لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

عراق و کویت: اوپک به تنهایی تولید خود را کاهش نمی‌دهد


قیمت‌های پایین نفت باعث شده است سرمایه‌گذاری در این بخش طی سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یابد.
قیمت‌های پایین نفت باعث شده است سرمایه‌گذاری در این بخش طی سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یابد.

وزیران نفت عراق و کویت می‌گویند که به رغم افت قیمت‌ها، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به تنهایی بار کاهش جهانی تولید نفت را به دوش نخواهد کشید.

به گفته آن‌ها، هرگونه کاهش تولید نفت اوپک مستلزم این امر است که تولیدکننده‌های نفت بیرون از این سازمان نیز تولید خود را کاهش دهند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ششم بهمن از قول انس الصالح سرپرست وزارت نفت کویت گزارش داد مادامی که کشورهای غیر عضو اوپک تولید خود را کاهش ندهند، اعضای این سازمان حجم تولید نفت خام خود را کاهش نخواهند داد.

وی در ادامه گفت در حالی که دیگران تولید نفت خود را بالا نگه داشته‌اند، هیچ منطقی در کاهش تولید اعضای اوپک نمی‌بیند.

از طرف دیگر، وزیر نفت عراق، دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت اوپک، می‌گوید که این کشور آماده همکاری با دیگر کشورهای غیراوپک جهت کاهش حجم نفت تولیدی برای افزایش قیمت آن است، اما به شرطی که آن‌ها نیز تولیدات خود را کاهش دهند.

قیمت‌های جهانی نفت طی یک و نیم سال گذشته و در پی اوج گرفتن حجم چشمگیری از تولید نفت مازاد در بازار به شدت سقوط کرده است.

قیمت نفت اخیرا دوباره موج تازه‌ای از افت را تجربه کرده است. بر اساس آخرین به روزرسانی آمار سایت اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان روز دوشنبه زیر ۲۶ دلار بود. این رقم در نیمه اول سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰۸ دلار بود.

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اوپک می‌گویند افت قیمت نفت منجر خواهد شد که تولید نفت شیل آمریکا صرفه اقتصادی خود را از دست بدهد.

عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق می‌گوید که قیمت‌های کنونی نفت باعث شده است که برخی از کشورهای تولید کننده، حتی نفت خود را پایین‌تر از قیمت تمام شده به بازار‌ها بفروشند.

وی هشدار دارد که ادامه طولانی مدت بحران در بازار سرمایه گذاری انرژی و قیمتهای نازل باعث خواهد شد که در آینده قیمت نفت به یکباره اوج بگیرد.

اخیرا آژانس انرژی اعلام کرده که قیمت‌های پایین نفت باعث شده است سرمایه‌گذاری در این بخش طی سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یابد.

وزیر نفت عراق می‌گوید که با این روند در آینده تقاضا بر عرضه پیشی خواهد گرفت.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود که قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری به ۵۰ دلار برسد.

البته اخیرا اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارشی منتشر کرد که می‌گوید طی سال جاری متوسط قیمت نفت حدود ۴۰ دلار خواهد بود و در سال آینده میلادی به ۵۰ دلار خواهد رسید.

در این میان خبرگزاری رویترز از قول مدیر عامل شرکت ملی نفت کویت نیز گزارش داده است که سرمایه گذاری‌ها در بخش اکتشاف و تولید نفت طی سال گذشته میلادی با۲۰ درصد کاهش به ۸۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته وی، انتظار می‌رود در سال جاری این رقم دوباره ۱۸ درصد کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG