لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

وزیرخارجه ایران: آمریکا باید به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ۳۱ فروردین گفت ایالات متحده آمریکا به جای ایراد اتهام علیه جمهوری اسلامی، باید به تعهداتش در چارچوب توافق اتمی عمل کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ایران را به انجام «تحریکات مدوام خطرناک» برای بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه متهم کرد. همزمان دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد که در حال بررسی سیاست خود در قبال تهران از جمله توافق اتمی با آن است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین روز سه‌شنبه در نامه‌ای به پل رایان، رییس مجلس نمایندگان، گفت که ایران تا روز ۲۹ فرودین سال جاری به تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کرده است.

در نخستین واکنش به اظهارات آقای تیلرسون، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی این سخنان را به باد انتقاد گرفت و گفت که «اتهامات بی‌پایه آمریکا نمی‌تواند اعتراف آن کشور به اجرای تعهدات برجامی توسط ایران را بپوشاند».

آقای ظریف افزوده است: «آمریکا موظف است که مسیر خود را تغییر داده و به تعهداتش عمل کند».

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که تیرماه سال ۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی توافق شد، وزارت خارجه آمریکا موظف است که هر ۹۰ روز درباره همراهی ایران با برجام به کنگره گزارش دهد. نامه آقای تیلرسون، نخستین گزارش دولت آمریکا از زمان آغاز به کار ریاست‌جمهوری ترامپ است.

بر اساس برجام، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کرد و تحریم‌های بین‌المللی علیه آن نیز معلق یا برداشته شدند.

اذعان دولت جدید آمریکا به اجرای تعهدات ایران در حالی صورت می‌گیرد که آقای ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش وعده داده بود که در صورت کسب مقام ریاست‌جمهوری، توافق اتمی با ایران را پاره می‌کند.

با این حال، به نظر می‌رسد که وی حداقل در کوتاه مدت با این توافق همراه شده است و اخیرا نامه ادامه تعلیق تحریم‌های ایران را امضاء کرد.

به رغم این تحول، مقام‌های دولت جدید آمریکا بارها ایران را به دست داشتن در ناامنی‌ها و دخالت در امور کشورهای منطقه خاورمیانه متهم کرده‌اند.

ایران از حامیان اصلی گروه حزب‌الله لبنان است که ایالات متحده آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. حزب الله لبنان دوشادوش نیروهای اعزامی از ایران در کنار سربازان بشار اسد در سوریه علیه مخالفان وی می‌جنگد.

ایران همچنین متهم به اعزام نیرو به عراق و ارسال کمک‌های مالی و نظامی به شبه‌نظامیان حوثی در یمن است.

XS
SM
MD
LG