لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

«بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی است»


روزنامه های شرق و کيهان از رد دو فوريت طرح «اصلاح روند سئوال از ریيس جمهوری »، يک روز بعد از «تصويب» کليات اين طرح در مجلس، خبر داده اند.

روزنامه های رسالت، اعتماد و خراسان گزارش ها و يادداشت هايی درباره «مذاکرات کوفی عنان با احمدی نژاد، جليلی و صالحی درباره سوريه» منتشر کرده اند، و روزنامه رسالت تاکيد کرده که «بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی است.»

روزنامه جهان صنعت از تشکيل «کميته وصول قبض گاز» با دستور محمود احمدی نژاد و «تعادلی شدن قيمت بنزين» در استان های مرزی خبر داده است.

روزنامه اعتماد با اشاره به اظهارات کامران دانشجو، وزير علوم، درباره «اخراج استادان معاند، کارشناسی مداحی و دکترای مادری»، به ارزيابی پيامد اظهارات تهديدآميز وزير علوم عليه دانشگاهيان پرداخته است.

روزنامه تهران امروز گزارش داده که مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت با اعلام خبر «گران‌شدن ۹ درصدی دارو» خبر داده است.

«رد» دو فوريت «اصلاح روند سئوال از ریيس جمهوری» يک روز بعد از تصويب

روزنامه های شرق و کيهان از رد طرح «اصلاح روند سئوال از ریيس جمهوری»، يک روز بعد از تصويب کليات آن در مجلس هشتم خبر داده اند.

به نوشته روزنامه کيهان در حالی که نمايندگان عضو مجلس هشتم «دو روز پيش به دو فوريت طرح تغيير نحوه بررسی طرح سوال از رئيس جمهور رأی مثبت داده بودند، روز چهارشنبه کليات آن را رد کردند.»

اين روزنامه در عين حال خبر داده که پس از تصويب و رد «طرح تغيير نحوه بررسی طرح سوال از رئيس جمهور»، بار ديگر «با تقاضای ۵۰ نماينده مجلس و طبق ماده ۱۳۳ آئين نامه داخلی ۲ فوريت اصلاح ماده ۱۹۷ آئين نامه داخلی و الحاق ۲ تبصره به آن در مورد تغيير روند بررسی سوال از رئيس جمهور در صحن علنی را در دستور کار مجدد مجلس قرار گرفته است. »

روزنامه کيهان در عين حال اعتراض و تذکر برخی از حاميان دولت در مجلس به « طرح تغيير نحوه بررسی طرح سوال از رئيس جمهور » را مورد توجه قرار داده است.

روزنامه شرق نيز گزارش داده که « در يک اتفاق نادر ديروز کليات طرح اصلاح روند سوال از رييس‌جمهوری که دو فوريت آن روز سه‌شنبه تصويب شده بود، رای نياورد. »

به نوشته اين روزنامه، پس از تصويب و رد « کليات طرح اصلاح روند سوال از رييس‌جمهور » در دو روز پياپی، روز چهارشنبه « نمايندگان به نحوه طرح و رای آن در جلسه اعتراض کردند »، و « مجددا طرح با ۵۰ امضای نمايندگان ارايه شد که به تصويب رسيد. »

روزنامه شرق درعين حال نوشته است: «در پی نامه ۵۰ نماينده، بررسی دوباره کليات به جلسه آينده موکول شد» چرا که «رييس مجلس طرح مجدد آن را خلاف شأن مجلس دانست» و اعلام کرد که « اگر طراحان خواستار بررسی اين مساله هستند، بايد بار ديگر درخواست دو فوريت آن را در جلسه آتی مجلس مطرح کنند. »

به نوشته اين روزنامه، اواخر سال ۹۰ و هنگام طرح سوال از محمود احمدی نژاد بود که نمايندگان مجلس « متوجه ضعف و خلأ آيين‌نامه داخلی مجلس شدند » و « پاسخ‌های طنزآلود احمدی‌نژاد جلسه «جدی» سوال را به جلسه پاسخ‌های «شوخی‌وار به سبک احمدی‌نژاد» در پارلمان تبديل کرد اما در آن جلسه « نمايندگان مجلس هشتم طبق آيين‌نامه داخلی تنها نظاره‌گر بودند و اجازه پاسخگويی و واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد را نداشتند. »

روزنامه شرق يادآوری کرده که براساس « طرح تغيير روند سئوال از رئيس جمهور » و در صورت تصويب آن در مجلس و تائيد شورای نگهبان از اين پس «در پايان هر سوال مجلس درباره پاسخ‌های رييس‌جمهوری رای‌گيری خواهد شد، اگر به تشخيص مجلس پاسخ‌های يک رييس‌جمهور قانع‌کننده نباشد، سوال برای پيگيری به قوه قضاييه ارجاع می‌شود» و «در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاييه درباره يک رييس‌جمهور به عدد شش برسيد، طرح استيضاح رييس‌جمهور با رعايت مفاد اصل ۸۹ قانون اساسی و مواد آيين‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می گيرد.»

«بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی است»

روزنامه های رسالت، اعتماد و خراسان گزارش ها و يادداشت هايی درباره « مذاکرات کوفی عنان با احمدی نژاد، جليلی و صالحی درباره سوريه » منتشر کرده اند، و روزنامه رسالت تاکيد کرده که « بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی است. »

روزنامه خراسان گزارش داده که « کوفی عنان، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه » که پيشتر به ترکيه، روسيه و چين سفر کرده بود، در ادامه سفرهای دوره ای خود پس از ورود به ايران در تهران با سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی و علی اکبر صالحی وزير خارجه جمهوری اسلامی و در فرودگاه قشم با محمود احمدی نژاد ديدار و گفت و گو کرده است.

روزنامه اعتماد هم با اشاره به « رايزنی‌های فشرده عنان در تهران و قشم » نوشته است: «سياستمدار ۷۴ ساله غنايی که اين روزها در مقام سفير صلح بار سفر بسته و از اين کشور به آن کشور می‌رود تا خاطرات گروه صلح‌بان بوسنی را در اذهان زنده کند، اين‌بار رهسپار ايران شده تا از متحد استراتژيک سوريه بخواهد با او در اجرای طرح شش ماده‌ای برای آتش‌بس در کشور همسايه کمک کند. »

اين روزنامه البته اظهار نظر متنفاوت چهره های وابسته به جناح حاکم درباره سوريه را منعکس کرده و نوشته که « مقامات ايران تلويحا طرح صلح دبيرکل سابق سازمان ملل را مورد پذيرش قرار داده‌اند » اما « افرادی همچون حسن غفوری‌فرد، نماينده مجلس بر اين اعتقادند که سفر عنان به ايران برای ترغيب مقامات کشورمان برای آوردن فشار بيشتر به دولت سوريه برای عقب‌نشينی و اعلام آتش‌بس است و ايران به هيچ‌وجه اين خواست کوفی عنان را نخواهد پذيرفت. »

اعتماد همزمان خبر داده که شماری ديگر از چهره های وابسته به جناح حاکم از جمله علاءالدين بروجردی رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی ضمن « استقبال از طرح عنان » می گويند: « با توجه به اينکه طرح کوفی عنان يک طرح سازمان مللی است و وی به عنوان نماينده ويژه دبيرکل اين طرح را آماده کرد و ما هم با اصلاحات در سوريه موافق هستيم و خواهان پايان درگيری‌ها در سوريه هستيم. »

روزنامه رسالت وابسته به جناح حاکم اما در سر مقاله ای با تيتر « ۶ پيام مهم در پاسخ به پيشنهاد ۶ ماده ای عنان» تاکيد کرده « بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی ايران است.»

به نوشته اين روزنامه، علی اکبر صالحی وزير خارجه جمهوری اسلامی در ديدار با کوفی عنان «حمايت جمهوری اسلامی ايران را از هرگونه طرح صلح در سوريه » را اعلام کرده اما گفته که اين طرح بايد «در چارچوب اجرای اصلاحات آغاز شده از سوی بشار اسد» و «عدم دخالت خارجی در جهت جنگ افروزی و اختلاف افکنی در سوريه» باشد.

