لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

روزنامه های چهارشنبه ايران؛ چهارم خرداد ۱۳۹۰


بسياری از روزنامه های چهارشنبه ايران «انفجار در واحد بنزين سازی پالايشگاه آبادان بعد از افتتاح توسط احمدی نژاد» را مورد توجه قرار داده و از «تشکيل کميته ويژه برای بررسی انفجار در پالايشگاه آّبادان» خبر داده اند.

«واکنش دولت به علنی شدن تخلف ۵ هزار ميليارد تومانی در اجرای حذف يارانه ها»، هشدار احمد جنتی درباره «برنامه جريان انحرافی دولت برای خريد افراد با توزيع پول» و کاهش «سن کشيدن سيگار در بين جوانان ايرانی به ۱۳ سال» از ديگر عناوين روزنامه های ۴ خرداد ماه است.

تشکيل کميته ويژه بررسی انفجار در پالايشگاه آبادان

روزنامه های خراسان، مردمسالاری، دنيای اقتصاد، جهان صنعت گزارش هايی از «انفجار در واحد بنزين سازی پالايشگاه آبادان بعد از افتتاح توسط احمدی نژاد» منتشر کرده اند.

به نوشته روزنامه خراسان روز سه شنبه پس از افتتاح فاز سه پالايشگاه آبادان، واحد بنزين سازی، توسط محمود احمدی نژاد، وقوع انفجار در اين فاز پالايشگاهی منجر به زخمی و کشته شدن تعدادی از کارکنان اين واحد پالايشگاهی شد.

اين روزنامه از قول علی موسوی جرف، نماينده آبادان در مجلس شورای اسلامی، نوشته است: «با توجه به آزمايشی که پيش از اين صورت گرفته بود احتمال وقوع آتش سوزی در مراسم افتتاحيه پروژه پالايشگاه آبادان قابل پيش بينی بود و ما خواستار لغو اين مراسم بوديم. »

نماينده آبادان در مجلس هشتم، همچنين گفته که «دو هفته قبل در هنگام آزمايش اوليه واحد بنزين سازی پالايشگاه آبادان يک آتش سوزی رخ داد که کارشناسان امر اعتقاد داشتند اين آتش سوزی در مراسم افتتاحيه نيز اتفاق خواهد افتاد و بايد برای جلوگيری از آن راهکاری انديشيد. »

روزنامه مردمسالاری نيز نوشته است: محمود احمدی نژاد روز سه شنبه و در «مراسم افتتاح» طرح نوسازی فاز سوم پالايشگاه آبادان در جمع کارکنان اين پالايشگاه گفت که «ايران آمادگی دارد صنعت تمام کشورهای اسلامی و صنعت نفت کشورهای توليد کننده نفت را نوسازی کند» اما در پی انفجار و آتش سوزی در يکی از واحدهای فرآيندی پالايشگاه نفت آبادان، خبرگزاری ها از نيمه تمام ماندن اين مراسم خبر دادند.

به نوشته اين روزنامه، انفجار ناگهانی در پالايشگاه آبادان به کشته و زخمی شدن ۳۰ نفر انجاميد، ضمن آنکه «انتشار گسترده گازهای سمی منجر به مسموميت و گازگرفتگی برخی از کارکنان شده است.»

روزنامه دنيای اقتصاد از «تشکيل کميته ويژه برای بررسی انفجار در آبادان» خبر داده و از قول عماد حسينی سخنگوی کميسيون انرژی مجلس هشتم، نوشته که پس از «انفجار در يکی از تاسيسات فرآيندی پالايشگاه آبادان در زمان مراسم بهره‌برداری از طرح بنزين‌سازی با حضور محمود احمدی نژاد، کميسيون انرژی مجلس هشتم کميته ويژه‌ای برای بررسی انفجار در پالايشگاه آبادان تشکيل داده است.»

به نوشته دنيای اقتصاد، حميدرضا کاتوزيان رييس کميسيون انرژی مجلس نيز اعلام کرده است که «پيش از اين، مسئله آماده نبودن پالايشگاه آبادان برای افتتاح را به مسئولان گوشزد کرده ام.»

روزنامه جهان صنعت تاکيد کرده که انفجار در پالايشگاه آبادان در حين «اولين افتتاحيه احمدی‌نژاد به عنوان سرپرست نفتی‌ها» رخ داده است.

واکنش دولت به علنی شدن تخلف ۵ هزار ميليارد تومانی در اجرای حذف يارانه ها

روزنامه های روزگار و دنيای اقتصاد واکنش دو مقام دولتی به گزارش اخير ديوان محاسبات درباره تخلف ۵ هزار ميليارد تومانی دولت در جريان حذف يارانه ها را بازتاب داده اند.

به نوشته روزنامه روزگار، «شمس الدين حسينی وزير اقتصاد برداشت ۵ هزار ميليارد تومان را قانونی دانسته» و گفته است: «دولت بر اساس ماده ۱۳ قانون هدفمند کردن يارانه ها، اين ۵ هزار ميليارد تومان را از منابع بانک مرکزی برداشت کرده است.»

