لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

تعداد قربانیان ایرانی حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام به «۱۱ نفر» رسید


معاون سازمان حج و زیارت ایران خبر داد که این سازمان درباره کشته شدن سه زن ایرانی در حادثه سقوط جرثقیل در شهر مکه به «یقین» رسیده و تعداد زائران ایرانی کشته شده در این حادثه به ۱۱ نفر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمید محمدی روز سه‌شنبه ۲۴ شهریور گفت که سازمان حج و زیارت پس از تحقیقات در بیمارستان‌های محل نگهداری مصدومان و سردخانه مکه و همچنین اطلاعات به دست آمده از همراهان این سه زائر زن، به این جمع ‌بندی رسیده که آنان «یقینا» کشته شده‌اند.

وی در عین حال خبر داد که هویت یکی از این زنان «به طور کامل تطبیق داده شده» اما به دلیل «آسیب ‌دیدگی فراوان» برخی اجساد، شناسایی جسد این سه زن ایرانی همچنان ادامه دارد.

آقای محمدی از مریم آل طا‌ها بناب، فاطمه دامغانی و کبری بیگم میرغفوری به عنوان سه زنی نام برد که در حادثه سقوط یک دستگاه جرثقیل در مسجدالحرام مکه در روز ۲۰ شهریور کشته شده‌اند. این سه زن پس از این حادثه مفقود شده بودند.

در این حادثه همچنین ۳۲ زائر ایرانی زخمی شده بودند که ۲۵ نفر از آنان از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

خبرگزاری‌ها پیش از این به نقل از یک سازمان دولتی سعودی اعلام کرده بودند که دست‌کم ۱۰۷ تن در اثر سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام جان خود را از دست داده‌اند.

همین سازمان دولتی آمار مجروحان حادثه را دست‌کم ۲۳۸ تن اعلام کرده است.

ملیت اکثر قربانیان و مجروحان و زخمی‌های این حادثه هندی و پاکستانی اعلام شده است.

شبکه تلویزیونی «العربیه» علت این حادثه را وقوع باد و توفان شدید و بارش باران در شهر مکه اعلام کرده است.

با این حال برخی رسانه‌ها، از جمله روزنامه وال‌استریت‌جورنال، می‌گویند وقوع این حادثه در ۱۱ سپتامبر، همزمان با حملات تروریستی به خاک آمریکا توسط القاعده، به شایعات در مورد احتمال ارتباط خانواده اسامه بن‌لادن، صاحب شرکت اصلی مسئول ساخت‌وساز‌ها در مسجد‌الحرام، با سقوط جرثقیل دامن زده است.

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیز می‌گوید جرثقیل به شرکت «گروه سعودی بن‌لادن» تعلق داشت که در مالکیت خانواده رهبر کشته‌شده القاعده است.

پس از حادثه سقوط جرثقیل در مکه، برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران شدیدا به مقام‌های سعودی حمله کرده و خواستار آن شده‌اند که برگزاری مراسم حج به سازمان کنفرانس اسلامی واگذار شود.

علی لاریجانی رییس مجلس ایران نیز روز ۲۲ شهریور ماه دولت عربستان سعودی را به «کوتاهی و قصور» در این زمینه متهم کرد.

XS
SM
MD
LG