لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

نیروهای عراقی با آزادسازی مرکز القیاره به ۶۰ کیلومتری جنوب موصل رسیدند


مردم آواره منطقه القیاره که از دست نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، گریخته‌اند.
مردم آواره منطقه القیاره که از دست نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، گریخته‌اند.

نیروهای عراقی بامداد روز چهارشنبه سوم شهریور موفق شدند وارد مرکز منطقه القیاره، یکی از بزرگترین مناطق استان نینوا واقع در شمال عراق شوند که با جنوب شهر موصل، ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

شهر موصل، مرکز استان نینوا، دومین شهر بزرگ عراق و بزرگترین شهری است که همچنان در تصرف شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که واحدهای نظامی وارد مرکز منطقه قیاره شدند و عملیات برپایه طرح‌های از پیش وضع شده، همچنان ادامه دارد.

این عملیات در چارچوب آماده سازی‌ها برای آغاز عملیات آزادسازی موصل از تصرف شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» صورت می‌گیرد.

سرتیپ یحیی رسول الزبیدی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک در این باره گفت:‌ «نیروهای تیپ نهم ارتش عراق، نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم و فرزندان عشایر نینوا با پشتیبانی تاثیرگذار جنگنده‌های ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا و نیروی هوایی عراق، روز سه‌شنبه عملیات آزادسازی منطقه القیاره را آغاز کرده و موفق شدند مناطق مهمی در این منطقه را به کنترل خود در آورند».

الزبیدی افزود: «شبه‌نظامیان گروه تروریستی داعش (حکومت اسلامی) تلاش کردند پیشروی واحدهای نظامی ما را از راه کارگذاشتن صدها مین و حمله‌های انتحاری با استفاده از خودروهای بمب‌گذاری شده، متوقف کنند. اما تیم‌های مهندسی وابسته به تیپ نهم مین‌ها را خنثی کرده و راه را برای پیشروی نیروهای‌مان باز کردند».

او درباره اهمیت آزادسازی منطقه القیاره گفت: «اهمیت آزادسازی منطقه القیاره این است که می‌تواند گروه حکومت اسلامی را از یکی از مهم‌ترین منابع مالی خود محروم کند. این منطقه حاوی ۶۳ چاه نفت و یک پالایشگاه بزرگ است که این گروه تروریستی از راه فروش این نفت، بخش‌هایی از منابع مالی خود را تامین می‌کرد... از سویی آزادسازی این منطقه راه را در برابر نیروهای نظامی ما برای پیشروی به سمت موصل و دیگر شهرهای استان نینوا، هموار می‌کند».

الزبیدی افزود که پیش از آغاز عملیات آزادسازی القیاره، موجی از فرار مردم این منطقه از راه کریدورهای امن ایجاد شده روی داد و ساکنان غیر نظامی از پیش از راه پرتاب هزاران بروشور توسط هلی کوپترهای عراقی، به سمت این کریدورها راهنمایی شده بودند.

از سویی سرتیپ نجم الجبوری از فرماندهان عملیات نینوا گفت که نیروهای عراقی از غرب و شرق قیاره در حال پیشروی هستند و این منطقه به طور کامل محاصره شده است.

او ادامه داد که اکثر روستاهای اطراف قیاره به کنترل نیروهای عراقی در آمده است.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق که پیشتر وعده آزاد سازی موصل را از تصرف گروه «حکومت اسلامی» در سال جاری میلادی داده بود، این وعده خود را روز سه‌شنبه بار دیگر تکرار کرد.

هم‌اکنون احتمال فرار دسته جمعی ساکنان شهر موصل با نزدیک شدن زمان آغاز عملیات آزادسازی این شهر، یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که مسئولان عراقی با آن مواجه هستند.

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه هشدار داده بود که عملیات موصل، می‌تواند به به بی‌سابقه‌ترین موج آوارگی غیر نظامیان طی سالیان اخیر در سطح جهان بینجامد.

XS
SM
MD
LG