لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

سه مرجع تقليد، اعزام ورزشکاران زن به خارج را «حرام» اعلام کردند


از راست: آیت الله حسینی زنجانی، علوی گرگانی و صافی گلپایگانی
از راست: آیت الله حسینی زنجانی، علوی گرگانی و صافی گلپایگانی
آيت‌ الله صافی گلپايگانی، علوی ‌گرگانی و حسينی زنجانی، از مراجع تقلید ایران،در پاسخ به استفتاء یک خبرگزاری دولتی، اعزام ورزشکاران زن ايرانی به رقابت‌های برون مرزی را «مخالف عفاف» و حرام اعلام کردند.

پيش از اين نيز جمعی از روحانيون تندرو در جمهوری اسلامی ايران از جمله حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد و سيداحمد خاتمی امام جمعه تهران، در تريبون های نماز جمعه شديداً نسبت به اعزام ورزشکاران زن ايرانی به رقابت های برون مرزی اعتراض کرده بودند.

وقتی هما حسينی قايقران ايرانی به عنوان پرچمدار کاروان ورزش ايران در المپيک ۲۰۰۸ پکن برگزيده شد، علم الهدی در نماز جمعه مشهد اين انتخاب مسئولين ورزش ايران را «جنگ با ارزش ها» دانست و از آن به عنوان «آماده سازی مردم برای فرج امام زمان» ياد کرد.

سيد احمد خاتمی تا آنجا پیش رفت که حتی تماشای ورزش کشتی از صدا و سيمای جمهوری اسلامی را برای زنان ايرانی حرام اعلام کرد.

در همين راستا، حجت‌الاسلام سيدمحمد غروی، عضو شورای مرکزی جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز با انتقاد از صدا و سيما به خاطر پخش تصاوير مربوط به ورزش بانوان در رقابت های گوانجو گفته بود: «از مسئولان می ‌خواهم که در مورد حضور بانوان در مسابقات جهانی تجديدنظر کنند. بايد توجه داشت که مسابقات به خصوص جهانی آميخته با يکسری لوازم و ملزومات است که با ارزش‌های اسلامی ما سازگار نيست. از اين رو به صورت جدی از مسئولان ورزشی خواسته می شود که در مورد اين حضور يعنی حضور بانوان در مسابقات جهانی تجديدنظر کنند.»

دامنه انتقادات غروی، از سازمان تربيت بدنی تا سازمان صداوسيما را در بر گرفت.

او تاکيد کرد: «مسئولان بايد بدانند، پيامد راهی که در پيش گرفته ‌اند قابل کنترل نيست. شاهد آن نيز برخی از کارهايی است که در مسابقات صورت گرفت و در تلويزيون نيز مردم آن را مشاهده کردند و اين اقدامات با انديشه اسلامی سازگار نبود و از تلويزيون جمهوری اسلامی ايران اين انتظار نبود که برخی از تصاوير را نشان دهد و باعث خدشه‌دار شدن قلوب دين‌داران شود.»

اما واکنش اخير مراجع تقليد درباره اعزام ورزشکاران زن به رقابت های بين المللی که صريح و قاطع بوده است، در پاسخ به استفتای خبرگزاری ايسنا منتشر شده است.

آيت الله گلپايگانی نه تنها اعزام ها را «حرام» دانسته بلکه خواستار محاکمه مسئولينی شده است که هزينه های اين مسافرت ها را پرداخته اند.

حسينی زنجانی نيز تاکيد کرده است که «انجام ورزش بانوان در محيط سربسته و مختص بانوان ايرادی ندارد.»

اين خبرگزاری در سوال مشترک ارسالی به مراجع فوق، جويای ديدگاه ايشان درباره اعزام بانوان ورزشکار به رقابت‌های ورزشی برون‌مرزی شده بود. پاسخ مراجع تقليد نيز به تفکيک، در زير آمده است.

آيت‌ الله صافی‌گلپايگانی: «تشويق و اعزام زنان مسلمان به ميادين مسابقات خارجی با وضع لباس و پوشش ورزشکاران و حضور نامحرمان و اختلاط زن و مرد در مراحل مختلف، بر خلاف موازين شرعی و حرام است و کسانی که مخارج آن را از بيت‌المال مسلمين می‌پردازند ضامن‌اند و قاضی واجد شرايط بايد حقوق بيت‌المال را از آنان پس بگيرد.»

آيت‌ الله علوی ‌گرگانی: «اعزام زنان ورزشکار به رقابت‌های بين‌المللی را مخالف عفاف زن می‌دانيم و لذا جايز نمی‌دانيم.»

آيت ‌الله حسينی زنجانی: «انجام ورزش به وسيله بانوان در محيط مختص بانوان اشکالی ندارد ولی اعزام بانوان به مجامع مختلط و انجام ورزش در معرض ديد اجانب، در شان زن مسلمان نبوده و جايز نيست.»

پيش از اين، آیت الله ناصر مکارم شيرازی از ديگر مراجع تقليد در ايران، در پاسخ به اين پرسش گفته بود: «در صورتی که شرايط شرعيه از جمله مسائل مربوط به حجاب و عفاف کاملاً رعايت شود و اين کار پيامد منفی نداشته باشد، جايز است.»
XS
SM
MD
LG