران و بريتانيا در پايتخت‌های دو کشور معرفی شدند


سفارت بریتانیا در تهران از دو سال پیش و به دنبال حمله دانشجویان بسیجی به آن، تعطیل است.
سفارت بریتانیا در تهران از دو سال پیش و به دنبال حمله دانشجویان بسیجی به آن، تعطیل است.
بريتانيا روز دوشنبه اعلام کرد که آجای شارما، مسوول امور ايران در وزارت امور خارجه اين کشور را به عنوان کاردار غيرمقيم بريتانيا در ايران منصوب کرده است. همزمان ايران از معرفی محمدحسن حبيب‌الله‌زاده برای نمايندگی جمهوری اسلامی در لندن خبر داد.

تعيين اين کاردار دو سال پس از حمله هشتم آذرماه گروهی از دانشجويان بسيجی به سفارت بريتانيا در تهران صورت می‌گيرد که باعث تيره شدن مناسبات ميان تهران و لندن و سپس قطع رابطه شد.

وزارت امور خارجه بريتانيا روز دوشنبه گفته است که آقای شارما به زودی پست خود را تحويل خواهد گرفت.

کاردار غيرمقيم بريتانيا در تهران در بيانيه‌ای اظهار داشت: «من در پی تجديد تماس‌های بريتانيا با حکومت و جامعه مدنی ايران هستم. اين موضوعی است که هر دو طرف به شدت به آن علاقه‌مند هستند».

آقای شارما روز ۳۰ نوامبر ۲۰۱۲ در نشست کميته فناوری و علوم مجمع پارلمانی ناتو که در لندن برگزار شد، در سخنانی به برنامه هسته‌ای ايران پرداخت و آن را يکی «چالش‌های کليدی» عصر حاضر خواند.

وی در عين حال گفت که بر اين اعتقاد است که برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ايران «دريچه‌ای از فرصت» حداقل تا بهار ۲۰۱۳ باز خواهد بود، و از آنجايی که رهبران ايران غيرمستقيم خواستار «مقاومت اقتصادی» شده‌اند، اين امر نشان دهنده تاثيرگذار بودن تحريم‌های بين المللی عليه اين کشور است.

همزمان با تعيين کاردار غيرمقيم بريتانيا در تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از تعيين محمد حسن حبيب‌الله‌زاده به عنوان کاردار غيرمقيم ايران در انگليس خبر داد.

مرضيه افخم در اين زمينه به خبرگزاری ايرنا گفته است که «آقای حبيب‌الله زاده قرار است در آينده‌ای نزديک به منظور بررسی وضعيت اموال و اماکن جمهوری اسلامی ايران در انگلستان و همچنين بهينه‌سازی فعاليت جاری بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ايران در لندن عازم اين کشور شود».

وی به سمت پيشين آقای حبيب‌الله زاده اشاره‌ای نکرده است.

تصميم به بهبود رابطه تهران و لندن پس از ديدار اول مهر ماه امسال محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران با ويليام هيگ، همتای بريتانيايی‌اش، در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گرفته شد.

به دنبال اين ديدار، ويليام هيگ روز ۱۶ مهرماه به پارلمان اين کشور گفت: «هر دو کشور يک کاردار غيرمقيم منصوب خواهند کرد که مامور بازسازی مناسبات، و از جمله برداشتن گام‌های موقت به منظور بازگشايی نهايی سفارت‌های کشورهايمان هستند».

خبرگزاری ايرنا گزارش داده است که مجيد تخت روانچی، معاونت اروپا و آمريکای وزير امور خارجه، و سايمون گس، سفير پيشين بريتانيا در تهران که هم اکنون نماينده اين کشور در مذاکرات هسته‌ای ايران است، در ديدار روز ۲۴ مهر ماه خود توافق کردند که ظرف دو هفته «کاردارهای غيرمقيم» ايران و انگليس کار خود را آغاز کنند.

تا پيش از تعيين کاردار غير مقيم توسط دو کشور، پادشاهی عمان حافظ منافع جمهوری اسلامی ايران در لندن و ايتاليا نيز حافظ منافع بريتانيا در تهران بود.
XS
SM
MD
LG