لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

هشدار تهران به کشورهای حاشيه خليج فارس درباره همراهی با تحريم نفتی ايران


نشست وزیران امور خارجه و دارایی کشورهای حاشیه خلیج فارس در عربستان سعودی.
نشست وزیران امور خارجه و دارایی کشورهای حاشیه خلیج فارس در عربستان سعودی.
نماينده ايران در سازمان کشورهای توليد کننده نفت، اوپک، به کشورهای حاشيه خليج فارس هشدار داد که اقدام آنها در افزايش توليد نفت خود برای جبران کسری ناشی از تحريم احتمالی نفت ايران «غير دوستانه» است.

اتحاديه اروپا در هفته های اخير بارها اعلام کرده است که قصد دارد تا در نشست ۱۱ بهمن‌ماه خود موضوع تحريم نفتی ايران را به دليل ادامه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار دهد.

محمدعلی خطيبی، نماينده ايران در اوپک، در گفت و گو با شماره روز يکشنبه روزنامه «شرق»، گفته است: «کشورهايی دنبال ماجراجويی هستند و مصرف‌ کنندگان می‌خواهند که از همسايگان جنوبی ايران چراغ سبز دريافت کنند تا در صورت تحريم نفت ايران جايگزينی داشته باشند. به همين دليل مقامات انگليس و حتی ژاپن به منطقه آمده‌اند و با همسايگان جنوبی ملاقات می ‌کنند.»

وی افزوده است: «اگر همسايگان جنوبی ما با استفاده از جايگزينی نفت ‌شان به جای نفت ايران، با کشورهای ماجراجو همکاری کنند اين کشورها هم در حوادث بعدی شريک هستند. نه ‌تنها شريک هستند که چراغ سبز را آنها نشان داده ‌اند. اين اقدامات دوستانه تلقی نمی ‌شود.»

اتحاديه اروپا می گويد که اعضای آن به طور اصولی موافقت کرده اند تا ايران را تحريم نفتی کنند. با اين حال موضوع جبران کسری ناشی از عرضه نفت ايران به بازارهای اروپايی از مسائلی است که بر اين تحريم سايه انداخته است.

اتحاديه اروپا اميدوار است که کشورهای حاشيه خليج فارس و بويژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی با افزايش توليد خود اين کسری را جبران کنند.

روز ۲۳ دی ماه، ويلی سووندال، وزير امور خارجه دانمارک که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، گفت: «ليبی و کشورهای منطقه خليج فارس برای پر کردن شکافی که تحريم احتمالی نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا ايجاد خواهد کرد آمادگی دارند.»

علی النعيمی، وزير نفت عربستان، روز شنبه از آمادگی کشورش برای افزايش توليد نفت خود در صورت کاهش ناشی از تحريم نفت ايران خبر داد.

محمدعلی خطيبی درباره واکنش احتمالی تهران به همکاری کشورهای حاشيه خليج فارس با تحريم کنندگان نفتی ايران گفته است: «اين واکنش را بايد مقامات سياسی و امنيتی اتخاذ کنند اما ا‌گر بی ‌تدبيری کنند و وارد ماجرا شوند، نمی ‌توانند بگويند، هيچ ‌کاره بوديم. چون هر اقدام احتمالی تحريم ‌کنندگان نفت ايران، با چراغ سبز کشورهای نفتی حاشيه خليج‌ فارس اتفاق خواهد افتاد و اينان به ‌عنوان مقصران اصلی شناخته می ‌شوند.»

به گفته وی، « اگر اين کشورها اشتباه کنند و چراغ سبز نشان دهند، اين چراغ سبز تاريخی خواهد بود که در آن شرايط آرزو خواهند کرد که وضعيت به حالت کنونی برگردد که اين ‌آسان نخواهد بود.»

ايران پس از عربستان دومين توليد کننده نفت در ميان کشورهای عضو اوپک است و روزانه نزديک به سه و نيم ميليون بشکه نفت توليد می کند. دو ميليون بشکه از اين رقم به خارج صادر می شود.

ايران به دليل برنامه هسته ای خود هدف تحريم های سازمان ملل و همچنين مجازات های يکجانبه ايالات متحده آمريکا قرار گرفته است.

روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، لايحه ای را به امضا رساند که شرکت های خارجی را وادار می کند ميان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ايران يا بخش مالی آمريکا، يکی را انتخاب کنند.

ايران تهديد کرده است در صورتی که تحريم نفتی شود تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. آمريکا در واکنش گفته که اين اقدام ايران را تحمل نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG