لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

آمريکا نوار پيروزی های واليبال ايران را قطع کرد


تيم ملی واليبال ايران در ششمين مسابقه خود از رقابت‌های جام ‌جهانی ۲۰۱۱، مقابل آمريکا تيم چهارم رنکينگ جهانی اين رشته ورزشی قرار گرفت و با نتيجه ۳-۰ مغلوب شد.

ايران پس از شکست مقابل قهرمان المپيک پکن، حالا با چهار پيروزی و دو شکست در رده ششم قرار دارد.

در يکی ديگر از حساس ترين بازی های روز يکشنبه، برزيل در ديدار حيثيتی با آرژانتين به پيروزی ۳-۰ رسيد. لهستان از سد چين گذشت. روسيه بر صربستان غلبه کرد و ژاپنی ها نيز با عبور از کمند تيم مصر، نخستين پيروزی خود را ثبت کردند.

در پايان ششمين دور از دوازدهمين دوره رقابت های جام جهانی واليبال، لهستان با ۱۶ امتياز در صدر جدول رده بندی قرار دارد. روسيه، برزيل، کوبا و ايتاليا در رده های بعدی قرار دارند.

ايران، آمريکا و آرژانتين ۹ امتيازی هستند اما تيم ايران بالاتر از اين دو رقيب سرشناس خود در رده ششم قرار دارد. مصر و چين که هنوز با ايران بازی نکرده اند در قعر جدول قرار دارند. ايران در بازی بعدی خود به مصاف مصر خواهد رفت و سپس مقابل چين قرار خواهد گرفت.

شرح بازی ايران و آمريکا، برترين های زمين و اظهارات پس از مسابقه در زير آمده است.

آمريکا ۳ ايران ۰

شاگردان خوليو ولاسکو؛ شگفتی سازان رقابت های امسال، با نتايج ۲۵-۱۵، ۲۷-۲۵ و ۲۵ بر ۱۴ مغلوب تيمی شدند که غير از آخرين دوره بازی های المپيک، در المپيک های ۱۹۸۴ لس انجلس، و ۱۹۸۸ سئول نيز روی سکوی قهرمانی ايستاده بود.

تيم با تجربه آمريکا پای ثابت رقابت های مهم واليبال در سطح جهان است، آن ها در سال ۱۹۸۶ قهرمان جهان شده و سال ۲۰۰۸ نيز ليگ جهانی واليبال را فتح کردند.

ايران پيش از اين تيم‌های ژاپن، صربستان، آرژانتين و لهستان را شکست داده و تنها به کوبا باخته بود، اما در اين بازی خصوصاً در گيم های اول و سوم، فروغ ديدارهای قبلی را نداشت.

در جدال آمريکا و ايران، کلايتون استنلی ستاره ۳۳ ساله آمريکا مهار ناپذير ظاهر شد. سرويس هايش به صورت متوالی به ثمر می نشست. آبشارهايش از ميان دست های مدافعين ايران عبور می کرد و در دفاع نيز روی دست های مهاجمين ايران بلند می شد.

آرش کمالوند و پوريا فياضی مانند نادی کاپيتان ايران نشانی از بازی های قبلی نداشتند. ارور های موسوی و بازارگرد زياد بود. دريافت های عقب زمين به ندرت با موفقيت همراه می شد و سرويس های تيم ايران نيز همچنان با سطح اول واليبال جهان فاصله داشت.

در بازی ايران و آمريکا، روند واگذاری گيم اول مانند بازی های قبلی ادامه پيدا کرد. آمريکا به وضوح در دفاع و حمله بهتر از ايران بود.

در امتياز ۱۷ بر ۱۳ ولاسکو از تدبير همواره موفق دو تعويض هايش استفاده کرد و غفور را به اتفاق مهدوی به زمين فرستاد، اما اين تمهيد نيز برای مقابله با دو بازيکن مسن آمريکا که هر دو نيز در ليگ روسيه بازی می کنند کافی نبود.

استنلی ۳۳ ساله و ريد پريدی ۳۴ ساله دو مهره طلايی آقای آلن نايپ سرمربی تيم ملی آمريکا در اين مسابقه بودند.

در گيم دوم ولاسکو، فرهاد نظری افشار را راهی ميدان کرد. اما مشکل دريافت های اول ايران تداوم داشت. هرگاه ليبروی ايران يعنی فرهاد ظريف موفق ظاهر می شد، ايران نيز فاصله امتيازات را کاهش می داد.

در ادامه؛ سرويس خوب نظری افشار بازی را به تساوی رساند. پاسور آمريکا در اين لحظه باز استنلی را برای حمله انتخاب کرد و او بار ديگر امتياز گرفت.

در حالی که بازيکنان ايران در اواخر گيم دوم آمريکا را تحت فشار قرار داده بود، آبشار بازارگرد به خارج رفت و امتياز ۲۷ را به آمريکا داد.

ولاسکو گيم سوم را با نظری‌افشار، زرينی، مهدوی، ظريف، بازارگرد و نادی آغاز کرد. باز هم آمريکا از ابتدا پيش افتاد. فياضی در امتياز ۷ بر ۴ وارد زمين شد. بلافاصله آمريکايی‌ها امتياز ۸ را کسب کردند و تيم‌ها به وقت استراحت فنی اول رفتند.

از شاخص ترين نکات در عملکرد خوب آمريکايی‌ها، دفاع بی نقص در عقب زمين بود. رسيدن بازی به امتياز ۱۹ بر ۱۱ بار ديگر ولاسکو را مجبور کرد درخواست وقت استراحت فنی کرده و کمالوند را به زمين بفرستد. به نظر می‌رسيد يک روز ريکاوری برای ايران کافی نبود، استنلی پشت خط سرويس قرار گرفت و توانست امتياز ۲۵ را برای تيمش به ارمغان بياورد.

اظهار نظرها

کلايتون استنلی قدرتی زن آمريکا در اين بازی توانست با کسب ۲۵ امتياز، ضمن به‌دست آوردن عنوان امتيازآورترين بازيکن، از سوی کميته فنی بازی ها عنوان بهترين بازيکن ميدان را نيز نصيب خود کند. در تيم ايران مهدی بازارگرد توانست ۱۰ امتياز کسب کند.

سرمربی تيم ملی واليبال ايران پس از پايان بازی گفت: آمريکا تمام اشتباهات ما را به امتياز تبديل کرد. آنها در تمام جنبه‌های بازی از ما برتر بودند.

سرويس‌ها، دفاع و دريافت‌های آنان بهتر بود. آمريکا از تاکتيک خوبی استفاده کرد. استنلی نيز بازيکن فوق‌العاده‌ای است.

عليرضا نادی کاپيتان ايران هم صحبت های مربی خود را تاييد کرد و گفت: ما با تيمی بازی کرديم که بسيار قدرتمند بود. تمام تلاشمان را به کار برديم اما آنها بهتر از ما بودند.

آلن نايپ سرمربی تيم ملی واليبال آمريکا هم گفت: استنلی بخش اعظم پيروزی ما در ديدار با ايران را رقم زد و از کسب سه امتياز اين بازی بسيار خوشحالم.

استنلی کاپيتان تيم ملی واليبال آمريکا نيز که چهره برتر اين بازی بود به خبرنگاران گفت: ما با قدرت زياد از پس آنها برآمديم. اشتباهات کمی مرتکب شديم و فشار را در طول بازی روی تيم ايران حفظ کرديم.
XS
SM
MD
LG