لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۶

سپاه پاسداران از «پهپاد انتحاری» برای هدف قرار دادن کشتی‌ها رونمایی کرد


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه پنجم آبان از پهپاد جدیدی برای نیروی دریایی خود رونمایی کرد که به گفته آن، «پهپاد انتحاری» برای هدف قرار دادن کشتی‌ها است.

رونمایی از این پهپاد که نامی برای آن انتخاب نشده است، پس از آن صورت می‌گیرد که قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در ماه‌های گذشته برخوردهای متعددی با کشتی‌های جنگی آمریکایی و سایر کشور‌ها در خلیج فارس داشتند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، تصاویری از این پهپاد منتشر و اعلام کرده که برد آن هزار کیلومتر است و تا چهار ساعت قدرت پرواز مداوم دارد.

این خبرگزاری ساعاتی پس از انتشار این خبر، تصاویر و گزارش مربوط به آن را از روی سایت خود حذف کرد. با این حال بقیه سایت‌های خبری ایران این گزارش و تصاویر پهپاد انتحاری را بازنشر کرده‌اند.

تسنیم نوشته بود: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پهپاد آن است که می‌تواند تا سطح نیم متری آب پایین آمده و پرواز کند و از سوی دیگر تا ارتفاع سه هزار پایی نیز بالا رفته و به ماموریت اعزام شود».

بر اساس این گزارش، «پهپاد جدید نیروی دریایی سپاه، حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته و آب نشین است، بدین شکل که پس از انجام ماموریت شناسایی به راحتی می‌تواند روی آب فرود بیاید».

این خبرگزاری فیلمی از پهپاد یاد شده حین پرواز منتشر نکرده است.

لینک مستقیم

آن‌گونه که تسنیم گزارش داده، «نمونه‌های شناسایی این پهپاد به دوربین‌های پیشرفته نظامی با قابلیت استفاده در شب و روز و همچنین با امکان استفاده در مناطق مرطوب دریایی، به پرواز در آمده و به انجام ماموریت می‌پرازد».

بر اساس این گزارش، پهپاد جدید نیروی دریایی سپاه، «قابلیت حمل موشک ندارد اما در بُعد رزمی، می‌تواند با حمل مواد منفجره شدیدالانفجار، انتحاری عمل کند؛ به این شکل که با حرکت کروزی (نزدیک به سطح آب)، خود را به هدف رسانده و با سرعت بالا، خود را به شناور یا یک مرکز فرماندهی در خشکی بکوبد».

سپاه پاسداران پیشتر قایق‌های تندرو موسوم به «یامهدی» تولید کرده بود که قابلیت عملکرد انتحاری دارند. پهپاد جدید، دومین محصول انتحاری نیروی دریایی سپاه است.

نیروهای نظامی ایران از جمله سپاه پاسداران دارای هواپیماهای بدون سرنشین هستند ولی اعلام خبر ساخت پهپاد انتحاری، همزمان با هشدارهای ایالات متحده آمریکاست که بار‌ها تهران را به اقدامات تحریک آمیز در خلیج فارس متهم کرده است.

خبرگزاری رویترز روز ۲۳ شهریورماه امسال به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد در سال جاری میلادی که حدود ۹ ماه از آن گذشته، «بیش از ۳۰ برخورد نزدیک» میان ایرانی‌ها و ‌آمریکایی‌ها رخ داده است.

این آمار بیش از دو برابر برخوردهای نزدیک نیروهای دو طرف در خلیج فارس نسبت به پارسال است.

XS
SM
MD
LG