لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

وزیر دفاع ایران از ارتقاء موشک «عماد» در سال ۹۵ خبر داد


حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران
حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران

وزیر دفاع ایران از ارتقاء موشک بالیستیک «عماد» خبر داد و گفت که نسخه دوم این موشک سال ۹۵ تحویل سپاه پاسداران می‌شود.

آزمایش موشک عماد در مهرماه امسال واکنش سازمان ملل و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

حسین دهقان، وزیر دفاع، در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون دولتی ایران که سه‌شنبه شب، ۲۰ بهمن، پخش شد، اظهار داشت: «موشک عماد تولید انبوه می‌شود. در مرحله بعدی، این موشک در دقت اصابت بهینه می‌شود. سال آینده نسخه دوم این موشک نیز تحویل سپاه می‌شود.»

وی ساخت و آزمایش این موشک را برای «بازدارندگی دفاعی» دانست و گفت که «ما تست عماد را برای این انجام دادیم که نشان دهیم برنامه دفاعی ما تعطیل نمی‌شود و فعالیت‌مان ادامه دارد».

آزمایش موشک عماد در مهرماه امسال با واکنش کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا روبه‌رو شد که این اقدام جمهوری اسلامی را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند.

بر اساس قطعنامه یاد شده که تیرماه امسال و به منظور تایید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و شش قدرت جهانی صادر شد، از ایران خواسته شد «تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند اجتناب کند، از جمله به کارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها».

یک تیم ناظر بر تحریم‌های ایران در سازمان ملل آذرماه امسال موشک بالیستیک عماد را در رده موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ارزیابی کرد.

این تیم در گزارش خود اعلام کرد: موشک‌هایی که بتوانند بار مفید ۵۰۰ کیلوگرمی را تا برد ۳۰۰ کیلومتر حمل کنند موشک‌ دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به ‌شمار می‌‌روند.

تیم ناظران سازمان ملل ارزیابی کرده‌ است که برد موشک «عماد» بیش از هزار کیلومتر و قابلیت حمل بار مفید آن نیز بیشتر از هزار کیلوگرم است.

ایالات متحده کمتر از یک روز پس از اعلام آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با برنامه موشکی ایران به فهرست تحریم‌های آمریکا افزود.

اما وزیر دفاع ایران همچون سایر مقام‌های جمهوری اسلامی، در سخنان سه‌شنبه شب خود گفت که آزمایش موشک عماد را نقض برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نمی‌دانیم.

وی اظهار داشت: «این نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست. آنجا عنوان شده ایران نباید موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی یا تولید کند. این اتهام به ما وارد نبود. زیرا هیچ گاه در جمهوری اسلامی ایران فعالیت هسته‌ای غیر صلح‌آمیز مطرح نبوده و نیست. در دکترین دفاعی ما، بنای ما کمترین آسیب به افراد انسانی است.»

تحویل اس ۳۰۰

آقای دهقان همچنین از آغاز روند تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ از سوی روسیه خبر داد و گفت که «هیئت آموزشی ما در مسکو است و هفته آینده برمی‌گردد. تیم تعمیر و نگهداری هم به مسکو می‌رود».

وی افزود: «سیستم بسته‌بندی شده و در حال انتقال است. بخشی از سامانه سه ماهه اول سال میلادی تحویل می‌شود و بخش دیگری دو سه ماه بعد. یعنی تا نیمه اول سال میلادی ما آن را در اختیار داریم.»

روسیه و ایران در سال ۲۰۰۷ قرارداد خرید پنج سامانه اس۳۰۰ را امضا کردند، اما در پاییز سال ۲۰۱۰ و تحت تاثیر تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ‌دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری وقت روسیه، فروش این سیستم‌ها را به حالت تعلیق در آورد.

با این حال در فروردین امسال و پس از پدیدار شدن نشانه‌هایی از احتمال توافق هسته‌ای با ایران ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در فرمانی ممنوعیت فروش سامانه‌ اس ۳۰۰ به ایران را لغو کرد.

موشک‌ ضدهوایی «اس۳۰۰» قادر است هواپیما‌ها را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد و قابلیت رهگیری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد.

وزیر دفاع ایران در بخش دیگری از سخنانش همچنین به خرید سایر تجهیزات نظامی روسی اشاره کرد و به طور خاص از جنگنده‌های سوخو۳۰ نام برد که قرارداد آن در حال تنظیم است.

وی گفت: «ما پس از انقلاب به جز برخی از هواپیماهای سوخو ۲۴ هواپیمای جدیدی وارد نکردیم. هواپیمایی که دوستان ما در نیروی هوایی ارتش بررسی کردند که مدرن، به روز و با قابلیت است، سوخو روسی است. تعداد نیز مطرح شده و داریم این‌ها را قرارداد می‌کنیم».

سوخو ۳۰ یک جنگنده دو موتوره است که برد عملیاتی آن ۱۵۰۰ کیلومتر است و قابلیت انجام ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به زمین را دارد. این جنگنده هم اکنون در نیروی هوایی هند، چین، روسیه، ونزوئلا، اندونزی و چند کشور دیگر به خدمت گرفته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG