لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

نیروهای عراقی یک شهر استراتژیک را در جنوب موصل از «داعش» بازپس گرفتند


ارتش عراق با پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا روز پنجشنبه اول مهر موفق شد مرکز شهر استراتژیک «شرقاط» را از گروه «حکومت اسلامی» بازپس بگیرد.

این پیروزی گامی به جلو در مسیر آماده سازی برای آغاز عملیات باز پس‌گیری شهر موصل از تصرف گروه «حکومت اسلامی» به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع در فرماندهی عملیات صلاح الدین که بر عملیات نظامی در منطقه نظارت دارد، گفت که نیروهای ارتش با پشتیبانی ارتش محلی و جنگجویان عشایر سنی، موفق شدند ساختمان شهرداری و بیمارستان مرکزی را آزاد کنند و درگیری‌ها با شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» همچنان ادامه دارد.

شرقاط در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب موصل در ساحل رود دجله قرار دارد و نیروهای عراقی به همراه شبه‌نظامیان شیعه پشتیبانی شده از ایران آن را محاصره می‌کنند. این شبه‌نظامیان اما در عملیات شرقاط شرکت نکردند.

پس از آن‌که صبح سه‌شنبه حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق آغاز عملیات شرقاط را اعلام کرد، نیروهای عراقی به سرعت در این منطقه پیش‌روی کردند.

با توجه به نزدیکی شرقاط به خطوط امدادی نیروهای عراقی که به پایگاه هوایی القیاره می‌رسد، پایگاهی که به عنوان مرکز لجستیک برای عملیات موصل به شمار می‌آید، این شهر از اهمیت استراتژیک بسیاری برخوردار است. این در حالی است که آزمایش‌ها برای اطمینان درباره این‌که آیا شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» در حمله موشکی‌شان به چند صدمتری نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه القیاره، از اسلحه شیمیایی استفاده کرده‌اند یا نه، ادامه دارد.

در همین حال، درگیری‌ها در گوشه و کنار شهر شرقاط ادامه دارد. یک منبع در مرکز فرماندهی عملیات عراق می‌گوید که شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» مجموعه‌هایی سه تا چهار نفره تشکیل داده‌اند و در برخی از منازل، در حال مقاومت هستند.

باورها بر این است که ده‌ها هزار غیر نظامی در مناطق تحت تصرف گروه حکومت اسلامی، در محاصره هستند. البته عملیات شرقاط، موج بزرگی از فرار غیر نظامیان را بر خلاف عملیات مشابه در ماه‌های گذشته، به وجود نیاورد.

یک سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد گفته است که عملیات فرار بزرگ غیر نظامیان از زمان آغاز عملیات شرقاط در روز سه‌شنبه روی نداد و تنها در روز چهارشنبه، ۳۲ تن خانه‌های خود را ترک کردند.

نیروهای عراقی امیدوارند که سیر عملیات، برای اکثر غیر نظامیان ساکن مناطق درگیری، این امکان را فراهم آورد تا در سکونت‌گاه‌های خود، پناه بگیرند و با پیشروی به سمت موصل، بحران انسانی دیگری پیش نیاید. در موصل حدود یک میلیون غیر نظامی همچنان ساکن هستند.

مسئولان آمریکایی و عراقی می‌گویند که حمله موصل، احتمالا ماه اکتبر آینده آغاز می‌شود. البته همچنان نگرانی‌هایی درباره موفقیت آمیز بودن نقشه‌های وضع شده برای عملیات وجود دارد.

حویجه واقع در شرق شرقاط، همچنان یکی از پایگاه‌های گروه «حکومت اسلامی»‌ در جنوب موصل است. این گروه، شهر «تلعفر» در غرب موصل واقع در نزدیکی مرزهای سوریه را نیز در تصرف خود دارد.

XS
SM
MD
LG