لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

ايران نايب قهرمان جام جهانی کشتی آزاد شد


لحظه ضربه فنی شدن رضا یزدانی مقابل گئورگی کیتایف، کشتی گیر روسی
لحظه ضربه فنی شدن رضا یزدانی مقابل گئورگی کیتایف، کشتی گیر روسی
رقابت های ۲۵۰ هزار دلاری جام جهانی کشتی آزاد، با قهرمانی روسيه ميزبان رقابت ها به پايان رسيد. اين تيم در ديدار فينال با نتيجه ۵-۲ مقابل ايران به برتری رسيد تا از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

جمهوری آذربايجان در ديدار رده بندی با شکست ازبکستان به مقام سوم رسيد.

کوبا، اوکراين، منتخب مجارستان و قزاقستان، قرقيزستان، گرجستان و بلغارستان در رده های بعدی قرار گرفتند.

روسيه در شرايطی از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد که در روزهای آينده، برای حضور در رقابت های قهرمانی اروپا به دورتموند خواهد رفت. به همين خاطر از تيم اصلی خودش در اين مسابقات استفاده نکرد.

ويکتور لبدوف در وزن اول و بسيک کودوخوف در وزن دوم، تنها نفرات فيکس تيم ملی روسيه در جام جهانی بودند. در ساير وزن ها از نفرات دوم به بعد استفاده شد.

جامبولات تديف، سرمربی تيم ملی کشتی آزاد روسيه، که از سال ۲۰۰۱ اين مسئوليت را برعهده دارد، در وزن ۷۴ کيلوگرم از مسلم دودايف استفاده کرد که جايی در جمع چهار نفر برتر اين وزن روس ها نيز ندارد. با اين حال، حتی دودايف هم موفق شد بر نماينده ايران غلبه کند.

تنها کشتی گيران پيروز ايران مقابل روسيه، مصطفی حسين خانی و احسان امينی بودند که از قضا هر دو نيز مهره های جوان و تازه وارد به تيم ملی بزرگسالان هستند.

گرچه حسين خانی پارسال هم در اين رقابت ها کشتی گرفت اما امينی که اهل کرمانشاه است، برای نخستين بار در ترکيب تيم ملی بزرگسالان قرار گرفت.

با اين حال، جوانگرايی تيم ملی ايران به ساير وزن ها تعميم پيدا نکرد و چهره ای پابه سن گذاشته مثل حسن طهماسبی که از سال ۲۰۰۳ عضو تيم ملی است، سه شکست را در اين رقابت ها متحمل شد.

مصطفی آقاجانی در ۶۰ کيلو و ميثم جوکار در ۷۴ کيلو نيز از مهره های ضعيف ايران در اين تورنمنت بودند.

روسيه ۵ ايران ۲

نتايج ديدار فينال جام جهانی ۲۰۱۱ کشتی آزاد به ميزبانی ماخاچکالا مرکز داغستان روسيه به شرح زير است:

۵۵ کيلو: حسن رحيمی ۰ ويکتور لبدوف ۲

۶۰ کيلو: مصطفی آقاجانی ۰ بسيک کودوخوف ۵

۶۶ کيلو: مصطفی حسين خانی ۲ (برنده در سه تايم) آلن گوگايف ۳

۷۴ کيلو: حسن طهماسبی ۳ مسلم دودايف ۶

۸۴ کيلو: احسان امينی ۵ سوسلان کتسويف ۳

۹۶ کيلو: رضا يزدانی ستاره تيم ملی کشتی آزاد ايران، با ضربه فنی مغلوب گئورگی کيتايف شد.

۱۲۰ کيلو: محمد رضا آذرشکيب ۰ بختيار آخمتوف ۳

ايران پيش از رقابت فينال، در آخرين ديدار مقدماتی مقابل کوبا با نتيجه ۵ بر ۲ به برتری رسيد. برترين چهره اين مسابقه، مصطفی حسين خانی بود که از سد گاندری گارزون نفر سوم المپيک پکن و برنده مهدی تقوی در آن رقابت ها گذشت.

شکست حسن رحيمی اما بحث برانگيز بود. او که پارسال در مسابقه های قهرمانی جهان به فرانک مارکز ۱۸ ساله باخته بود، باز هم مغلوب اين جوان کوبايی شد. اين در حالی است که رحيمی در اين يکسال، در تمام رقابت های بين المللی و اردوهای شبانه روزی تيم ملی حاضر بوده و به نظر می رسيد، مربيان تيم ملی نقاط ضعف او را مقابل رقيب نه چندان شاخص کوبايی برطرف کرده اند.

گفتنی است در حاشيه رقابت ها، داغستانی ها از برخی چهره های شاخص کشتی روسيه از جمله بووايستا سايتی يف و الکساندر مدويد که هر کدام دارای سه مدال طلای المپيک هستند تقدير کردند.

در مراسم افتتاحيه برخی بازيکنان يکی از تيم های فوتبال جمهوری داغستان که زير نظر سليمان کريموف سناتور سرشناس روسی و رئيس هيئت امنای فدراسيون کشتی اين کشور اداره می شود حضور داشتند که يکی از اين بازيکنان روبروتو کارلوس ستاره پابه سن گذاشته برزيلی بود. در جريان مسابقات با اهدای لوح يادبود، از او نيز تقدير شد.
XS
SM
MD
LG