لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

روزنامه‌های پنج‌شنبه پنجم خرداد ۱۳۹۰


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران خبر داده‌اند که علی لاریجانی ساعاتی پس از انتخاب دوباره به عنوان رئیس مجلس هشتم هشدار داده است که «تسلط دولت بر قوه‌مقننه، زمینه دیکتاتوری است». روزنامه‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نیز محمود احمدی‌نژاد را به خاطر دفاع از حمید بقایی نکوهش کرده‌اند. برخی دیگر از این روزنامه‌ها تاکید کرده‌اند که برخورد با جریان انحرافی در دولت «لازم و ضروری است».

روزنامه‌های پنجم خرداد همچنین گزارش‌هایی از «واکنش جمهوری اسلامی به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و «دریافت پول از دانش‌آموزان به بهانه هدفمندی یارانه‌ها» منتشر کرده‌اند.

«تسلط دولت بر قوه‌ مقننه زمینه دیکتاتوری است»

روزنامه‌های رسالت، جمهوری اسلامی و مردمسالاری ضمن انتشار گزارش‌هایی از انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داده‌اند که علی لاریجانی پس از انتخاب دوباره به عنوان رئیس مجلس هشتم تاکید کرده است که «تسلط دولت بر قوه‌مقننه زمینه دیکتاتوری است».

روزنامه رسالت هشدار علی لاریجانی را در صفحه نخست شماره پنج‌شنبه منتشر کرده و نوشته است که «رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشتباهات مصدق و بنی‌صدر و تلاش برای در دست گرفتن اختیارات مجلس» گفته است که «این که قوه مجریه بگوید نیاز دارم قوه مقننه در دستم باشد افتخار نیست و این زمینه دیکتاتوری است».

به گزارش این روزنامه، علی لاریجانی عصر چهارشنبه پس از انتخاب دوباره به عنوان «رئیس مجلس شورای اسلامی» در همایش تخصصی تاریخ مجلس، با اشاره به رویکرد حکومت پهلوی به جایگاه مجلس گفته است که «دراین دوران تلاش می‌شد تمرکز قدرت در قوه مجریه باشد و مجلس بی‌خاصیت شود» و در دوره مصدق نیز «اشتباه استراتژیک مصدق انحلال مجلس بود که با این اقدام وی زمینه برای کودتا فراهم شد».

اظهارات علی لاریجانی تنها یک روز پس از آن ابراز شده است که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و حامی پیشین محمود احمدی‌نژاد، هشدار داد که جریان انحرافی در دولت «با سوء استفاده از مقام و جایگاه خود» و «با توسل به راه‌های نامشروع و پول‌های کلان که با سوء استفاده از قدرت کسب کرده‌اند، می‌خواهند مجلس را قبضه کنند».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز از قول علی لاریجانی نوشته است که «مجلس قرار نیست در دست رئیس جمهور باشد».

به نوشته این روزنامه، رئیس مجلس هشتم با تاکید بر این که «ما عدالت بدون قانون را درک نمی‌کنیم و این برای ما پذیرفتنی نیست» گفته است که «باید دانست که بنا نیست مجلس در دست رئیس جمهور باشد، و قوه مجریه باید در چارچوب قانونی حرکت کند».

روزنامه مردمسالاری نیز طی گزارشی انتخاب دوباره علی لاریجانی در ریاست مجلس و بازگشت محمدرضا باهنر به سمت نایب رئیس مجلس را تغییر معنادار در هیئت رئیسه مجلس هشتم توصیف کرده است.

این روزنامه با اشاره به این که اعضای مجلس هشتم «برای انتخاب رئیس از ۲۴۴ رای ماخوذه ۲۱۲ نفر به علی لاریجانی رای دادند» نوشته است که «از مجموع کل آرای ماخوذه برای نایب رئیسی که ۲۵۰ رای بوده، محمدرضا باهنر ۱۸۳ رای و شهاب‌الدین صدر ۱۳۱ رای» به عنوان نواب رئیس مجلس برگزیده شدند» و به این ترتیب محمدحسن ابوترابی فرد جای خود را به محمدرضا باهنر، نایب رئیس اول مجلس، داده است.

