لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

۱۴۰ فعال مدنی خواستار آزادی محمد سلیمانی نیا، مترجم، شدند


محمد سليمانی نيا
محمد سليمانی نيا
۱۴۰ تن از نويسندگان، روزنامه نگاران، هنرمندان و فعالان مدنی با امضای بيانيه ای نسبت به بازداشت محمد سليمانی نيا، مترجم، اعتراض کردند و خواستار آزادی فوری و بدون قيد شرط وی شدند. آقای سليمانی نيا روز بيستم دی ماه بازداشت شد.

اين روزنامه نگاران و فعالان مدنی آقای سليمانی نيا را مدير شبکه اجتماعی متخصصان ايران، طراح و ميزبان سايت صادق هدايت و از مسئولان اجرايی جايزه صادق هدايت معرفی کرده اند.

همچنين بر اساس اين بيانيه، پايگاه های خبری برخی نهادهای مدنی و سازمان های نيمه دولتی از جمله «ايران تئاتر»، «خانه موسيقی »، «بازنگار- خانه وبلاگ های فارسی زبان» و «وبلاگ فرهنگستان هنر» نيز توسط محمد سليمانی نيا ثبت و راه اندازی شده است.

محمد سليمانی نيا همچنين مترجم کتاب پروفروش «عطر سنبل، عطر کاج» نوشته فيروزه دوماست. فيروزه دوما، پس از بازداشت مترجم کتاب اش در ايران درباره او مطلبی نوشت و گفت که سليمانی نيا او را به ياد «شازده کوچولو» ی سنت اگزوپری می اندازد، او روح لطيفی دارد و توان تحمل زندان را نخواهد داشت.

خانم دوما همچنين تاکيد کرده بود که سليمانی نيا کتاب عطر سنبل، عطر کاج را با اجازه ی او ترجمه کرد و دليل انتخاب اين کتاب توسط او هم غير سياسی بودن آن بود.

امضا کنندگان اين بيانيه اعتراضی در عين حال نام سليمانی نيا را با اينترنت خصوصی در ايران پيوند داده اند و به گفته آنها، وی در سال ١٣٧۵ نخستين «آی. اس. پی» بخش خصوصی را راه اندازی کرد.

بر اساس اين بيانيه که خطاب به نهادهای بين المللی، هنرمندان، روزنامه نگاران، فعالان سياسی و اجتماعی و حقوق بشری نوشته شده، آمده است که محمد سليمانی نيا پس از چند مرحله احضار به نهادهای امنيتی در هفته های گذشته و فشارهای پياپی از سوی آنان، سرانجام روز بيستم دی ماه بازداشت شد و هنوز هيچ اطلاعی از وضعيت او در دست نيست.

امضا کنندگان اين بيانيه، بازداشت های مخفيانه و هر گونه اعمال فشار برای سرکوب مطالبات مدنی و جلوگيری از آزادی بيان را محکوم کرده اند و خواستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط محمد سليمانی نيا شده اند.

در اين بيانيه از نهادهايی که توان مداخله در اين امر را دارند خواسته شده است تا حکومت ايران را به اجرای قوانين داخلی، تعهدات بين المللی و احترام به حقوق مدنی شهروندان اش تشويق و ترغيب کنند.
XS
SM
MD
LG