لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

ايران قهرمان جام جهانی کشتی آزاد ۲۰۱۲ شد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
تيم ملی کشتی آزاد ايران با برتری ۴-۳ مقابل جمهوری آذربايجان، عنوان قهرمانی رقابت های جام جهانی ۲۰۱۲ که آخرين مسابقه مهم اين رشته ورزشی تا آغاز المپيک است را به خود اختصاص داد.

اين رقابت ها به صورت تيم به تيم و بين ۱۰ تيم برتر کشتی جهان در رقابت های استانبول ۲۰۱۱ برگزار شد.

در ديدار رده‌بندی نيز تيم آمريکا با شکست ۵ بر ۲ روسيه به مقام سوم رسيد.
در فينال اين رقابت ها که به ميزبانی باکو مرکز جمهوری آذربايجان برگزار شد، ايران با همان نتيجه ای که سال ۲۰۰۹ در تهران به اين تيم باخته بود، بر ميزبان مسابقات غلبه کرد و انتقام آن مسابقات را هم گرفت.

ايران پيش از راهيابی به فينال، موفق شده بود بر تيم های ترکيه، گرجستان، ژاپن و آمريکا غلبه کند.

هنگام پخش زنده تلويزيونی مسابقه نيمه نهايی از تلويزيون دولتی جمهوری آذربايجان، گزارشگر ديدار ايران و آمريکا با اشاره به حضور گسترده تماشاگران ايرانی، از هموطنان خود دعوت کرده بود تا برای تکرار نتيجه فينال جام جهانی ۲۰۰۹، برای فينال به سالن بيايند.

او همچنين به حضور محمود احمدی‌نژاد رييس جمهور ايران و ۱۵ هزار تماشاچی در آن مسابقه و ناکامی ايران اشاره کرد که با شکست فردين معصومی در آخرين مسابقه مقابل علی عيسايف رقم خورده بود.

تيم آذربايجان که ترکيب خود از چند کشتی گير اهل روسيه که به تازگی تابعيت اين کشور را پذيرفته اند نيز سود برد اما نتوانست جام قهرمانی را در خانه نگه دارد. نتايج انفرادی اين مسابقه به شرح زير است.

۵۵ کيلو: حسن رحيمی ۳ محمود ماگومدوف ۱

رحيمی بهترين کشتی خود در اين مسابقات را مقابل ماگومدوف روسی الاصل گرفت و بار ديگر چشمه هايی از مبارزه های جذاب خود در رقابت های جهانی استانبول ۲۰۱۱ را بروز داد.

ماگومدوف به رغم آنکه در سطح اول کشتی جهان مطرح است، موفق به کسب سهميه المپيک لندن نشد.

۶۰ کيلو: مسعود اسماعيل‌پور ۱ حاجی علی‌يف ۲

اسماعيل پور که پيش از اين به اسکات کولمن آمريکايی هم باخته بود، با اين شکست ابهامات مربوط به انتخاب ملی پوش اعزامی به مسابقات المپيک لندن را افزايش داد. در اردوی تيم و در اين وزن، غير از او بهنام احسان پور و حسن مرادقلی نيز مدعی حضور در ترکيب تيم ملی هستند.

۶۶ کيلو: مهدی تقوی ۷ جبرئيل حسن‌اوف ۱

اين تکرار مسابقه ای بود که در جام جهانی ۲۰۰۹ نيز بين دو تيم انجام شده و در آن مسابقه هم برتری نصيب تقوی شد. تقوی که قهرمان سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ جهان است، جام جهانی ۲۰۱۱ را با يک شکست مقابل يونيمتسو از ژاپن به پايان رساند.

۷۴ کيلو: صادق گودرزی ۲ (برنده در سه تايم) اشرف علی‌يف ۳

گودرزی اگرچه هنوز در شرايط المپيکی قرار نگرفته، اما يک پيروزی حساس را نصيب ايران کرد. در رسانه های ورزشی بحث بين کارشناسان کشتی در خصوص تاکتيک اشتباه او مقابل جردن باروز آمريکايی و دومين شکستش از اين پديده نوظهور دنيای کشتی همچنان ادامه دارد.

۸۴ کيلو: احسان لشگری ۰ شريف شريف‌ اوف ۳

قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان موفق شد با پيروزی بر نماينده ايران، اميدواری برای قهرمانی را به اردوی ميزبان برگرداند. در اين وزن هم مشخص نيست از بين احسان لشگری و احسان امينی، کدام يک عازم المپيک خواهد شد. هر دو کشتی گير در جام جهانی به روی تشک آمده و کارنامه ای پرنوسان را به جا گذاشتند.

۹۶ کيلو: رضا يزدانی ۲ (برنده در سه تايم) ختاگ گازيموف ۲

يزدانی که مقابل اديکادزه از گرجستان نااميد کننده ظاهر شده و نتيجه را واگذار کرده بود، در ساير کشتی ها عملکرد درخشانی داشت. او در فينال هم در شرايطی که کفه پيش بينی ها به سود گازاموف چربش داشت، کشتی گير نيرومندی که در جام جهانی ۲۰۰۶ عضو تيم ملی روسيه بود را مقهور خود کرد.

با اين پيروزی، پيروزی ايران مسجل شد تا به اين ترتيب، مسابقه پايانی صرفاً جنبه تشريفاتی داشته باشد.

۱۲۰ کيلو: کميل قاسمی ۱ جمال‌الدين ماگومدوف ۲

واپسين مسابقه را آذربايجان به سود خود خاتمه داد اما اين نتيجه تاثيری در شکست ميزبان و قهرمانی ايران نداشت. در اين وزن پرويز هادی نيز در اين رقابت ها حضور داشت. محمدرضا آذرشکيب اما به خاطر مصدوميت، فقط نظاره گر مسابقات بود و به روی تشک نرفت.
XS
SM
MD
LG