روزنامه مردمسالاری با اشاره به این که «مسعود پزشکیان از نمایندگان اصلاح‌طلب نیز در جریان رقابت برای نایب رئیسی مجلس ۹۴ رای کسب کرد» نوشته است که «آرای قابل اعتنای پزشکیان هم می‌تواند نشانگر رویکرد جالب توجه نمایندگان به چهره‌های اصلاح‌طلب باشد».

واکنش به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

روزنامه‌های جمهوری اسلامی و سیاست روز واکنش مقام‌های حکومتی در ایران به گزارش تازه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در عناوین نخست شماره پنج‌شنبه خود منتشر کرده‌اند.

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، درباره گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص حرکت ایران به سمت تسلیحات هسته‌ای گفته است که «اسناد ادعایی همیشه وجود دارد، بدون آن که بر مبنا و معیار واقعی باشد».

روزنامه سیاست روز در گزارشی با تیتر «غرب شمشیر را از رو بست» نوشته است که «گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران سناریوی غرب را در ارتباط با پروژه ایران‌هراسی تکمیل می‌کند».

به نوشته این روزنامه، آژانس در این گزارش با اشاره به این که «جمهوری اسلامی ایران به افزایش ذخیره ‌اورانیوم با غنای پایین ادامه داده، مدعی شده است که اطلاعات جدیدی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران دریافت کرده است».

روزنامه سیاست روز، گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «رویکرد تازه مقامات غربی» توصیف کرده، و نوشته است که کشورهای غربی تلاش می‌کنند «در کنار افزایش تحریم‌ها و با هماهنگی آژانس و پیش کشیدن انحراف در برنامه‌های هسته‌ای ایران فشارهای بین‌المللی را بیش از پیش بر جمهوری اسلامی افزایش دهند» و «این بار تمام تلاش خود را برای فشار بر ایران به کار بسته‌اند».

نکوهش احمدی‌نژاد به خاطر دفاع از بقایی؛ «مجرم که قابل دفاع نیست»

روزنامه‌های ابتکار، کیهان، رسالت، و جام جم از دفاع محمود احمدی‌نژاد از حمید بقایی و نیز هشدار اصول‌گرایان به رئیس دولت خبر داده‌اند.

روزنامه ابتکار با اشاره به «دفاع محکم احمدی‌نژاد از بقایی» نوشته است که رئیس دولت در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر این که «من از خدمات و تحمل کم‌نظیر حمید بقایی تشکر می‌کنم» گفته است که «بقایی وقتی از سازمان میراث فرهنگی رفت و به نهاد ریاست جمهوری آمد، یک‌‌باره خیلی مسائل درباره او مطرح شد، گویا خاصیت نهاد این است و ما هم از این مسئله تعجب کردیم».

به نوشته این روزنامه، حمید بقایی نیز در این مراسم با اشاره به دوره ریاستش بر سازمان میراث فرهنگی گفت که «همواره خود را خادم ایران و مطیع منویات و دستورات ریاست‌جمهور دانسته‌ام».

روزنامه ابتکار در عین حال نوشته است که «حضور پررنگ‌تر بقایی در کنار احمدی‌نژاد و به‌ویژه پس از انتصاب به معاونت اجرایی رئیس‌جمهور، این گمان را افزایش داده که وی نامزد مورد علاقه احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم است».

به نوشته این روزنامه، «دفاع تمام‌قد احمدی‌نژاد از حمید بقایی» در حالی صورت گرفت که «در هفته‌های اخیر، برخی از افراد و گروه‌های اصول‌گرا از معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد به‌شدت انتقاد کرده‌اند» و «اخیراً نیز دادگاه وی را به ۴ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرده است».

روزنامه کیهان نیز طی یک «خبر ویژه» احمدی‌نژاد را به خاطر دفاع از حمید بقایی نکوهش کرده و نوشته است که «مجرم که قابل دفاع نیست».

این روزنامه با تاکید بر این که احمدی‌نژاد در جریان دفاع از حمید بقایی «اشاره صریحی به ماجرای واگذاری مجوز ساخت هتل نکرد»، رئیس دفتر و معاون اجرایی احمدی‌نژاد را به فساد مالی متهم کرده و نوشته است که «با پیگیری‌ها و اعمال نظرهای آقایان مشایی و بقایی، پروژه ۴۵۰ میلیارد تومانی یاد شده به شرکتی به نام فیاک واگذار شده که مدیران آن شرکت را دو سه روز قبل‌تر و با سرمایه یک میلیون تومانی به ثبت رسانده و دو روز بعد هم چک ۵ میلیارد تومانی را دریافت کردند».

