لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

روزنامه های چهارشنبه ایران؛ ۲۵ خرداد ۱۳۹۰


همزمان با برکناری حيدر مصلحی وزير اطلاعات از شورای پول و اعتبار برخی از روزنامه های جناح حاکم به افشاگری عليه « فساد مالی و مجوزهای طلايی » نزديکان احمدی نژاد دست زده اند.

روزنامه های چهارشنبه ايران همچنين اظهارات عباس جعفری دولت آبادی که گفته است « مسئولان زندان اوين در ارسال گزارش وضعيت هدی صابر تاخير داشتند »، مورد توجه قرار داده اند.

روزنامه ها همچنين گزارش هايی از « واکنش تند مجلس به نامه غير متعارف احمدی نژاد » منتشر کرده اند.

افشاگری عليه «فساد مالی و مجوزهای طلايی» نزديکان احمدی نژاد

روزنامه روزگار خبر داده که حيدر مصلحی وزير اطلاعات از عضويت در شورای پول و اعتبار برکنار شده است.

به نوشته اين روزنامه، « با ابلاغ محمود احمدی نژاد، وزير اطلاعات از ادامه عضويت در شورای پول و اعتبار کنار گذاشته شده است. »

همزمان روزنامه کيهان که تحت نظر نماينده علی خامنه ای فعاليت می کند طی سرمقاله ای با عنوان « علف های هرز » به افشاگری ابعاد تازه فساد مالی نزديکان محمود احمدی نژاد و « جريان انحرافی » دولت دست زد.

اين روزنامه که تا پيش از علنی شدن اختلاف علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد، از حاميان رسانه ای احمدی نژاد و دولتش بود، در سر مقاله ۲۵ خرداد ماه با تاکيد بر اينکه « اين روزها انتشار اخباری موثق درباره دست اندازی باند انحرافی به بيت المال باعث ايجاد برخی نگرانی ها در سطح جامعه شده است » نوشته است: « جريان منحرف » در دولت احمدی نژاد « از سال ها پيش با چراغ خاموش در فضای اقتصادی ايران دنبال کرده و می کند » که « بانک بازی و اخذ مجوزهای زنجيره ای برای تاسيس بانک های خصوصی با اهدافی پيدا و پنهان » بخشی از اين فعاليت هاست.

به نوشته کيهان، ابعاد فساد اقتصادی جريان انحرافی در دولت چنان است که « درباره مجوزهايی طلايی است که گاه يک شبه از سوی بانک مرکزی صادر می شود، به دليل حساسيت موضوع حتی خبر تصويب تاسيس بانک در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، و ارسال پرونده به بورس جهت اعطای مجوز پذيره نويسی تا آخرين لحظه از ديد همگان پنهان می ماند » و تنها « برخی اخبار مفاسد صورت گرفته در مسير اخذ مجوز و فعاليت » کشف می شود.

اين روزنامه وابسته به جناح حاکم همچنين نوشته که « غفلت های صورت گرفته و نفوذ جريان انحرافی در مراکز حساس سياسی، اقتصادی و مهم تر از همه نظارتی نظير بانک مرکزی کشور، چندی است که بازی جديد "بانک بازی" از سوی جريان ياد شده و آن هم در مقابل چشمان سه قوه به راه افتاده » و « حلقه های پيدا و پنهان گروه انحرافی در مرکزيت سيستم پولی و مالی کشور با اعطای مجوزهای طلايی برای افراد وابسته به خود، در جهت منافع شخصی و گروهی خود حرکت می کنند. »

کيهان همچنين با ذکر اسامی تعدادی از بانک های خصوصی و برخی از مراکز و موسسات مالی به عنوان بخشی از مراکزی که با « مجوز طلایی » و رانت نزديکان محمود احمدی نژاد راه اندازی شده، می نویسد: « باند نفوذی و انحرافی » در دولت از سال ها پيش «در حوزه های سياسی و فرهنگی و پمپاژ عمدی عقايد انحرافی، فعاليت خزنده و گاه پنهان اقتصادی خود را نيز به شکلی ناسالم آغاز کرده » و « هم اکنون به شدت در مفاسد اقتصادی غرق شده است که هنوز بسياری از ابعاد آن ناشناخته باقی مانده است.»

اين روزنامه از محمود احمدی نژاد خواسته تا « اعضای اين باند انحرافی را مانند علف های هرز، از "باغچه دولت" کنده و بيرون افکند. »

« مسئولان زندان اوين در ارسال گزارش وضعيت هدی صابر تاخير داشتند »

روزنامه های شرق و روزگار اظهارات دادستان تهران درباره « تاخير » مسئولان زندان اوين در « ارسال گزارش وضعيت هدی صابر به دادستانی » را منتشر کرده اند.

روزنامه شرق گزارش داده که يک روز پس از آنکه غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه، از «وجود ابهاماتی » در پرونده مرگ هدی صابر، زندانی سياسی، خبر داد، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نيز اعلام کرد که « آنچه ما در اين پرونده به عنوان ابهام مطرح کرديم اين است که بايد گزارش وضعيت زندانی با سرعت بيشتری به دادستانی منتقل می‌شد. »

به نوشته اين روزنامه، دادستان تهران گفته « ما در چنين شرايطی به خانواده زندانی اطلاع می‌دهيم و آنها اجازه دارند در هر بيمارستان و با هر پزشکی که مايل هستند، صحبت کنند تا بيمار در آنجا تحت درمان قرار گيرد » اما در مورد هدی صابر « اين اتفاق با تاخير رخ داد و امکان انتخاب بيمارستان وجود نداشت. »

روزنامه شرق علاوه بر انتشار اظهارات دادستان تهران درباره تاخير و کوتاهی مسئولان زندان اوين در مورد رسيدگی به وضعيت هدی صابر، نوشته که محسنی اژه ای نيز يک روز پيشتر گفته بود: « سوالاتی را برای سازمان زندان‌ها و دادستان تهران درباره مرگ صابر مطرح کرده که هنوز پاسخی داده نشده است. »

روزنامه روزگار نيز خبر داده که عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران درباره « اظهارات ضد و نقيض در رابطه با مرگ هدی صابر » گفته است: هدی صابر « روز جمعه در زندان اظهار کسالت می کند که در دو نوبت به بهداری زندان منتقل می شود » و « بعد از آنکه کسالت وی بيشتر می شود اين فرد از طريق رئيس دادسرای مستقر در زندان به بيمارستان منتقل می شود اما پس از رسيدن به بيمارستان دچار آنفکتوس قلبی می شود.»

« آنفارکتوس قلبی » يا سکته قلبی در حالی از سوی دادستان تهران به عنوان علت مرگ هدی صابر عنوان شده که روز دوشنبه روزنامه جمهوری اسلامی از قول رئيس بيمارستان مدرس تهران نوشته بود « نارسايی مزمن قلبی عامل مرگ هدی صابر بود »، و روزنامه کيهان ديگر روزنامه وابسته به جناح حاکم، نيز ادعا کرده که هدی صابر « به دليل ابتلا به بيماری حاد قلبی درگذشته است. »

روزنامه روزگار همچنين خبر داده که دادستان تهران درباره مرگ هاله سحابی پس از حمله ماموران به تشييع جنازه عزت الله سحابی، با اين ادعا که « اگر اصرار خانواده هاله سحابی نبود و ما همان موقع کالبدشکافی می کرديم، نظام بيمه بود و در مورد هدی صابر نيز اصرار اين بود که کالبدشکافی صورت بگيرد تا مانند مرگ هاله سحابی به نظام هزينه ای تحميل نشود. »

خبر مرگ هدی صابر که از مرداد سال ۸۸ بازداشت و زندانی شده بود پس از ۱۰ روز اعتصاب غذا در « اعتراض به فاجعه و تهاجم منجر به مرگ » هاله سحابی، روز يکشنبه ۲۲ خرداد ماه منتشر شد.

واکنش تند مجلس به «نامه غير متعارف» احمدی نژاد

روزنامه های تهران امروز، ابتکار، مردمسالاری و جمهوری اسلامی در صفحه نخست خود از واکنش مجلس به « نامه غير متعارف محمود احمدی نژاد » برای معرفی وزير ورزش خبر داده اند.