روزنامه رسالت با تاکيد براينکه مذکرات روز چهارشنبه مقام های جمهوری اسلامی با کوفی عنان « حاوی ۶ پيام مهم برای غربی ها و دشمنان ثبات در سوريه بود »، نوشته است: نخستين پيام اين است که « بشار اسد خط قرمز ايران است و جمهوری اسلامی به هيچ وجه اجازه سقوط رئيس جمهور قانونی سوريه را نمی دهد. »

اين روزنامه وابسته به جناح حاکم بر ايران همچنين از قول مقام های جمهوری اسلامی تاکيد کرده که « هر تغييری در سوريه در چارچوب اصلاحات زير نظر بشار اسد محتمل است »، و « بايد فرصت لازم به بشار اسد داده شود تا اصلاحات انجام شود. »

سرمقاله نويس روزنامه رسالت تاکيد کرده که يکی از پيام های اصلی مقام های جمهوری اسلامی اين است که « مداخله خارجی در امور سوريه و ايجاد درگيری های مسلحانه از جانب برخی کشورهای منطقه که به صراحت اعلام کرده اند تا براندازی بشار ايستاده اند، بلافاصله بايد قطع شود » و پيام ديگر اين است که « هر گونه برخورد غير اصولی با موضوع سوريه آثار و تبعات مخربی در فضای منطقه ای و فرا منطقه ای خواهد داشت. »

تشکيل « کميته وصول قبض گاز » با دستور احمدی نژاد

روزنامه جهان صنعت از تشکيل «کميته وصول قبض گاز» با دستور محمود احمدی نژاد خبر داده است.

به گزارش اين روزنامه، مجتبی شيخ بهايی مدير گازرسانی شرکت ملی گاز روز چهارشنبه با اشاره به تشکيل «کميته‌های وصول قبوض گاز مشترکان در استان‌ها با دستور محمود احمدی نژاد» از «قطع گاز مشترکان بدهکار» خبر داد.

اين مقام شرکت گاز تاکيد کرده که «بر اساس اين دستور رييس‌جمهور و با موافقت وزارت کشور ، و همکاری و مساعدت لازم با شرکت گاز استانی سراسر کشور برای وصول قبوض گاز از مشترکان، کميته‌های وصول قبوض گاز مشترکاندر استان‌ها» تشکيل شده است.

مجتبی شيخ بهايی مدير گاز رسانی شرکت ملی گاز همچنين گفته که «بر اساس مصوبه جديد دولت گاز مشترکانی که سه ماه نسبت به پرداخت گازبهای خود اقدام نکنند، قطع می‌شود» و «پس از قطع گاز مشترکان بدهکار، گازبهای اين دسته از مشترکان به صورت آزاد محاسبه می‌شود.»

به نوشته روزنامه جهان صنعت، مدير گازرسانی شرکت ملی گاز «از صنايع عمده و نيروگاه‌ها به عنوان بدهکارترين مشترکان گازی دولت ياد کرده» و درباره گرانتر شدن قيمت گاز هم اعلام کرد «سناريوهای جديد افزايش قيمت گاز که به دولت ارسال شده، محرمانه است.»

روزنامه جهان صنعت همزمان خبر داده که قيمت بنزين در برخی از استان‌ها «تعادلی » شده است.

به نوشته اين روزنامه، جليل سالاری مديرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به « آغاز طرح فروش بنزين با قيمت‌های تعادلی در برخی از استان‌های مرزی کشور » اعلام کرد که « اين طرح از روز ۲۰ فروردين‌ ماه سال‌جاری در تمامی جايگاه‌های مرزی عرضه سوخت استان‌های مختلف کشور اجرايی شده است.»

مديرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنين درباره «نحوه قيمت‌گذاری بنزين با نرخ‌های تعادلی»، گفته است: «اين قيمت‌ها مطابق با قيمت فروش بنزين در کشورهای همجوار تعيين می‌شود» اما «در مجموع قيمت فروش بنزين ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از مرز کشور همسايه تعيين می‌شود.»

پيامد اظهارات تهديدآميز وزير علوم عليه دانشگاهيان

روزنامه اعتماد با اشاره به اظهارات کامران دانشجو وزير علوم درباره «اخراج استادان معاند، کارشناسی مداحی و دکترای مادری»، اين پرسش را طرح کرده که آيا «با اين پيشنهادها و اخبار، آموزش عالی متحول می‌شود؟»

به نوشته اين روزنامه ، کامران دانشجو «در آيين گشايش پارک علم و فناوری در قم» اعلام کرده است کسانی که به تعبير وی در فتنه ۸۸ فعال بوده و پس از تيرماه آن سال همچنان به «فتنه‌گری»‌های خود ادامه داده‌اند، حق ورود به دانشگاه‌ها را ندارند»، و «محسن طاهری مديرعامل خانه مداحان» و «عليرضا پناهيان» از مسئولان نهاد نمايندگی آيت الله خامنه ای در دانشگاه ها هم از راه اندازی رشته‌های جديد «مداحی» و «مادری» در دانشگاه ها خبر داده اند.