کیهان با طرح این پرسش که اگر «نام این کار واگذاری رانت و جرم نیست، پس چیست» نوشته است که دفاع احمدی‌نژاد «از متهمان تبعیض و قانون‌شکنی و خیانت در امانت، ناپسند و خلاف مروت است» و «پذیرفتنی نیست».

برخورد امنیتی با جریان انحرافی در دولت «لازم و ضروری است»

روزنامه جام جم از قول محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان و دبیرکل جامعه روحانیت، نوشته است که «جامعه روحانیت در راستای مقابله با جریان انحرافی وارد عمل شده و برنامه‌های خود را در این راستا تدوین کرده است و به طور قطع نخواهد گذاشت این جریان به راه خود ادامه دهد».

همزمان روزنامه رسالت نیز طی یادداشتی با عنوان «نفاق و التهاب دهه ۹۰» جریان انحرافی در دولت را متهم کرده است که «در اقدامی مهلک و خطرناک و با توسل به روش‌های غیراخلاقی و شرعی و اغواگرانه سعی در ارائه تصویری خرافی و نامعقول از دولت دارند».

روزنامه رسالت خطاب به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نوشته است که «لازم و ضروری است که نهادهای امنیتی با رصد دقیق این پدیده انحرافی بدون مماشات و ملاحظه‌کاری طبق قانون با آنان برخورد کنند».

این روزنامه نوشته است که «از سوی دیگر بسیار مهم و ضروری است تا احمدی‌نژاد خود نیز با حرکتی انقلابی و مجاهدانه آنان را از خود دور کند» و «با اطاعت عملی از منویات رهبر انقلاب، نگذارد برای کشور و ملت حوادث ناگوار دهه ۶۰ و ۷۰ به شکلی دیگر تکرار شود».

دریافت پول از دانش‌آموزان به بهانه «هدفمندی یارانه‌ها»

روزنامه جام جم در شماره پنجم خردادماه گزارشی از «دریافت پول از دانش‌آموزان به بهانه هدفمندی یارانه‌ها» منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، «پروژه دریافت وجه از والدین با شروع امتحانات پایان سال، صدور کارنامه تحصیلی، هنگام ثبت‌نام، تعمیرات و... همچنان ادامه دارد» و این بار «برخی والدین از بیان بهانه جدیدی از سوی مدیران مدارس خبر می‌دهند که «هدفمندی یارانه‌ها»ست».

این روزنامه از قول برخی مدیران مدارس «دریافت پول از خانواده دانش‌آموزان به بهانه حذف یارانه‌ها» را تائید کرده و به نقل از آن‌ها نوشته است که «سرانه‌ای که در چند نوبت به حساب مدارس واریز می‌شود، کفاف نقاشی در و دیوار، تعمیر تجهیزات و میز و نیمکت‌ها، خرید میز و صندلی‌های جدید، رایانه و سایر نیازمندی‌های مدارس را نمی‌دهد» و مدارس «مجبورند از والدین کمک بگیرند».

«بعضی از مدیران مدارس» به روزنامه جام جم گفته‌اند که «آموزش و پرورش هم از این اقدام مطلع است، اما برای رضایت مردم ناچار است تا آنجا که امکان دارد، از تایید مستقیم آن خودداری کند».

به نوشته این روزنامه، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش، «درباره تکرار سناریوی دریافت پول از دانش‌آموزان در مدارس دولتی» گفته است که «کدام قانون را سراغ دارید که صددرصد اجرا شود، قانونی وجود ندارد که صددرصد اجرا شود، اما باید تلاش کنیم تا قانون بهتر اجرا شود».

جام جم همچنین نوشته است که با افزایش ۸ درصدی بودجه وزارت آموزش‌وپرورش، اولیای دانش‌آموزان امیدوار بودند تا شاید امسال مجبور به تامین هزینه‌های مدارس دولتی و غیردولتی نباشند، «اما گویا امسال به بهانه هدفمندی یارانه‌ها، دریافت اولین وجوه نقد در مدارس با شروع امتحانات پایان سال کلید خورده است».
XS
SM
MD
LG