لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

سلیمان محمدی و میلاد فدایی اصل، دو روزنامه‌نگار، بازداشت شدند


از راست: سلیمان محمدی و میلاد فدایی اصل
از راست: سلیمان محمدی و میلاد فدایی اصل
گزارش های رسيده از ايران حاکی است که دبير سرويس سياسی خبرگزاری کار ايران، ايلنا، و يک عضو تحريريه روزنامه بهار از سوی نيروهای امنيتی بازداشت شده و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نيست.

سايت «کلمه» که اخبار مربوط به مخالفان دولت را منتشر می کند گزارش داده که ميلاد فدايی اصل، دبير سرويس سياسی خبرگزاری ايلنا، شنبه شب حدود ساعت هشت و بلافاصله پس از خروج از محل کارش توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به نقطه نا‌معلومی منتقل شده است.

اين گزارش می افزايد: «ميلاد فدايی اصل روز ۱۱ آذر ماه سال ۸۸ نيز در منزلش بازداشت و از سوی شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب به يک سال حبس تعزيری محکوم شده بود. وی خرداد ماه سال ۸۹ از زندان آزاد شده بود.»

گزارش ديگری حاکی است که سليمان محمدی، روزنامه نگار اجتماعی و عضو تحريريه روزنامه «بهار» نيز عصر روز شنبه و با حکم دادسرای فرهنگ و رسانه توسط پليس امنيت بازداشت شده است.

دادسرای فرهنگ و رسانه پارسال راه اندازی شده است و کار آن تعقيب قضايی روزنامه نگاران و نويسندگان است.

هنوز دليل بازداشت سليمان محمدی مشخص نيست ولی گفته می شود که وی به بند ۲۰۹ زندان اوين انتقال يافته است. آقای محمدی از دانشجويان ستاره‌دار و محروم از تحصيل است. وی با روزنامه‌های اعتماد، شرق، فرهيختگان، همشهری و فرهنگ آشتی همکاری داشته است.

بازداشت های اخير در حالی صورت می گيرد که همزمان با بازديد برخی از نمايندگان کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی از زندان اوين، تعدادی از روزنامه نگاران زندانی و زندانيان سياسی به مرخصی آمدند.

به رغم اين اقدامات، گزارش ها حاکی است که موج فشار بر روزنامه نگاران ايرانی طی روزهای اخير افزايش يافته است. سازمان گزارشگران بدون مرز در دی ماه سال جاری با انتشار اطلاعیه‌ای، از این وضعیت ابراز نگرانی کرد.

جمهوری اسلامی ايران يکی از بدترين رتبه ها را در زمينه بازداشت و سرکوب روزنامه نگاران در جهان دارد و بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، «سال‌هاست که سرکوب و تحقير مداوم روزنامه‌نگاران به فرهنگ سياسی حاکميت تبديل شده است و ادامه حيات اين رژيم بسته به سرکوب رسانه‌هاست.»

اين سازمان، ايران را بزرگترين زندان خاورميانه و يکی از سه زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در سال ۲۰۱۲ معرفی کرده است.
XS
SM
MD
LG