اعتماد با اشاره به اينکه «نشانه‌های تغيير در دانشگاه‌های کشور، تنها محدود به طراحی رشته‌های جديد مانند "مداحی" و "مادری" نيست»، و کامران دانشجو وزير علوم می‌گويد «تمام کسانی که در دانشگاه‌ها، افکار غربی را ترويج می‌کنند، بايد بروند».

این روزنامه از قول وزير علوم نوشته است: «افرادی هستند که از روی ناآگاهی با تصور اينکه انديشه غرب درست است، افکار غربی را ترويج می‌کنند. افرادی که با اسلام و نظام معاند هستند ديگر جايی در دانشگاه‌ها نخواهند داشت و آن ها را با استادانی که انقلابی و معتقد به اسلام هستند جايگزين خواهيم کرد.»

روزنامه اعتماد تاکيد کرده که اين اظهارات کامران دانشجو «در بين برخی از فعالان حوزه دانشگاهی، نگرانی‌هايی را به وجود آورده از جمله اينکه موج جديد خانه‌نشينی و بازنشستگی استادان مانند آنچه در سال ۸۹ اتفاق افتاد، در راه است.»

نورالله حيدری دستنايی، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به روزنامه اعتماد گفته است: «به نظر نمی‌رسد وزير محترم علوم بر خلاف قوانين کشور، استادان را تهديد به اخراج کرده باشد، زيرا او و همه مسوولان بايد اقدامات خود را منطبق با قانون، تنظيم کنند. »

اين عضو عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين گفته است: «منتظريم در هفته آينده، آقای کامران دانشجو در کميسيون حاضر شود و اگر پس از شنيدن توضيحات او، کميسيون احساس کند مانعی برای اجرای صحيح قانون وجود دارد يا بر اساس موقعيت‌های موجود، عملکرد وزير قابل انطباق با قانون نيست، مساله از طريق مجلس پيگيری می‌شود.»

وزير بهداشت: دارو ۹ درصد گران می شود

روزنامه تهران امروز گزارش داده که مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت با اعلام خبر « گران‌شدن دارو »، گفته است « سال گذشته قيمت دارو به‌طورمتوسط حدود ۹ درصد افزايش يافت، و برای سال جاری نيز افزايشی اين چنينی پيش بينی می‌شود تا به اين ترتيب با تعديل در قيمت دارو، به مردم فشار وارد نشود. »

اين روزنامه در عين حال تاکيد کرده که «گران شدن دارو طی سال ۹۰ و سال جاری در حالی رخ می‌دهد که وعده های بسياری مبنی بر گران نشدن دارو بعد از هدفمندی يارانه ها به مردم داده شد» و «بر خلاف وعده هايی است که مرضيه وحيد دستجردی و احمد شيبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت سال ۹۰ به شهروندان دادند» چرا که اين دو مقام وزارت بهداشت بارها گفته بودند «هر افزايش قيمتی در ويزيت‌‌ها و داروها به بهانه هدفمندی يارانه‌ها غيرقانونی است.»

روزنامه تهران امروز با ابراز ترديد درباره آمار و نرخ اعلام شده از سوی وزير بهعداشت درباره گرانی دارو، نوشته «اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها که رئيس مجلس و اکثر نمايندگان مجلس نظر مساعدی نسبت به آن ندارند، اين ابهام را به وجود می آورد که قيمت داروها برخلاف وعده وزير بهداشت نه ۹ درصد که ۹۰ درصد افزايش پيدا کند، چرا که سير صعودی افزايش قيمت‌ها آغاز شده و در صورتی که موجش به حوزه دارو برسد، احتمالا با مشکلات بيشتری روبه‌رو می‌شود.»

اين روزنامه همچنين خبر داده که «داروخانه‌ها قادر نيستند تعهدات مالی خود را انجام دهند » و نوشته است: «اگر تامين اجتماعی بدهی داروخانه‌ها را پرداخت نکند از ۲۰ ارديبهشت ماه به بعد در تهران، هزينه داروهای بيماران تحت پوشش صندوق تامين اجتماعی به طور نقدی دريافت شده» و به اين ترتيب «داروها با قيمت آزاد به بيمه‌شدگان تامين‌اجتماعی فروخته می‌شود.»
XS
SM
MD
LG