لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

عراق از تیرماه واردات سیمان از ایران را متوقف می‌کند


گزارش‌ها حاکی است که به دنبال اعمال ممنوعیت واردات سیمان ایران توسط دولت ترکمنستان در فروردین ماه سال جاری، دولت عراق نیز دستور توقف واردات سیمان از این کشور را صادر کرده است.

بر اساس گزارش اداره گمرک، ایران طی سال ۹۱ حدود ۸۳۰ میلیون دلار صادرات سیمان داشته است و این کالا در جایگاه نهم بیشترین صادرات غیر نفتی ایران قرار داشته است.

طی این سال، عراق با واردات ۶۳ درصد سیمان صادراتی ایران، جمهوری آذربایجان ۱۴ درصد و ترکمنستان هفت درصد، سه بازار عمده فروش خارجی سیمان ایران بودند.

با این حال، صادق سواعدی نایب رییس اتحادیه صادر کنندگان سیمان خوزستان روز دوشنبه، ۲۰ خرداد ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته است که «طبق بخشنامه صادر شده از سوی وزارت بازرگانی عراق، واردات سیمان به این کشور از دهم تیرماه ممنوع می‌شود و در نتیجه صادرات سیمان متوقف خواهد شد».

به گفته وی، واردات سیمان به عراق در همه مرزها به جز مرز پرویزخان کردستان عراق ممنوع می‌شود و یکی از دلایل آن حمایت از تولید داخلی و کارخانه‌های تولید سیمان عراق اعلام شده است.

وی افزود: از جمله دلایل دیگری که موجب شده صادرات سیمان به عراق ممنوع شود، مسائل امنیتی و سیاسی عنوان شده است.

وی توضیح بیشتری درباره ماهیت مسائل «امنیتی و سیاسی» نداد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان سیمان خوزستان با بیان اینکه هم اکنون روزانه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن سیمان صادر می‌شود تصریح کرد: توقف صادرات سیمان پیامدهای جدی دارد و موجب می‌شود کارخانه‌ها نیز تولید خود را کاهش دهند.

توقف صادرات سیمان ایران به عراق در حالی است که روزنامه خراسان طی گزارشی که ۲۴ فروردین سال جاری منتشر شد از ممانعت گمرک ترکمنستان برای ورود سیمان از ایران خبر داد.

جمهوری آذربایجان، دومین مشتری بزرگ سیمان ایران نیز از سال ۲۰۱۲ واردات سیمان از ایران را کاهش داده و به رغم قرارداد خرید ماهانه ۱۰۰ هزار تن سیمان از ایران، ۴۵ هزار تن سیمان و سنگ سیمان از این کشور وارد می‌کند.

بر اساس گزارش گمرک ایران، این کشور در سال گذشته خورشیدی ۱۰ میلیون و ۱۳۳ هزار تن صادرات سیمان داشته است که از لحاظ وزنی نسبت به سال ۹۰ حدود ۳۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۰٫۶ درصد افزایش داشته است.

هنوز معلوم نیست ایران در سال جدید چگونه می‌خواهد بازارهای جدیدی برای جایگزین کردن عراق و ترکمنستان پیدا کند.
XS
SM
MD
LG