روزنامه ابتکار با تيتر « معرفی وزير ورزش با طعم تند انتقاد » نوشته است: « سرانجام پس از مدت‌ها انتظار و البته پايان مهلت قانونی و در ميان انتقادات ريز و درشت نمايندگان مجلس، روز سه شنبه محمود احمدی‌نژاد طی نامه‌ای سراسر گلايه و انتقاد خطاب به علی لاريجانی رئيس‌مجلس شورای اسلامی، حميد سجادی را به‌عنوان وزير پيشنهادی وزارت ورزش و جوانان معرفی کرد. »

به نوشته اين روزنامه، « عدم معرفی وزير ورزش و جوانان » در چند ماه گذشته به يکی از موارد اختلاف دولت و مجلس بدل شده بود، به‌ گونه‌ای که رئيس ‌مجلس آن‌را در نامه‌ای به قوه‌ قضاييه ارجاع داده بود اما « احمدی‌نژاد در نامه روز سه شنبه خود به رئيس‌مجلس، ضمن بر شمردن ايراداتی به مصوبه تشکيل وزارت ورزش، به علی لاريجانی نيز انتقاداتی را وارد کرد » که البته اين نامه « از سوی رئيس و برخی از نمايندگان مجلس بدون پاسخ نماند و سبب ابراز واکنش‌های انتقادی شد. »

روزنامه تهران امروز نيز با تيتر « معرفی غير متعارف وزير ورزش خبر ساز شد » گزارش داده که احمدی نژاد بر خلاف معمول برای معرفی وزير ورزش و جوانان « اقدام به نگارش نامه‌ای نسبتاً طولانی و انتقادی در پنج بند کرد و ابهاماتی را در راستای تشکيل وزارت ورزش و جوانان مطرح کرد » و علی لاريجانی هم « اين نامه غيرمتعارف را توجيه تخلف از قانون توصيف کرد. »

تهران امروز با انتشار بخش هايی از نامه احمدی نژاد برای معرفی وزير ورزش به مجلس، نوشته که اين نامه « در تاريخ پس از انقلاب بی‌سابقه بوده » و با واکنش اعضای مجلس مواجه شده تا آن جا که احمد توکلی گفته است که اين نامه « التهاب کشور را شديد می‌کند و اين التهابات به ضرر مردم تمام می‌شود. »

رئيس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی همچنين با انتقاد از اينکه احمدی نژاد که در نامه خود قوانين مصوب مجلس را مورد اعتراض قرار داده، تاکيد کرده است: « وقتی مجلس اين قانون را مصوب کرده و شورای نگهبان هم آن را تاييد می‌کند، ديگر جايی برای مخالفت و گريز از قانون نمی‌ماند. »

روزنامه مردمسالاری در گزارشی از « التهاب در مجلس » نوشته است: علی لاريجانی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس، از شيوه نامه نگاری احمدی نژاد انتقاد کرده و گفته که « اين نامه‌نگاری جديد است؛ چون معرفی وزير چند کلمه بيشتر نيست و اين نامه توجيه تخلف قانونی است. »

اين روزنامه همچنين از قول مصطفی کواکبيان نماينده سمنان در مجلس هشتم نوشته است: « نامه احمدی نژاد معرفی وزير نبود بلکه توهين به همه نمايندگان بود. »

به نوشته مردمسالاری، کواکبيان طی تذکری در مجلس از رئيس دولت به خاطر ناديده گرفتن قوانين مصوب مجلس انتقاد کرده و گفته است: « مشکل اصلا وزارت ورزش نيست بلکه اين است که مگر می شود مجری در مقام اجرا غير از تفسير قانونگذاران اجرا کند. »

روزنامه جمهوری اسلامی نيز ضمن انتشار « واکنش مجلس به نامه‌نگاری غيرمتعارف » رئيس دولت ، از قول جواد جهانگيرزاده عضو کميسيون امنيت ملی مجلس نوشته است: « اقدامی که آقای احمدی نژاد کرد، به طور قطع دخالت در مسئوليت ساير قوا است. »
XS
SM
MD
LG