لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

مول: آمریکا از محل دقیق اورانیوم خارج شده از ایران اطلاع ندارد


استفن مول، هماهنگ کننده ارشد آمریکا در امور برجام
استفن مول، هماهنگ کننده ارشد آمریکا در امور برجام

هماهنگ کننده ارشد آمریکا در امور برجام روز پنجشنبه ۲۲ بهمن گفت که ایالات متحده از محل دقیق چندین تن اورانیوم با غنای پایین که در راستای اجرای توافق اتمی وین از ایران خارج شده است اطلاع ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، استفن مول که در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به پرسش‌های اعضای این کمیته پاسخ می‌داد، گفت که حفاظت از این ذخایر مسئله‌ای مربوط به روسیه است.

منتقدان توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی که ۲۳ تیرماه امسال در وین به دست آمد، یکی از معایب این قرارداد را موضوع انتقال اورانیوم ایران می‌دانند.

کریس اسمیت نماینده جمهوریخواه ایالت نیوجرسی در این زمینه گفت این موضوعی «ناراحت کننده و غیرقابل باور» است که به روسیه برای انبار کردن چنین مواد حساسی اعتماد شده است.

مسکو از متحدان نزدیک جمهوری اسلامی ایران است.

وی همچنین گفت خبر ندارد آیا در توافق وین بندی گنجانده شده است که از روسیه خواسته شود تا محل انبار کردن اورانیوم غنی شده ایران و اینکه چگونه از آن حفاظت می‌کند را اعلام نماید.

اورانیوم با غنای پایین برای تولید سوخت نیروگاه برق اتمی مناسب است ولی به منظور استفاده در تسلیحات هسته‌ای باید غنی‌سازی بیشتری روی آن صورت گیرد.

هماهنگ کننده ارشد آمریکا در امور برجام در سخنان روز پنجشنبه خود اطمینان داد که ذخایر یاد شده به شکل مناسبی تحت کنترل است.

آقای مول گفت که «ما از چگونگی نگهداری این مواد در روسیه نگرانی نداریم. مهم این است که این مواد به ایران بازگردانده نخواهند شد».

به گفته وی، نظارت های کافی وجود دارد که بتوان از «بازگشت حتی یک ذره از این مواد» خبردار شد.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز هشتم دی اعلام کرد که ایران در یکی دو روز قبل بیش از ۱۱ تن اورانیوم غنی شده به روسیه صادر کرده و در ازای آن، ۱۹۷ تن کیک زرد تحویل گرفته است.

وزارت امور خارجه روسیه هم یک روز قبل از اظهارات صالحی، خبر تبادل اورانیوم ایران با کیک زرد روسیه و قزاقستان را تایید کرده بود.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی وزارت خارجه ایران، با توصیف روند انتقال اورانیوم ایران به روسیه به عنوان «عملیاتی بسیار پیچیده»، گفته بود که این کار با کمک و هماهنگی روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و نروژ «به پایان رسید».

انتقال ذخایر اورانیوم ایران بخشی از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام برای حل و فصل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و کاهش احتمال ساخت سلاح هسته‌ای از سوی تهران با استفاده از این مواد است.

بر پایه برجام، ذخیره اورانیوم با غنای پایین ایران نباید از ۳۰۰ کیلوگرم فرا‌تر برود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، هفتم دی در بیانیه‌ای گفته بود که با انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه، «زمان گریز» تهران در برنامه هسته‌ایش از دو تا سه ماه، به شش تا ۹ ماه افزایش خواهد یافت.

جمهوریخواهان که در ماه های گذشته نتوانستند مانع از اجرای برجام شوند، گام‌هایی برای زیر ذره بین بردن این قرارداد برداشته‌اند تا مطمئن شوند که تهران در قبال هرگونه نقض برجام پاسخگو بوده و همچنین در صورت پیشه کردن رفتار خصمانه، از آزمایش موشکی گرفته تا نقض حقوق بشر، مجازات خواهد شد.

XS
SM
MD
LG