روزنامه روزگار يادآوری کرده که دو سال پيش نيز «ديوان محاسبات» گزارشی مبنی بر «عدم واريز يک ميليارد دلار» از پول فروش نفت را به مجلس ارائه کرده بود،اما دولت احمدی نژاد حاضر به پذيرش چنين تخلفی نشد.

روزنامه دنيای اقتصاد در تيتر نخست شماره چهارشنبه خود از «چالش ۵ هزار ميليارد تومانی» خبر داده و نوشته است: «دو مقام بلندپايه اقتصادی دولت به اظهارات رييس ديوان محاسبات و رييس کميسيون طرح تحول اقتصادی مجلس درباره برداشت ۵ هزار ميليارد تومان از منابع بانک مرکزی برای پرداخت يارانه نقدی واکنش نشان دادند.»

به نوشته اين روزنامه، شمس‌الدين حسينی، سخنگوی اقتصادی دولت و محمدرضا فرزين، دبير ستاد هدفمندسازی يارانه‌ها، استفاده از اين منابع برای پرداخت يارانه نقدی را «قانونی» دانسته و حتی سخنگوی اقتصادی دولت هم گفته که اظهارات اخير برخی نمايندگان مجلس درباره غيرقانونی بودن اين برداشت‌ها، تنها «ادعا و اتهام» است و هنوز هيچ چيز در «مستشاری و دادگاه ديوان محاسبات» بررسی و نتيجه‌گيری نشده است.

«جريان انحرافی درصدد است تا با پول افرادی را بخرد»

روزنامه های رسالت و ابتکار «هشدار انتخاباتی احمد جنتی دبير شورای نگهبان» را منعکس کرده اند که گفته « جريان انحرافی درصدد است تا با پول افرادی را بخرد.»

به نوشته روزنامه رسالت، مصطفی محمدنجار وزير کشور با اعلام اينکه طی هماهنگی های وزارت کشور با شورای نگهبان ثبت نام انتخابات مجلس از ۳ دی آغاز و انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی ۱۲ اسفند سال جاری برگزار می‌شود گفته که «۹ تيرماه آخرين مهلت قانونی استعفا جهت نامزدی درانتخابات مجلس» است.

رسالت همزمان از قول احمد جنتی دبير شورای نگهبان گفته است که «در انتخابات مجلس غير از شکست‌خوردگان سياسی و گروهک‌های ضدانقلاب، جريان‌های انحرافی و کسانی که صاحب قدرت هستند نيز از مدت‌ها پيش طرح‌هايی را برای ورود به انتخابات آغاز کرده‌اند. »

روزنامه ابتکار نيز از قول دبير شورای نگهبان نوشته که در اين دوره از انتخابات مجلس «عده‌ای با سوء استفاده از مقام و جايگاه خود يک جريان انحرافی را به وجود آورده‌اند و با توسل به راه‌های نامشروع و پول های کلان که با سوء استفاده از قدرت کسب کرده‌اند، می‌خواهند مجلس را قبضه کنند.»

جنتی با تاکيد بر اينکه «ريخت و پاش‌های مالی در انتخابات نيز قبلا سابقه داشت و الان نيز گروهی در تلاش هستند با پول، افرادی را بخرند» ادعا کرده که «از چند سال پيش به دوستان قوه قضائيه می‌گفتم بايد اين افراد دستگير شوند. چرا بايد چنين افرادی در کشور آزاد باشند؟ در اين مملکت، جن گير و رمال و طلسم باز، چه نقشی بايد داشته باشد؟»

«سن کشيدن سيگار در بين جوانان ايرانی به ۱۳ سال رسيد»

روزنامه های خراسان و جام جم گزارش داده اند که «سن کشيدن سيگار در بين جوانان ايرانی به ۱۳ سال رسيده است.»

به نوشته روزنامه خراسان، خديجه محصلی مسئول دبيرخانه کنترل دخانيات وزارت بهداشت با اعلام چنين آماری گفته است: «شرکت های توليدکننده مواد دخانی در تبليغات خود جوانان و زنان را مورد هدف قرار داده اند و هم اکنون ميزان گرايش جوانان و نوجوانان به مصرف سيگار و شمار مصرف کنندگان آن رو به افزايش است. »

روزنامه جام جم با ياد آوری آغاز هفته بدون دخانيات در روزهای ۴ تا ۱۰ خرداد، نوشته است: «امروز آغاز هفته‌ای در ايران است که دست‌کم ۹ميليون ايرانی به شکل مستقيم و بيش از چند برابر همين جمعيت به شکل غيرمستقيم درگير آن هستند.»

به نوشته اين روزنامه، «در ايران بيش از ۱۲ درصد از جمعيت بالای ۱۵سال يعنی ۹ ميليون نفر سيگار می‌کشند و بر اساس گزارش وزارت بهداشت سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف سيگار فوت‌می‌کنند.»
XS
SM
MD
LG